2025-04-29, 14:44
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det er interessant å se hvor fort en superkynisk yrkeskriminell som MB ble til en slags "yndling" i media.
Han skulle liksom ha lagt det kriminelle livet bak seg, men endte opp i en blodpøl. Skal ikke påstå.at det var en fortjent skjebne, men det forteller meg at hans kriminelle løpebane var langt fra over.

Mon tro om han hadde noe med BAMA-opplegget å gjøre?

Tja, kan vel være mulighet for det? Ihvertfall forbrytelser/planlegging i samme gate. Jeg reagerte også på at MB (og KAS), har blitt veldig positivt fremstillt i media den siste tida. Dessuten har jeg også undret meg litt over hvem forskjellige journalister har hatt som informanter. Nå er min tillit til såkalte journalister ikke så stor og jeg tviler på at de hadde skjønt om de blir brukt for å fremme en agenda. Alt som teller ser ut for meg å være først med siste sensasjon og sikle på posisjoner høyere opp i hierarkiet innen media. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg i denne tråden, forrige århundres få men virkelig gravende og reflekterende journalister virker å være en utdødd rase, ihvertfall innen msm.
Citera
2025-04-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiskgubbe
D*lchir *ss*d (*=a)

Kilder tett tilknyttet til miljøene på Søndre Nordstrand beskriver relasjonen mellom disse såkalte «allierte» som veldig turbulent, med mye sjalusi og uenigheter. MB i spissen som en slags gamemaker, med tilgang på store mengder heroin, kokain og kapital.

DA som den utpekte lederen av Mortensrud-fraksjonen har sonet i fengsel i nesten 10 år sammenhengende. Han skal stå bak flere drapsforsøk, hvor noen av disse er mot tidligere allierte på Holmlia. Hans seneste dom omfatter store mengder narkotika og bla. Ett drapsforsøk hvor han skal ha blitt dømt til 12 års fengselsstraff.

Narkokrangelen mellom DA og MB skal dreie seg om et stort forsvunnet parti med både kokain og heroin finansiert av MB. Dette skal spille sentral rolle i denne konflikten da MB har holdt DA ansvarlig, og krevet oppgjør. DA og MB skal ha avtalt et møte i skogholtet for å diskutere planlegging av drap. Det at D avlyser møtet i siste minutt men MB likevel møter opp og blir skutt er svært interessant, dog ikke sjokkerende da slike metoder ofte blir brukt i Sverige for å lure folk til å ta livet av dem.

Kilder forteller om sterke reaksjoner fra DA sin krets, hvorav lillebroren inkl. holder han ansvarlig for konfliktene dem befinner seg i. Lillebroren skal også ha sonet for samme drapsforsøket DA er dømt for.

Jeg vil tro politiet har stor interesse rundt denne figuren selvom han blir lite omtalt, da han er kjent for metoden «splitt og hersk» i bytte mot egen vinning i underverdenen.

Virker for meg som at mye offentlig informasjon og nyhetsartikler rundt denne saken er ensidig, men igjen ikke så rart da det er journalister hos Dagbladet og TV2 med personlig relasjon til DA og grupperingen, som dem er godt kjente for å bruke som virkemiddel i straffesakene sine. Det er ingen tvil om at media har en sterk påvirkningskraft i slike saker, og min tanke er at DA enn så lenge spiller kortene sine helt rett på denne fronten.

Hvor kommer SM inn i bildet?
Citera
2025-04-29, 15:08
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Tja, kan vel være mulighet for det? Ihvertfall forbrytelser/planlegging i samme gate. Jeg reagerte også på at MB (og KAS), har blitt veldig positivt fremstillt i media den siste tida. Dessuten har jeg også undret meg litt over hvem forskjellige journalister har hatt som informanter. Nå er min tillit til såkalte journalister ikke så stor og jeg tviler på at de hadde skjønt om de blir brukt for å fremme en agenda. Alt som teller ser ut for meg å være først med siste sensasjon og sikle på posisjoner høyere opp i hierarkiet innen media. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg i denne tråden, forrige århundres få men virkelig gravende og reflekterende journalister virker å være en utdødd rase, ihvertfall innen msm.

Man kan jo begynne med at Oslo er en liten by. Vi kjenner jo bl.a. den noe uheldige koblingen mellom media og krimverdenen via samboerskapet til MWL og TWL, sistnevnte mangeårig krimjournalist i VG før hun fikk jobb som underredaktør i Dagbladet. I forbindelse med IKEA-skytingen ble jo dette forholdet kritisert av enkelte, men man så samtidig hvor kollegiale og beskyttende mange i pressen var overfor henne.

