2025-05-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linselus
“Klausulerte politidokumenter overbeviste Oslo tingrett: - Skjellig grunn til drapsmistanke mot Stig Millehaugen.”

“Men det som går frem av kjennelsen mot Millehaugen, som altså er siktet for drap eller medvirkning til drapet på Metkel Betew på Trasop skjærtorsdag, er at politiet la frem flere dokumenter for tingretten.“
Sitat: Vårt Oslo. 22.04.2025 - 22:03.
Del gjerne lenker. Det er bra med referansegrunnlag.
Citera
2025-05-05, 20:15
Medlem
Nå sjekker de hodet på ham.

https://www.vg.no/nyheter/i/73O3Qo/p...ig-tilregnelig
Citera
2025-05-05, 20:40
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Del gjerne lenker. Det er bra med referansegrunnlag.
Ikke noe problem. Jeg syntes bare selv jeg overdrev litt, men jeg er vel over middels interessert. Det er desværre betalningmur. Men man kan ha det for 1 kr i en mnd. Husk i så fall å legge inn på Vipps/ Swish/ MobilePay at man får varsel.
https://www.vartoslo.no/anbefalt-byd...ehaugen/606825
Citera
2025-05-05, 20:53
https://www.vartoslo.no/anbefalt-byd...ehaugen/606825

Senast redigerad av Linselus 2025-05-05 kl. 20:58.
Citera
2025-05-05, 23:44
Medlem
VG skriver.

Politiet: Har gjennomført prejudisielle undersøkelser av Millehaugen
Det bekrefter politiadvokat Christian Hatlo til VG.

– Det er rutinemessig i så alvorlige saker, sier han.
Politiet har rutinemessig undersøkt om Stig Millehaugen er strafferettslig tilregnelig. Dette er en ny variant. Jeg har lest mye om Millehaugen men har aldri oppfattet at være noe om tvil om hans tilregnelighet.

Stig Millehaugen hørtes adekvat ut da han ble intervjuet av Johnny Brenna i Avhørt-podcasten i april i fjor.

Politiet venter på resultatet av den sakkyndlige observasjonen eller undersøkelsen.
Dersom det er tvil om tilregnelighet, vil den sakkyndige anbefale en fullstendig observasjon. Dersom det ikke er mistanke om [u]tilregnelighet, vil den sakkyndige anbefale å ikke gå videre med dette.
Måtte legge til en [u] for å gi VGs skriverier mening.

Millehaugen har en drapssiktelse over seg, null innsyn i politiets mistankegrunnlag og har sittet til mørning i to uker i full isolasjon... og vil mest sannsynlig få to nye uker i isolasjon i morgen. Selv kort tids isolasjon kan gi akutte fysiske og psykiske plager og skader. Det høres ikke ut som om Millehaugen har hatt idéelle forhold under sakkyndig-vurderingen.

En uventet utvikling.
Citera
2025-05-06, 00:00
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Millehaugen har en drapssiktelse over seg, null innsyn i politiets mistankegrunnlag og har sittet til mørning i to uker i full isolasjon... og vil mest sannsynlig få to nye uker i isolasjon i morgen. Selv kort tids isolasjon kan gi akutte fysiske og psykiske plager og skader. Det høres ikke ut som om Millehaugen har hatt idéelle forhold under sakkyndig-vurderingen.

En uventet utvikling.

Han er jo i en spesiell posisjon siden han allerede soner en forvaringsdom (attpåtil for et bestillingsdrap), og har blitt nektet prøveløslatelse nettopp på grunn av de tidligere forbrytelsene han har gjort mens han var på permisjon.

Hvorvidt det er riktig å sette ham i isolasjon vet jeg ikke sikkert, men gitt sakens alvorlighetsgrad mener jeg det er riktig å holde ham i varetekt inntil noe annet blir relevant. Ikke minst fordi det kan være en fare for vitnepåvirking, enten det er fra eller mot SM. I alle tilfeller vil han jo måtte sitter på Bastøy, om ikke annet. Han er jo ikke en fri mann helt ennå.

Jeg går nesten ut fra at påtalemyndigheten og kriminalomsorgen vet litt mer om hva slags type han er enn det publikum gjør. Men definitivt interessant at de gjør en prejudisiell undersøkelse av ham. Hvis politiet faktisk sitter på beviser som tilsier at han er skyldig, er det helt riktig med en slik undersøkelse.
Citera
2025-05-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Han er jo i en spesiell posisjon siden han allerede soner en forvaringsdom (attpåtil for et bestillingsdrap), og har blitt nektet prøveløslatelse nettopp på grunn av de tidligere forbrytelsene han har gjort mens han var på permisjon.

