2025-05-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleTaus
Nei, det er ikke uforståelig i det hele tatt! Han fungerer akkurat på en slik måte som er forventet av en psykopat. Det er skuespill hele veien, leke med andre for å se hvor langt de kan spille det ut, si alle de rette tingene til de rette folkene slik at man kan bruke andre sin naivitet til sin egen vinning. Før eller senere så smeller det, man begynner å kjede seg og MÅ gjøre noe faenskap. Da han drepte jeddi I 2009 så skulle han få en mill. En million var lite i 2009, så at han gjorde det for pengene tror jeg ikke noe på. Jeg tror han gjorde det for spenningen.

Nei, jeg kommer aldri til å forstå. Uansett.

Jeg mener å ha lest at Millehaugen selv var overbevist om at han skulle slippe ustraffet fra Jeddi-drapet i 2009. Det er kanskje der spenningen ligger, om han skal greie å slippe ustraffet unna?

Hvis det er den slags spenning han søker så bør det ikke finnes vitner denne gangen. Og heller ingen avtaler som kan spores.

Ellers. Det kan ikke være mye spenning i å sitte innelåst i isolasjon 23 t i døgnet, avbrutt av én time i luftegården sammen med fengselsbetjenter. I dager, uker, måneder og etterhvert år.

For Millehaugen vil det bli for resten av livet. Om han blir dømt for drapet på Betew.
Citera
2025-05-20, 18:49
Medlem
Citat:
Nei, det er ikke uforståelig i det hele tatt! Han fungerer akkurat på en slik måte som er forventet av en psykopat. Det er skuespill hele veien, leke med andre for å se hvor langt de kan spille det ut, si alle de rette tingene til de rette folkene slik at man kan bruke andre sin naivitet til sin egen vinning. Før eller senere så smeller det, man begynner å kjede seg og MÅ gjøre noe faenskap. Da han drepte jeddi I 2009 så skulle han få en mill. En million var lite i 2009, så at han gjorde det for pengene tror jeg ikke noe på. Jeg tror han gjorde det for spenningen.
Det er min oppfatning også. Omgir seg med de som er lette å minipulere og forsvarer de i tykt og tynt. Så smeller det. Klassisk sosiopatoppførsel. Og de som sitter igjen med skammen eller klamrer seg om håpet om at det er rettsstaten det er noe feil med, har de selvsagt ingen empati med. Det er bare sånn diagnosen utspiller seg. Suge til seg inntrykk og lære seg selv «normal» oppførsel. Med det holder jo selvsagt ikke i lengden.
Citera
2025-05-20, 20:22
Medlem
Frosken og skorpionen... 🐸🪳
Citat:
Citera
2025-05-20, 21:58
Medlem
Jeg skrev på feil tråd 😁
Senast redigerad av Hyttepaahytte 2025-05-20 kl. 22:32.
Citera
2025-05-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei, jeg kommer aldri til å forstå. Uansett.

Jeg mener å ha lest at Millehaugen selv var overbevist om at han skulle slippe ustraffet fra Jeddi-drapet i 2009. Det er kanskje der spenningen ligger, om han skal greie å slippe ustraffet unna?

Hvis det er den slags spenning han søker så bør det ikke finnes vitner denne gangen. Og heller ingen avtaler som kan spores.

Ellers. Det kan ikke være mye spenning i å sitte innelåst i isolasjon 23 t i døgnet, avbrutt av én time i luftegården sammen med fengselsbetjenter. I dager, uker, måneder og etterhvert år.

For Millehaugen vil det bli for resten av livet. Om han blir dømt for drapet på Betew.
Det siste: det tror jeg ikke han blir. Med mindre de har klær med blod på mm, tror jeg ikke de har nok bevis. De kan sannsynligvis bare bevise at han var der, og pga Signal kan de bevise at han hadde ugler i mosen av noe slag.
Noen påstår man kan gjenopprette slettede Signal meldinger. Her er jeg i alle fall ikke noen ekspert. 😊
Men det vil aldri holde i en rettssal hvis det eneste man har er at han var der. Øystein M har nok rett i det når han sier at opptil flere personer kunne gjemt seg der i mørket.
Senast redigerad av Hyttepaahytte 2025-05-20 kl. 22:57.
Citera
2025-05-20, 22:57
Medlem
“Signal Protocol skal gjøre det svært vanskelig for uvedkommende å få tilgang til Signal-kommunikasjonen, også for etterforskere som har tilgang til en enhet som er brukt i kommunikasjonen.

Derfor er Signal-tjenesten mye brukt av blant annet demokratiaktivister i autoritære regimer, men også av journalister i kommunikasjon med kilder. “

“Nå hevder israelske Cellebrite at selskapet er i stand til å dekryptere informasjon i en database som er lagret lokalt på brukerenheten.