Om det finnes andre tilsvarende nære direkte forbindelser vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg at enkelte journalister er på "hils" med folk i de kriminelle nettverkene. Som f.eks. hvis man som journalist har dekket diverse krimsaker, og kanskje snakket med involverte. Så skal det ikke så mye til før man treffer på noen av disse på byen. Evt. har man felles bekjente og kommer i kontakt på den måten.

Så ja, dette bør man kanskje ta i betraktning når man leser enkelte krimsaker i avisene.
Citera
2025-04-29, 15:21
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Utspillet hans faller på sin egen idiotiske urimelighet, så lenge kriminelle ferdes i det samme samfunnet som lovlydige. Og man kan knapt forvente at deres aktiviteter kun går ut over likesinnede. De utsetter andre for stor fare. Et talende eksempel er skytingen utenfor IKEA. At MWL slipper så lett unna er helt ufattelig. Han burde fått 10 års fengsel for slik oppførsel.

Håper de som liker å snorte linjer på byen skjønner at de er med på å finansiere dette.
Ja, du träffade mitt i prick här, det har mestadels gått bra hittills i Norge men ingen vet om nästa skjutning kommer att ske genom en förskola med barn som leker utomhus eller något liknande....
Citera
2025-04-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Nu kommer den här Frp-politikern förmodligen att kritiseras mycket för detta, men självsanering (kriminella dödar kriminella) är inte ett okänt koncept här i ABoK utan att jag vill säga något om vad jag tycker om påståendet till politikern...

Jeg synes ikke det er "fint" at kriminelle "kan" skyte og drepe hverandre. Disse folkene har tydeligvis ingen skrupler, og gir blaffen i om de utsetter vanlige folk for både farer og stor frykt. At en politiker synes det er bra, og også henviser til norsk økonomi - "vi sparer penger, hurra..!" Helt utrolig. Sørg for at livsfarlige personer ikke får gå løs i samfunnet! Folk som dreper med kaldt blod, og til og med gjentar det, har ikke noe som helst ute i det fri å gjøre. Ei heller folk som truer og begår gjentatte hemningsløse voldsgjerninger.
Citera
2025-04-29, 15:54
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Man kan jo begynne med at Oslo er en liten by. Vi kjenner jo bl.a. den noe uheldige koblingen mellom media og krimverdenen via samboerskapet til MWL og TWL, sistnevnte mangeårig krimjournalist i VG før hun fikk jobb som underredaktør i Dagbladet. I forbindelse med IKEA-skytingen ble jo dette forholdet kritisert av enkelte, men man så samtidig hvor kollegiale og beskyttende mange i pressen var overfor henne.

Om det finnes andre tilsvarende nære direkte forbindelser vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg at enkelte journalister er på "hils" med folk i de kriminelle nettverkene. Som f.eks. hvis man som journalist har dekket diverse krimsaker, og kanskje snakket med involverte. Så skal det ikke så mye til før man treffer på noen av disse på byen. Evt. har man felles bekjente og kommer i kontakt på den måten.

Så ja, dette bør man kanskje ta i betraktning når man leser enkelte krimsaker i avisene.

Ja og det er jo også et eksempel på hvordan pressen omtaler forskjellige forbrytere. For MWL omtales som regel som familiefar, mens f.eks. SM omtales som norges farligste. De (pressen) kunne spart seg for slike betegnelser.
Citera
2025-04-29, 15:59
Medlem
Citat:

Dette med MWL og TWL blir bare blåbær i forhold til Tv2 sin nåværende nyhetsredaktør K*rianne S*lbrække i sin tid som journalist / reporter for Tv2 hadde en sexuell relasjon til A*fan B*tthi.
Citera
2025-04-29, 16:16
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinke
Det der har jeg aldri forstått, og kommer aldri til å forstå meg på! Det er så fullstendig drøyt, at det er til å bli målløs av. At det går an. Som om det er heelt normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Ja og det er jo også et eksempel på hvordan pressen omtaler forskjellige forbrytere. For MWL omtales som regel som familiefar, mens f.eks. SM omtales som norges farligste. De (pressen) kunne spart seg for slike betegnelser.

Jeg forsøkte flere ganger å stille spørsmål ved denne koblingen bl.a. på facebooksiden til "Krimpodden". Først fikk jeg til svar at de ikke ønsket å kommentere, siden ble kommentarene mine slettet.
Dagbladet skrev litt om skytingen, men på facebook hadde de slått av kommentarfeltet.

Da ser man helt tydelig at de ikke driver objektiv og kritisk journalistikk.

