2025-04-08, 18:42
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä men historien går ju inte ihop. Det finns ju ingen logik. Hans konton är låsta. Hur kan han då betala hennes hyra om hon för över pengar till honom?

Enligt Lina hade den nya mannen eskalerande ekonomiska problem till följd av att banken låst hans konton på grund av en swish-transaktion.

– Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske. Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar. Problemet var att han hade skulder hos Kronofogden och då gick mina tillgångar åt till utmätning.

Precis - hur för hon över pengar till honom om hans konton är låsta? För över till vad? Hans hund?

Och sedan gång på gång "blev något fel på överföringen" varenda gång olika personer skall betala hennes hyra - gång på gång - dessutom utan att någon märkt något. Tjena, liksom
Citera
2025-04-08, 18:43
Medlem
Citat:
Jag lutar åt att historien är påhittad. Det är hon som har skulder och blir vräkt och drabbad av utmätning.
Den nye killens konton är låsta. Hur ska han då kunna betala hennes hyra? Det finns ingen kille.

Jag lutar åt att hon träffat på en gängkriminell som grät ut för henne hur synd det är om honom och hans konto är låst pga en liten felaktig swishbetalning. Sedan skulle hon ta hand om honom också slutar det med att han lägger beslag på hennes pengar och förmodligen hotar henne och när skiten helt slår i fläkten, sa drar han och där är hon kvar med en vräkning, finns hur många sådan kvinnor som helst i landet som börjar dejta "bad boy" och tror de ska kunna fixa dem.
Själv hade jag varit jäkligt orolig bara att vara efter med en månadshyra. Att de släppt henne i månader är en ren gåta, men de har väl förbarmat sig så långt det var möjligt.
Citera
2025-04-08, 18:46
Medlem
ErnstBrunnslocks avatar
Ett problem är att vissa människor inte är mentalt kapabla att hantera sina pengar. Samtidigt är det nästintill omöjligt att få personer som är i behov av en god man, att faktiskt få det. Speciellt dessa som inte har några pengar, bränner sina bidrag på skit eller ger bort dem till en sol-och-vårare eller liknande.

Oftast motiveras det med att någon skulle vara ute efter deras pengar, vilka pengar är det om man går på bidrag?
Citera
2025-04-08, 18:47
Medlem
bomhulls avatar
Tycker synd om dottern 😕
Citera
2025-04-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag lutar åt att hon träffat på en gängkriminell som grät ut för henne hur synd det är om honom och hans konto är låst pga en liten felaktig swishbetalning. Sedan skulle hon ta hand om honom också slutar det med att han lägger beslag på hennes pengar och förmodligen hotar henne och när skiten helt slår i fläkten, sa drar han och där är hon kvar med en vräkning, finns hur många sådan kvinnor som helst i landet som börjar dejta "bad boy" och tror de ska kunna fixa dem.
Själv hade jag varit jäkligt orolig bara att vara efter med en månadshyra. Att de släppt henne i månader är en ren gåta, men de har väl förbarmat sig så långt det var möjligt.
Ja fastighetsägaren har gjort allt för att lösa deta hon har fått bo kvar flera månader utan och betala hyra.
Imponerande och kostsamt. Men tillslut gick han inte på alla lögner och fick lov och agera.
Citera
2025-04-08, 18:48
Medlem
"En rad olyckliga omständigheter "
Kvinnan tar inget som helst ansvar för någonting och nu får hon ta konsekvenserna av det.
Gissar att hon var gift med en riktig tråkmåns som skötta allt det ekonomiska. Träffade sen en riktigt spännande karl med glimten i ögat som svepte med henne som en virvelvind.
Citera
2025-04-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Tycker synd om dottern 😕
Japp synd om dottern som har en sån mamma. Dock verkar pappan vara reko och kommer kunna ta hand om ungen ändå. Mamman kommer sluta som uteliggare antagligen
Citera
2025-04-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Swishbetalningen är förmodligen penningtvätt.
Citera
2025-04-08, 18:51
Medlem
Finns inget annat som kunde göras än att genomföra vräkningen, tycker även samhället tog ansvar och konstaterade att barnet hade en bra pappa att bo hos.

Så jag håller med de flesta som menar att Lina får ta konsekvenserna av allt sitt strulande.

Hade ärligt talat nog varit värre för barnet att fortsätta bo hos Lina.
Citera
2025-04-08, 18:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Märklig historia. Noll eget ansvar. Alla vet att man kan tappa en hyreslägenhet om man inte betalar hyran. Hon verkar inte göra nånting för att lösa sin boendesituation. Bara överklagar och väntar in i det sista, sen klagar på att kronofogden dyker upp och byter lås.

Märkligt också att hon förde över pengar till sambon och att ha skulle betala hyran med hennes pengar. Varför betalade hon inte hyran själv?

Sådana där märkliga saker som inte får sin förklaring.

Nu dröjde det alltså väldigt lång tid och med flera månaders obetalda hyror och hon fick ytterligare en chans.

En person i den sitsen skulle ju hört av sig till inkasso dagen efter betalningen gjorts. Har ni fått pengarna? Är det registrerat? Men icke denna kvinna. Efter flera veckor hörde inkasso av sig och sa att de inte fått några pengar.

Det finns sådana att tycka synd om, andra inte. Den synd om här blir ju bara barnet.
Citera
2025-04-08, 19:00
Ingen förälder med barn hamnar på gatan,
Socialförvaltningen rycker in, dock rörigt värre.
Citera
2025-04-08, 19:00
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Det är märkligt att hon enligt artikeln hade otur och missat en betalning. Sedan står det att hon kommit efter med hyran, men att det såklart inte var hennes fel eller ansvar.

Jag skulle kunna sätta rätt mycket på att denna person hade kunnat göra bättre val och haft många tillfällen att göra rätt för sig. När konsekvensen sedan kommer så gråter man ut hos Aftonbladet.

Det är jättetråkigt att det drabbar barnet. Men om man inte klarar av hur samhället fungerar så kanske man behöver någon form av stöd i tillbaron. Det blir svårt om alla föräldrar helt plötsligt ska kunna skita i hyran utan någon form av konsekvens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in