2025-04-29, 18:13
Medlem
Vem är MWL?
Citera
2025-04-29, 18:20
https://www.vg.no/nyheter/i/APny1z/i...r-drapsforsoek

https://www.nrk.no/stor-oslo/ikea-sk...und-1.16626453
Citera
2025-04-29, 18:29
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linselus
Svartediket sine innlegg finner jeg alltid svært interessante.
Får nesten inntrykk av at hen tråkket på noen såre tær.

Akkurat det slo meg også, for det er nok endel journalister også som leser denne tråden på fb. For det er så absolutt meget relevant hva pressen har for tilnærming til denne saken. Ikke bare fordi noen "krim"journalister kjenner endel kriminelle og således kanskje ikke er så objektive i sine uttalelser og spekulasjoner, men kanskje enda mer fordi en side i en slik konflikt som det tydeligvis dreier seg om her, kan ha stor egeninteresse av å feilinnformere og få dette spredd via pressen.
Senast redigerad av Bletchley-Park 2025-04-29 kl. 18:30. Anledning: skrivefeil.
Citera
2025-04-29, 18:36
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbfinn
Vem är MWL?

Han er del av det beryktede "ransmiljøet" som herjet på 1990- og tidlig 2000-tallet.
Han ranet bl.a. en pengetransport i Oslo i år 2000 sammen med Metkel Betew og Ridvan Halimi, der
de truet med å hugge hodet av sjåføren for pengetransporten.

Han ble sist dømt for å ha skutt etter tre menn utenfor IKEA på Furuset i Oslo i 2023.
Citera
2025-04-29, 18:46
Nå har jeg styra fælt for å legge inn i spoiler for å unngå å bli utestengt. Det er ikke hele artikkelen som er sitert. Man kan også opprette bruker, mener det er gratis.
Man kan ikke ta absolutt alt media sier for god fisk, i særskilt stor grad hvis journalisten kan bli påvirket av et nært forhold til en som ev er involvert. Det var det diskusjonen gikk ut på, og det er derfor Svartediket sitt innlegg ikke var off topic. Artikkelen er fra VG, 23 februar 2023. https://www.vg.no/nyheter/i/BWwRKG/f...opplyse-om-det
Senast redigerad av Linselus 2025-04-29 kl. 18:53.
Citera
2025-04-30, 11:14
Medlem
Svartedikets avatar
NRK skriver i dag at SM har gjort intervjuer av MB i forbindelse med boka han holder på med, titulert "Forvaring fra innsiden".
Det betyr med andre ord at SM og MB har møttes på "lovlig" vis mens førstnevnte fikk permisjon for å jobbe med boka. Ser for meg ut som en snedig måte å omgå forbudet han er ilagt mot å ha kontakt med andre kriminelle.

Med påskens hendelser friskt i minne spør jeg om det kan være grunn til å mistenke at dette bokprosjektet ikke bare er satt i gang for å dele hans tanker om livet som forvaringsdømt, men at det også kan være ledd i et forsøk på å fortsette den kriminelle løpebanen mens han fremdeles soner.

Det kan også se ut som om initiativet bak å skrive bok er behjelpelig med å gi ham bedre muligheter til å prøveløslates. Eller kanskje snarere "var", siden han nå er siktet for drap. Igjen.
Citera
2025-04-30, 13:02
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
NRK skriver i dag at SM har gjort intervjuer av MB i forbindelse med boka han holder på med, titulert "Forvaring fra innsiden".
Det betyr med andre ord at SM og MB har møttes på "lovlig" vis mens førstnevnte fikk permisjon for å jobbe med boka. Ser for meg ut som en snedig måte å omgå forbudet han er ilagt mot å ha kontakt med andre kriminelle.

Med påskens hendelser friskt i minne spør jeg om det kan være grunn til å mistenke at dette bokprosjektet ikke bare er satt i gang for å dele hans tanker om livet som forvaringsdømt, men at det også kan være ledd i et forsøk på å fortsette den kriminelle løpebanen mens han fremdeles soner.

Det kan også se ut som om initiativet bak å skrive bok er behjelpelig med å gi ham bedre muligheter til å prøveløslates. Eller kanskje snarere "var", siden han nå er siktet for drap. Igjen.

Det er selvsagt betimelig spørsmål som må stilles. Men det er også et faktum at han er god til å skrive. Jeg har ikke lest boka hans enda (men den er på vei i posten), men har lest andre ting han har skrevet og han er god til å uttrykke seg skriftelig og den første boka hans ble jo også kritikerrost (uten at jeg legger så mye i hva slike kritikere mener). Han har anlegg for å skrive og uttrykke seg, så i mine øyne så virker det som han faktisk hadde en reell mulighet som forfatter til å kunne legge om livet sitt.