Hvorvidt det er riktig å sette ham i isolasjon vet jeg ikke sikkert, men gitt sakens alvorlighetsgrad mener jeg det er riktig å holde ham i varetekt inntil noe annet blir relevant. Ikke minst fordi det kan være en fare for vitnepåvirking, enten det er fra eller mot SM. I alle tilfeller vil han jo måtte sitter på Bastøy, om ikke annet. Han er jo ikke en fri mann helt ennå.

Jeg går nesten ut fra at påtalemyndigheten og kriminalomsorgen vet litt mer om hva slags type han er enn det publikum gjør. Men definitivt interessant at de gjør en prejudisiell undersøkelse av ham. Hvis politiet faktisk sitter på beviser som tilsier at han er skyldig, er det helt riktig med en slik undersøkelse.

Hvis politiet har beviser som tilsier at Millehaugen er skyldig, skal de gi han innsyn i bevisene og avhøre ham. Hvis han er villig til å stille i avhør.

Politiet har bedt om at varetekt i full isolasjon skal forlenges med to uker. Det vil jo være rart om politiet ber om fortsatt isolasjon av en varetektsfange dersom de mistenker, eller har fått sakkyndigrapport som konkluderer med, at han kan være strafferettslig utilregnelig.

Det kan hende at sakkyndigrapporten blir lagt frem i retten i morgen. Millehaugen må være strafferettslig tilregnelig dersom isolasjon skal forlenges i to uker.

Vi får se hva som skjer i morgen. Tipper det blir strafferettslig tilregnelig og to nye uker i isolasjon på Millehaugen.
Citera
2025-05-06, 07:29
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hvis politiet har beviser som tilsier at Millehaugen er skyldig, skal de gi han innsyn i bevisene og avhøre ham. Hvis han er villig til å stille i avhør.

Politiet har bedt om at varetekt i full isolasjon skal forlenges med to uker. Det vil jo være rart om politiet ber om fortsatt isolasjon av en varetektsfange dersom de mistenker, eller har fått sakkyndigrapport som konkluderer med, at han kan være strafferettslig utilregnelig.

Det kan hende at sakkyndigrapporten blir lagt frem i retten i morgen. Millehaugen må være strafferettslig tilregnelig dersom isolasjon skal forlenges i to uker.

Vi får se hva som skjer i morgen. Tipper det blir strafferettslig tilregnelig og to nye uker i isolasjon på Millehaugen.

Har han kanskje blitt undersøkt i forbindelse med tidligere saker? Det burde i såfall vært gjort, gitt alvorlighetsgraden i forbrytelsene. Drapet på "Jeddi" i særdeleshet, som kanskje er det som "ligner" mest på dette drapet på MB.

Tror uansett ikke en sånn undersøkelse kan gjennomføres skikkelig på så kort tid som det har gått siden drapet. Han har tidligere fått diagnosen "dyssosial personlighetsforstyrrelse", som ikke gir utilregnelighet. Så har denne diagnosen etterhvert blitt angitt som "noe svekket", og at han (ihvertfall i fengsel) har blitt i bedre stand til å forstå konsekvensene av sine forbrytelser. Så får man lure på om det er en reell forbedring, eller om han bare er blitt flinkere til å spille "grei".

Normalt sett ser det ut til at denne diagnosen ikke lar seg kurere, men at den tvert om blir verre med alderen. Jeg har ikke lest boka han skrev, men folk sier den visstnok er velskrevet og at SM fremstår som reflektert og oppegående.

Hva gjør så at denne angivelig oppegående og reflekterte mannen nå er siktet for medvirkning til et av norsk kriminalhistories mest brutale drap?

Er han offer for et intrikat komplott der andre har lurt politiet til å tro at han har drept MB?

Har det "klikket" for ham, slik at han har drept MB i akutt raseri - eller psykose?

Eller har han rett og slett påtatt seg et betalt oppdrag fra andre kriminelle om å drepe MB for en gitt pengesum?

Dette siste blir jo hevdet fra flere hold.
Citera
2025-05-06, 12:54
Medlem
Jeg tipper at diagnosen hans egentlig står ved lag. Han har sittet inne i 36 år og har hatt god tid til å lese seg opp på diagnoser og lære seg å spille skuespill. Dessuten så er psykopatens største fordel at de er sykt flinke til å manipulere. De er ofte veldig sjarmerende, veltalende og har glimt i øyet. Folk liker dem, derfor blir man så rundlurt. I motsetning til sosiopaten som er aggressiv og impulsiv, så kan psykopaten være rolig som skjæra på tunet og bruke laaaang ti på å planlegge det fenskapet hen skal gjennomføre.

