2025-04-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sådana där märkliga saker som inte får sin förklaring.

Nu dröjde det alltså väldigt lång tid och med flera månaders obetalda hyror och hon fick ytterligare en chans.

En person i den sitsen skulle ju hört av sig till inkasso dagen efter betalningen gjorts. Har ni fått pengarna? Är det registrerat? Men icke denna kvinna. Efter flera veckor hörde inkasso av sig och sa att de inte fått några pengar.

Det finns sådana att tycka synd om, andra inte. Den synd om här blir ju bara barnet.
Att någon annan skulle betala var antagligen enbart en lögn för att kunna bo kvar längre utan och betala.
Citera
2025-04-08, 19:03
Medlem
det är ju som det är med oförutsedda utgifter som hyra och el, lätt att glömma ;-)
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu var det inte frågan om att hon var lite sen med hyran, i artikeln verkar det vara så att hon var flera månader efter med hyran. Hyresvärden har låtit det gått till inkasso och hela faderullan.

Frågan är lite också hur man som hyresgäst tror att allting är frid och fröjd trots att det dimper in påminnelsebrev, inkassokrav osv osv.

Man förväntas ju också väl ha lite grundläggande koll på sin ekonomi och inte bara bränna alla pengar som råkar finnas på kontot utan någon reflektion över att något är knas när där är mycket mer pengar kvar när man tror att räkningarna är betalda.

Hos mig blir det inte någon större sympati när man springer och snyftar ut i media efter en sån fadäs...
Citera
2025-04-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBrunnslock
Ett problem är att vissa människor inte är mentalt kapabla att hantera sina pengar. Samtidigt är det nästintill omöjligt att få personer som är i behov av en god man, att faktiskt få det. Speciellt dessa som inte har några pengar, bränner sina bidrag på skit eller ger bort dem till en sol-och-vårare eller liknande.

Oftast motiveras det med att någon skulle vara ute efter deras pengar, vilka pengar är det om man går på bidrag?

Så är det. Det fanns ett fall i Uppsala i början på 80-talet där soc betalade hyran direkt till hyresvärden, men det var integritetskränkande. Så fick det inte gå till. Hela bidraget måste betalas ut till bidragstagaren som levde upp hela bidraget och blev vräkt.

Som gymnasielärare i bla ekonomi har jag inpräntat i mina elever att när lönen kommer så betalar man HYRAN, sen använder man pengarna så som man tycker är lämpligt.

Sen tycker jag det är lite kul att hon PLÖTSLIGT låg flera månader efter med hyran.
De flesta som ligger flera månader efter med hyran har fått jobba i flera månader för att nå dit.
Senast redigerad av Hesselmandiesel 2025-04-08 kl. 19:09.
Citera
2025-04-08, 19:04
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Gissar att hon lever i förnekelse! Svårt piller att svälja att man strulat bort en bostad för sig och sin dotter. Kommer nog ta ett tag att smälta och erkänna för sig själv! Hennes reaktionsförmåga i allmänhet verkar inte vara den bästa.
Uppenbarligen.
Citat:
Hur ser du på ditt eget ansvar i det här?
– Jag borde ha tagit ansvar genom att inte låna ut pengar på det sättet jag gjorde. Men det kändes som rätt beslut då.
Hon kanske ska känna mindre och tänka mer, men det är något skumt med hela historien som redan påpekats i tråden.

Det är en sak att låna ut pengar (idiotiskt visserligen, särskilt till någon som inte kan hantera sin ekonomi) men det finns ingen vettig anledning till att han skulle betala hennes hyra med hennes pengar.

Det här med betalningen som inte gick igenom låter också som BS. I ett sådant allvarligt läge begär man ett utdrag och dubbel och trippelkollar.

Nej, det är mycket som inte stämmer här.

Hoppas att dottern har en vettig pappa iaf.
Senast redigerad av IdunLo 2025-04-08 kl. 19:09.
Citera
2025-04-08, 19:05
Medlem
exoticspices avatar
Hon får ett datum av tingsrätten när betalningen ska betalas.

Varför följer hon inte med vännen till banken och de gör betalningen tillsammans samma eller nästa dag efter att hon fick beskedet och fick ett kvitto på inbetalningen?
Citera
2025-04-08, 19:06
Medlem
HBTKuks avatar
Va? Blir man vräkt om man inte betalar hyran flera månader i rad?