Jeg finner det veldig vanskelig å tro at SM har utført dette drapet selv og foreløpig tror jeg siktelsen går mer på kontakten han har hatt med MB og at politiet har funnet uoverenstemmelser i forklaringen og dermed etter føre var prinsippet har bedt om varetektsfengsling med brev/besøksforbud, slik at han ikke kan påvirke noen andre og at politiet og så tingretten først og fremst mener det er sannsynlig at han kan ha medvirket på andre måter enn å utføre selve handlingen. Han ble jo tross alt først forhørt som et vitne, antagelig fordi de jo kjenner til alle disse intervjuene hans i forbindelse med den neste boka.

Det er veldig vanskelig å ha noen bestemt mening om han faktisk er innblandet synes jeg. På den ene siden så har han jo tidligere vist å være uten skrupler, men på den andre siden, så gir det liten logisk mening akkurat nå, som han jo faktisk hadde en reell mulighet til å slippe ut og tilbringe sin siste del av livet i frihet med legit inntekt som forfatter.

Nå har det selvsagt kommet frem litt "innside" historier, ikke minst på dette forumet, men slike kan like vel som å være korrekte, også ha blitt plantet for å pushe saken i en bestemt retning, for jeg er overbevist om at både det norske politiet og norske journalister også leser denne tråden.
Citera
2025-04-30, 13:06
Medlem
Stig Millehaugen intervjuet flere forvaringsdømte til en ny bok. En av dem var Metkel Betew, som han nå er siktet for drapet på.
Kriminalomsorgen var informert om bokprosjektet "Forvaring fra innsiden" som Millehaugen har fått stipend på kr 150 000 fra Fritt Ord for å skrive ferdig. De var også informert om at Millehaugen snakket med flere forvaringsdømte, én av dem var Metkel Betew.

Millehaugen hadde helt legitime grunner til å ha kontakt med Betew.

Fritt Ord sier de avventer videre etterforskning.
– Saken får først gå sin gang. Vi bevilget fordi boken fremstår aktuell og relevant – og hans forrige ble kritikerrost, skriver Åmås.
What!! Norges farligste mann har skrevet kritikerrost bok !!

nrk.no presiserer.
Samtidig er det tidlig i straffesakskjeden, og Millehaugen er kun siktet. Han nekter straffskyld, og sier han ikke har noe med drapet å gjøre. Dette perspektivet er viktig for NRK å ha med kontinuerlig i dekningen, og å opplyse om til publikum.
Kilde: https://www.nrk.no/norge/opplysninge...bok-1.17398869

Stig Millehaugen hadde et godt hjem og en god barndom. Det er ingenting i hans bakgrunn som skulle tilsi at han skulle få en kriminell løpebane. Stig Millehaugens egen historie med hans egne ord vil ha et autentisk og troverdig perspektiv som vil kunne gi et viktig bidrag til samfunnsdebatten om hvordan vi skal forebygge kriminalitet.

Aftenposten tar opp hva det har kostet å ha Millehaugen i fengsel i mer enn 30 år. Her ser man bort fra andre kostnader, som ransutbytter, sykemeldinger og tapt arbeidsevne for ransofrene, politi, forsvarsadvokater, rettssaker. Osv. Dette er rene soningskostnader.
De siste 36 årene har Stig Millehaugen (55) stort sett sittet i fengsel, avbrutt av korte perioder på flukt. I disse årene har det kostet minst 50 millioner kroner å sikre samfunnet mot Millehaugen. De siste 12 årene har han vært på forvaring, den mest kostbare soningsformen. En person på forvaring koster i snitt 2,5 millioner i året, viser tall fra Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI).

Ligningstallene fra 2006 til 2023 viser at han har hatt til sammen én krone i skattbar inntekt. I 2023 hadde han 1188 kroner i skattbar formue.
Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/5...farligste-mann

Det får store samfunnsøkonomiske konsekvenser når fengselsvesenet og kriminalomsorgen mislykkes med å tilbakeføre unge lovbrytere som Stig Millehaugen til samfunnet.

Hvordan skal man lære hva som gikk galt og hvem skal man høre på, om ikke Stig Millehaugen selv.
Citera
2025-04-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Det er selvsagt betimelig spørsmål som må stilles. Men det er også et faktum at han er god til å skrive. Jeg har ikke lest boka hans enda (men den er på vei i posten), men har lest andre ting han har skrevet og han er god til å uttrykke seg skriftelig og den første boka hans ble jo også kritikerrost (uten at jeg legger så mye i hva slike kritikere mener). Han har anlegg for å skrive og uttrykke seg, så i mine øyne så virker det som han faktisk hadde en reell mulighet som forfatter til å kunne legge om livet sitt.

Jeg finner det veldig vanskelig å tro at SM har utført dette drapet selv og foreløpig tror jeg siktelsen går mer på kontakten han har hatt med MB og at politiet har funnet uoverenstemmelser i forklaringen og dermed etter føre var prinsippet har bedt om varetektsfengsling med brev/besøksforbud, slik at han ikke kan påvirke noen andre og at politiet og så tingretten først og fremst mener det er sannsynlig at han kan ha medvirket på andre måter enn å utføre selve handlingen. Han ble jo tross alt først forhørt som et vitne, antagelig fordi de jo kjenner til alle disse intervjuene hans i forbindelse med den neste boka.