Selskapet omtaler dette i et nokså kort blogginnlegg på selskapets nettsted, som på ingen måte går i detalj på hvordan dette er gjort. Det gjør derimot en tidligere versjon av blogginnlegget, som har blitt fjernet, men som er tilgjengelig i Wayback Machine-tjenesten til Internet Archive.“
https://www.digi.no/artikler/cellebr...l-appen/504478
Mer: Artikkelen er gammel og jeg innbiller meg at den er skrevet før det var allment kjent at kriminelle brukte Signal.
Senast redigerad av Hyttepaahytte 2025-05-20 kl. 23:15.
Citera
2025-05-21, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyttepaahytte
Det siste: det tror jeg ikke han blir. Med mindre de har klær med blod på mm, tror jeg ikke de har nok bevis. De kan sannsynligvis bare bevise at han var der, og pga Signal kan de bevise at han hadde ugler i mosen av noe slag.
Noen påstår man kan gjenopprette slettede Signal meldinger. Her er jeg i alle fall ikke noen ekspert. 😊
Men det vil aldri holde i en rettssal hvis det eneste man har er at han var der. Øystein M har nok rett i det når han sier at opptil flere personer kunne gjemt seg der i mørket.

Hvis de kun kan bevise at han var der, er det da nok til å holde han i varetekt så lenge? Og under så strenge vilkår?

Hvis SM er uten DNA fra offeret (og omvendt) så blir dette en stillingskrig for å få SM til å sprekke i varetekt (tilstå, eller si noe som knytter han til selve utførelsen av drapshandlingen)

Slik offeret er beskrevet, må man spørre seg om noe slikt er mulig å utføre uten at gjerningsmannen får offerets DNA på seg. Så om SM lurte MB i en felle og andre sto for utførelsen, vet SM at han ikke har offerets DNA, og han kan nekte og nekte i avhør. Han er en hard negl, han sprekker ikke, dette er et game han kan.

Så om politiet skal bevise SMs tilknytning, må de lete blant MBs fiender og forsøke å finne en link/kommunikasjon mellom dem og SM. Altså, de må finne en oppdragsgiver, og så bevise at et drap er bestilt/planlagt. Jeg tror politiets IT/dataeksperter graver dypt etter mulige kommunikasjonslinjer for å finne en slik sammenheng.

Hvem av MBs fiender er det som går rundt med lett nervøs mage for tiden? Det er jo ikke sikkert at vedkommende befinner seg i Norge.
Citera
2025-05-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Hvis de kun kan bevise at han var der, er det da nok til å holde han i varetekt så lenge? Og under så strenge vilkår?

Hvis SM er uten DNA fra offeret (og omvendt) så blir dette en stillingskrig for å få SM til å sprekke i varetekt (tilstå, eller si noe som knytter han til selve utførelsen av drapshandlingen)

Slik offeret er beskrevet, må man spørre seg om noe slikt er mulig å utføre uten at gjerningsmannen får offerets DNA på seg. Så om SM lurte MB i en felle og andre sto for utførelsen, vet SM at han ikke har offerets DNA, og han kan nekte og nekte i avhør. Han er en hard negl, han sprekker ikke, dette er et game han kan.

Så om politiet skal bevise SMs tilknytning, må de lete blant MBs fiender og forsøke å finne en link/kommunikasjon mellom dem og SM. Altså, de må finne en oppdragsgiver, og så bevise at et drap er bestilt/planlagt. Jeg tror politiets IT/dataeksperter graver dypt etter mulige kommunikasjonslinjer for å finne en slik sammenheng.

Hvem av MBs fiender er det som går rundt med lett nervøs mage for tiden? Det er jo ikke sikkert at vedkommende befinner seg i Norge.
Uthevet: Nettopp.
Så spørsmålet er hvor han i så fall gjorde av klærne sine. Jeg ser at politiet også har den teori at han kan stå alene bak bruk av begge våpen, men fremdeles på bestilling. Det er der jeg ikke skjønner hvordan han etterpå kunne komme seg derfra uten å se om som moderen fra en skrekkfilm pga blod på klærne.

Han har uttalt seg om tidligere bruk av kraftige rusmidler. Det fjerner en del sperrer.
En forferdelig cocktail av rusmidler kan ha vært utløsende faktor til det fryktelige mordet, dvs at man blir en kjemisk drapsmaskin som i IS.

Mtp DNA som ikke er forbundet med blod vet jeg ikke om det ville holde i en rettssak. DNA smitte er en greie, og hvis de har truffet hverandre i flere sammenheng kan det godt være SM har fått vanlig uskyldig dna på klærne.

De slettede signal meldinger kunne kanskje vært nok i hvert nok til å bevise at det var et oppdrag.