Man kan jo lure på hvorfor MWL har fått så lite spalteplass opp gjennom årene, i motsetning til hans krimkolleger, som f.eks. MB, DT, IS, LH etc. Han har drevet med grove ran, kidnapping, bedrageri, hvitvasking, narko, torpedovirksomhet og nå sist skyting med automatvåpen på offentlig sted.

Han stilte attpåtil opp i Dagens Næringsliv og nærmest skrøt av sin "meglervirksomhet" for forretningsmannen Frod* Røst* Solvang. Som om dette er helt greit, liksom. Men han er jo "familiefar". Triller barnevogn med den ene hånda og knuser kneskåler og raner banker med den andre.

SM har man i det minste klart å holde unna samfunnet.
Citera
2025-04-29, 16:19
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Dette med MWL og TWL blir bare blåbær i forhold til Tv2 sin nåværende nyhetsredaktør K*rianne S*lbrække i sin tid som journalist / reporter for Tv2 hadde en sexuell relasjon til A*fan B*tthi.

Ja, men det ene unnskylder ikke det andre. Det blir bare dobbelt så ille.
Arfan Bhatti har i det minste ikke unnsluppet medias oppmerksomhet som terrorist.
MWL har vært temmelig anonym hele veien, til tross for at han har drevet med grov
kriminalitet siden midten av tenårene.

En liten sammenligning:

Hvis man søker på nb.no i scannede papiraviser etter MWL i tidsperioden 1990 - 2025, får man til sammen 105 treff. Blant disse er flere av treffene på en eldre fotograf ved samme navn. Langt på vei de fleste treffene på "vår" MWL er i artikler om hans virke som hockeyleder. Et fåtall er relatert til IKEA-skytingen.

Søker man tilsvarende etter Bhatti, får man 2422 treff på navnet hans. Samtlige er relatert til hans terrorvirksomhet.
Senast redigerad av Svartediket 2025-04-29 kl. 16:47.
Citera
2025-04-29, 17:19
Medlem
Metkel Betew ble bisatt i Nordstrand kirke i dag.

Pressen var ikke velkommen.

Artikkelen har en veldig kort oversikt over livsløpene til Metkel Betew og Stig Millehaugen. Begge hadde tilknytning til Tveita-gjengen i ungdomsårene.

Intet nytt fra politiet.
Politiet holder foreløpig etterforskningskortene tett til brystet. Ifølge politiadvokat Christian Hatlo utelukker politiet ikke at Metkel Betew ble et offer for bestillingsdrap. Politiet utelukker heller ikke flere pågripelser.

Hva som eventuelt knytter Millehaugen opp mot drapet på Metkel Betew på Oppsal i Oslo skjærtorsdag, ønsker Hatlo ikke å si noe om.
Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/J...paa-nordstrand

La merke til at det hadde skjedd en voldshendelse i Oslo fengsel på skjærtorsdag. Der Stig Millehaugen nå sitter i varetekt, etter pågripelsen søndag 1. påskedag, på isolat de første 14 dagene.
En ansatt alvorlig skadet i voldshendelse i Oslo fengsel torsdag

To ansatte ble skadet da de ble angrepet og utsatt for vold av tre innsatte i Oslo fengsel torsdag, ifølge Dagsavisen.

Flere ansatte i Oslo fengsel ble utsatt for et voldelig angrep skjærtorsdag, skriver Dagsavisen.
Kilde nrk.no: https://www.nrk.no/nyheter/en-ansatt...dag-1.17388615
Citera
2025-04-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

La merke til at det hadde skjedd en voldshendelse i Oslo fengsel på skjærtorsdag. Der Stig Millehaugen nå sitter i varetekt, etter pågripelsen søndag 1. påskedag, på isolat de første 14 dagene.
En ansatt alvorlig skadet i voldshendelse i Oslo fengsel torsdag

To ansatte ble skadet da de ble angrepet og utsatt for vold av tre innsatte i Oslo fengsel torsdag, ifølge Dagsavisen.

Flere ansatte i Oslo fengsel ble utsatt for et voldelig angrep skjærtorsdag, skriver Dagsavisen.
Kilde nrk.no: https://www.nrk.no/nyheter/en-ansatt...dag-1.17388615

Tenker du det er sammenheng? På hvilken måte ?
Citera
2025-04-29, 17:43
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessoa86
Du spammer ned tråden med off topics. Slitsomt…

På ingen måte. Mediedekningen av dette miljøet, som både SM, MB og MWL er en del av, har absolutt relevans til saken. Spesielt påstandene om disse "vennskapene" som later til å ikke være verd fem flate øre når det handler om knark og penger. Det er et stort samfunnsproblem at disse bandittene får gå løs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in