Det er veldig vanskelig å ha noen bestemt mening om han faktisk er innblandet synes jeg. På den ene siden så har han jo tidligere vist å være uten skrupler, men på den andre siden, så gir det liten logisk mening akkurat nå, som han jo faktisk hadde en reell mulighet til å slippe ut og tilbringe sin siste del av livet i frihet med legit inntekt som forfatter.

Nå har det selvsagt kommet frem litt "innside" historier, ikke minst på dette forumet, men slike kan like vel som å være korrekte, også ha blitt plantet for å pushe saken i en bestemt retning, for jeg er overbevist om at både det norske politiet og norske journalister også leser denne tråden.

Det er helt riktig.
«Retten har i vurderingen av skjellig grunn tatt utgangspunkt i den vitneforklaringen siktede ga til politiet før han ble pågrepet, og holdt denne informasjonen opp mot øvrige innhentede bevis i saken», skriver Oslo tingrett i fengslingskjennelsen fra tirsdag.

I kjennelsen siterer ikke retten fra noen av etterforskningsdokumentene fordi de er klausulert.

«Det gjenstår naturligvis en rekke etterforskningsskritt, og etterforskningen er i en tidlig fase. Retten er like fullt av den oppfatning at informasjonen som fremkommer i dokumentene som er vist til over, samlet sett innebærer at grunnvilkåret for fengsling er oppfylt», heter det videre i kjennelsen.
Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/6...ektskjennelsen

Vi må bevare perspektivet. Og avvente politiets videre etterforskning.
Citera
2025-04-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det får store samfunnsøkonomiske konsekvenser når fengselsvesenet og kriminalomsorgen mislykkes med å tilbakeføre unge lovbrytere som Stig Millehaugen til samfunnet.

Hvordan skal man lære hva som gikk galt og hvem skal man høre på, om ikke Stig Millehaugen selv.

Hvor var det SM synes det gikk galt i tilbakeføringen til samfunnet? Hvis man skal høre på ham selv, som du sier, går jeg utfra at du har lest/hørt hva han mener er (noe av) årsaken til at det ble mislykket.

Del med oss hvor/hvordan det feilet.
Citera
2025-04-30, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinke
Hvor var det SM synes det gikk galt i tilbakeføringen til samfunnet? Hvis man skal høre på ham selv, som du sier, går jeg utfra at du har lest/hørt hva han mener er (noe av) årsaken til at det ble mislykket.

Del med oss hvor/hvordan det feilet.

Jeg kan ikke svare for Stig Millehaugen. Du må vente og se hva han skriver selv i den nye boken han holder på med nå.

Tidligere har han fortalt at han gjennomførte et tabberan, husker ikke hvor og når men det skjedde mens han var ung, der han mistet skjerfet han hadde over ansiktet slik at han ble veldig synlig på overvåkningskamera. Etterpå bestemte han seg for at han skulle bli "flinkere", han skulle bli Norges flinkeste raner. Det er hva jeg kan huske i farten her og nå.

Man kan jo tenke seg at dersom han hadde fått snakket ut om sin følelsesmessige reaksjon etter ranet, så ville ikke denne tabben ha blitt bestemmende for mange mange år av fremtiden hans. Dette er min oppfatning ut fra hva jeg har lest av hva han selv har skrevet. Og ut fra hva jeg husker.

Jeg ser at det har vært en voldshendelse i Oslo i dag. Det har vært varslet hevnaksjoner. Hvis vi skal tro på Dagbladet. Jeg vet ikke om denne saken kan være aktuell.

VG i dag.
Person kritisk skadet etter etter voldshendelse i Oslo – to pågrepet
– Politiet ble varslet om en skadet person på adressen. Denne personen er tatt hånd om av ambulansepersonell, melder politiet.

– Personen er kritisk skadet, sier innsatsleder Kristian Digranes til VG.

To menn i midten av 20-årene er pågrepet. Begge er utenlandske statsborgere.
To personer som nesten har slått ihjel en tredje person.
Det er per nå uvisst hva som har skjedd, men politiet jobber med å få klarhet i dette. De sier at de har kontroll på stedet.

– Det har aldri vært snakk om noe våpen. Det er ikke noe vi kjenner til. Vi jobber på åstedet for å finne ut av de tingene.
Siden det ikke har vært brukt våpen så er kanskje ikke dette noen hevnaksjon i kjølvannet av drapet på Metkel Betew.
Citera
2025-04-30, 14:08
Medlem
Hvem er denne kjæresten til SM? Stemmer det at det er psykologen hans, som noen skrev? Å hvem bodde SM hos i Horten under permisjonen? Syns noen skrev at det var ett ektepar som bodde på adressen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in