Hvis ikke jeg tar feil har han fått brev og besøksforbud i bare de første to ukene. https://www.vg.no/nyheter/i/4BwrvR/d...des-i-varetekt

IT eksperter i politiet blir tydeligvis mer og mer nødvendige. Ser de har løst en del saker som går på tvers av Norge og Sverige med sms avsløringer.
Citera
2025-05-21, 13:43
Medlem
Citat:

Jeg tillot meg å ta ut litt fra ditt gode innlegg.
Im*a* S*b*r har vært nevnt. Det sies han bor i Dubai, jeg vet ikke selv. Norge har nylig gjort utleveringsavtale med De forente arabiske emirater. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/sis...biske-emirater

Han mangler i hvertfall ikke motiv, men det spørs hvor “langsint” han er. Det bestillingsmordet mot ham var ikke noen spøk.
En hevnaksjon for noe i hvertfall (?) derfor ev bestillingdrap.
En teori kan være at MB har tuklet med andres narkotika innførsel og villet ta over det, og at SM visste og videreformidlet det. Eller at MB har samarbeid med politiet, eller kastet noen under bussen. Inntrykket man får av MB er derimot at han holder helt tett, men det er umulig for oss å vite. På den annen side får jeg inntrykk av at oppdragsgiver er del av de store svenske narkotika karteller.
Citera
2025-05-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyttepaahytte

Vel. Jeg tror Stig Millehaugen blir dømt.

Om han har vært involvert i drapet på Betew eller ikke. Dersom mange nok innenfor politi og påtalemyndighet er enige om at det er til "the greater good'" at Millehaugen blir dømt, så vil han bli det. Da får vi en ny konspirasjon a la Viggo Kristiansen i Baneheia-drapene.

Dersom det finnes uigjendrivelige beviser mot Millehaugen så burde det bli tatt ut tiltale. Nå leter politiet etter mulig oppdragsgiver eller flere mulige GM, så da må tiltalen settes i bero. Jeg tror det jobbes febrilsk for å snekre sammen et bevisbilde som Millehaugen kan dømmes på.

Den eneste muligheten for Millehaugen til å slippe unna en ny drapstiltale og dom ville være om politiet finner én eller flere andre GM. Som ikke kan knyttes til Millehaugen på noen måte. Akkurat nå ser det ikke ut til at politiet har andre mistenkte enn Millehaugen.

At Øystein M påpeker at opptil flere personer kunne gjemt seg der i mørket på åstedet, skulle normalt kunne skape tvil rundt skyldspørsmålet. En slik tvil vil ikke komme Millehaugen til gode. Det er alt for mange som er livredde for at Millehaugen skal slippe ut av fengsel.
Citera
2025-05-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Vel. Jeg tror Stig Millehaugen blir dømt.

Om han har vært involvert i drapet på Betew eller ikke. Dersom mange nok innenfor politi og påtalemyndighet er enige om at det er til "the greater good'" at Millehaugen blir dømt, så vil han bli det. Da får vi en ny konspirasjon a la Viggo Kristiansen i Baneheia-drapene.

Dersom det finnes uigjendrivelige beviser mot Millehaugen så burde det bli tatt ut tiltale. Nå leter politiet etter mulig oppdragsgiver eller flere mulige GM, så da må tiltalen settes i bero. Jeg tror det jobbes febrilsk for å snekre sammen et bevisbilde som Millehaugen kan dømmes på.

Den eneste muligheten for Millehaugen til å slippe unna en ny drapstiltale og dom ville være om politiet finner én eller flere andre GM. Som ikke kan knyttes til Millehaugen på noen måte. Akkurat nå ser det ikke ut til at politiet har andre mistenkte enn Millehaugen.

At Øystein M påpeker at opptil flere personer kunne gjemt seg der i mørket på åstedet, skulle normalt kunne skape tvil rundt skyldspørsmålet. En slik tvil vil ikke komme Millehaugen til gode. Det er alt for mange som er livredde for at Millehaugen skal slippe ut av fengsel.

Hva Ø Milli mener tror jeg ikke Oslo Tingrett bruker mye tid på. De finner at det er mer sannsynlig at SM er gjerningsmann enn at han ikke er det. Dette pluss mulighet for bevisforspillelse. Så mye mer komplisert er det vel ikke.

At rettssystem og politi skal konspirere mot SM er... vel..

For det første ville det bety at skyldige gikk fri. Det er det siste de vil i en tid hvor gjengvold eskalerer. For det andre ser de nok helst at vurderinger gjeldende rehabilitering til samfunnet og permisjoner skal holde mål. Saker med drap under permisjon eller prøveløslatelse gjør at mye må vurderes om igjen.
Senast redigerad av Jegvetikke 2025-05-21 kl. 16:45.
Citera
2025-05-21, 19:06
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

At en så tung moduskandidat kan ha vært på et åsted for et så brutalt drap er garantert nok til å varetektsfengsle.
De trenger ikke ha nok for å tiltale eller dømme. Kravet for siktelse er vesentlig lavere.
Brev- besøks- og medieforbud er vanlig i så alvorlige saker. Isolasjon er naturligvis greit å bruke når de mener det er fare for vitnepåvirkning eller bevisforspillelse.

Som tidligere sagt, her er siktedes straffehistorikk svært vesentlig. Hvis det mot formodning er noen andre som begikk drapet, og vedkommende ikke har noen kjent straffehistorikk i Norge, vil det nok være vanskeligere å få innvilget slike vilkår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in