Jeg er født og oppvokst på oppsal, bor her fremdeles og bodde et stenkast unna banken sm ranet på 90 tallet. Jeg er derfor vokst opp med mange historier om fyren fra folk og fe. Personlig så skal jeg innrømme at han, sett bort fra kriminaliteten, virker som en likandes kar. Men dessverre så tror jeg at han på innsiden er en iskald psykopat.

Jeg tror ikke han dreper på bestilling pga pengene. Selv da han drepte jeddi i sin tid var ikke den millionen særlig mye penger. Jeg tror han gjør det fordi han liker det, så penger er bare en unnskyldning. Jeg tror han er skrudd sammen på en sånn måte at det MÅ skje en eller annen form for alvorlig kriminalitet i livet hans, hvis ikke så kjeder han vettet av seg.
Citera
2025-05-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleTaus
Jeg tipper at diagnosen hans egentlig står ved lag. Han har sittet inne i 36 år og har hatt god tid til å lese seg opp på diagnoser og lære seg å spille skuespill. Dessuten så er psykopatens største fordel at de er sykt flinke til å manipulere. De er ofte veldig sjarmerende, veltalende og har glimt i øyet. Folk liker dem, derfor blir man så rundlurt. I motsetning til sosiopaten som er aggressiv og impulsiv, så kan psykopaten være rolig som skjæra på tunet og bruke laaaang ti på å planlegge det fenskapet hen skal gjennomføre.

Jeg er født og oppvokst på oppsal, bor her fremdeles og bodde et stenkast unna banken sm ranet på 90 tallet. Jeg er derfor vokst opp med mange historier om fyren fra folk og fe. Personlig så skal jeg innrømme at han, sett bort fra kriminaliteten, virker som en likandes kar. Men dessverre så tror jeg at han på innsiden er en iskald psykopat.

Jeg tror ikke han dreper på bestilling pga pengene. Selv da han drepte jeddi i sin tid var ikke den millionen særlig mye penger. Jeg tror han gjør det fordi han liker det, så penger er bare en unnskyldning. Jeg tror han er skrudd sammen på en sånn måte at det MÅ skje en eller annen form for alvorlig kriminalitet i livet hans, hvis ikke så kjeder han vettet av seg.

Rimer bra med inntrykket boka hans gir. Skriver om de gamle gode tjuva, nærmest godslige folk. Hekta på fart og spenning. Men med yrkesstolthet, ære og det hele. Forakter torpedoer som er heit uten ære.

Går derifra til å beskrive hvordan han planlegger å henrette en fyr han ikke kjenner. Og det like før han skal prøveløslates. Rettferdiggjør det hele med at han egentlig hjelper samfunnet med å bli kvitt et skadedyr. Virker reflektert og oppegående... Joa.. men det er bare noe annet som er feil, helt feil.
Citera
2025-05-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleTaus

Han sier vel i podcasten til Avhørt at han ikke er født psykopat, og på den måte innrømmer at han er nettopp det. Nøler også med svaret når han blir spurt om han er ferdig med kriminalitet. Han kunne vel uansett ikke fortelle sannheten
Citera
2025-05-06, 14:34
Sitater fra en VG artikkel fra 2 juni 2022. Det var en veldig gjennomført likskjending som ble utført i 2009. Derfor er det greit å kunne være åpen for at SM eventuelt har utført siste drapet helt alene, selv om andre er involvert bak kulissene i planlegging, mm.

“29. april 2011 ble Millehaugen i Oslo tingrett dømt til 21 års forvaring, med en minstetid på ti år, for drapet.”

“Dommerne påpeker blant annet at Millehaugen påtok seg å gjennomføre et bestillingsdrap mot slutten av soningen av en 17 år lang fengselsdom i 2009.”

“Også den etterfølgende likskjending vitner etter lagmannsrettens vurdering om et svært mangelfullt syn på menneskeliv og menneskeverd, et syn som vil kunne forbli ukorrigert i fremtiden», skriver retten.”

https://www.vg.no/nyheter/i/Xr1an/mi...aars-forvaring

Bilder fra den oppbrente bil:
https://www.vg.no/nyheter/i/OVVRO/gj...ets-drapsbevis

https://www.vg.no/nyheter/i/dyMmO/po...foer-gjengdrap
Senast redigerad av Linselus 2025-05-06 kl. 15:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in