Vem hade kunnat tro det?
Citera
2025-04-08, 19:06
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sådana där märkliga saker som inte får sin förklaring.

Nu dröjde det alltså väldigt lång tid och med flera månaders obetalda hyror och hon fick ytterligare en chans.

En person i den sitsen skulle ju hört av sig till inkasso dagen efter betalningen gjorts. Har ni fått pengarna? Är det registrerat? Men icke denna kvinna. Efter flera veckor hörde inkasso av sig och sa att de inte fått några pengar.

Det finns sådana att tycka synd om, andra inte. Den synd om här blir ju bara barnet.

Lutar mot att historien är påhittad. Skrivit det i andra inlägg. Det är flera saker som inte stämmer. Varför ska killen betala hennes hyra? Hur kan han betala hyran när hans bankkonton är låsta? Varför ska en vän till hennes ex göra en betalning?
Det är hon som har problem och därför blir det utmätning och hennes grejer är kvar i lägenheten. Hon säger i början att hon hade jobb och bra ekonomi. Hon har tappat jobbet.
Citera
2025-04-08, 19:07
Medlem
zombie-nations avatar
Vissa saker är nog sanna.

Lär man sig ekonomi i skolan? Vi hade inte det. Vi fick aldrig reda på hur samhället fungerade. Man ska bara veta.

Folk kan ju vara dumma i huvudet, därför måste man vara väldigt rak med vad som gäller. Dock tror jag hon fattat. Men trodde att samhället skulle ta hand om henne. Det är konstigt. Med tanke på att samhället tar hand om färre och färre och att de flesta vet det. Jag tror på att hon upplevde det som absurt.

Stängt konto pga swishbetalning, japp det händer absolut.

Sedan spekulerar jag i att hon utsatts för ekonomisk misshandel. En av mina kompisar råkade ut för det. Gick back med 300K en dag till nästa. Varför hen tillåt detta? Rädd att bli övergiven, obearbetade trauman med en narcissistisk förälder. När man börjar nysta i sådant ser man nästan alltid att det finns någon psykologisk komponent.
Citera
2025-04-08, 19:10
Medlem
Bor också i Malmö och fick för något år sen en allvarligt belagd skriftlig varning efter att ha varit sen med hyran 5-10 dagar under 3 månader (inkassovarning fick jag redan efter 8 dagar), så jag fattar inte hur det kan ha dröjt så länge med henne. Det är synd att folk blir vräkta och jag har mycket sympati för människor som tvingas ut på gatan, men det verkar som att både hyresvärd och inkassobolag gett henne VÄLDIGT mycket svängrum att lösa det denna gång.

Någonstans möts strukturellt orättvisa omständigheter och ens eget ansvar, och här har de vägarna korsats sedan länge.
Citera
2025-04-08, 19:11
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Lutar mot att historien är påhittad. Skrivit det i andra inlägg. Det är flera saker som inte stämmer. Varför ska killen betala hennes hyra? Hur kan han betala hyran när hans bankkonton är låsta? Varför ska en vän till hennes ex göra en betalning?
Det är hon som har problem och därför blir det utmätning och hennes grejer är kvar i lägenheten. Hon säger i början att hon hade jobb och bra ekonomi. Hon har tappat jobbet.
Exakt, varför ska en vän till exet låna ut pengar till henne och hennes obetalda hyra? Var kommer han i bilden och vem kom på den idén? Exet, vännen eller hon själv?
Citera
2025-04-08, 19:13
Medlem
Är detta någon vi skall tycka synd om? Man betalar väl sina egna räkningar först innan man betalar någon annans tycker man, hur dum får man bli?

Barnen borde tas omhand då hon inte är ansvarsfull för fem öre, snubben är säkert kriminell för den delen också.
Citera
2025-04-08, 19:19
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Fy, fasiken vilket dravel - tur att hon inte går ut med sitt riktiga namn och bild i tidningen - att vara så ytterst korkad borde vara kriminellt. Att artikeln sveper sig med ofullständiga uppgifter är mycket tydligt - denna kärring har gjort det mesta fel och skyller på alla andra.

Stackars!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in