2025-04-08, 16:50
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ligast-i-malmo

Citat:
Lina och hennes dotter vräktes från sin lägenhet i Malmö efter en rad oturliga livshändelser, inklusive en misslyckad betalning av hyresskuld som ledde till rättsprocess och avhysning.
Linas problem började efter en skilsmässa, och en ny relation där hennes partner hade skulder ledde till ekonomiska svårigheter, vilket resulterade i att flera månaders hyra förblev obetalda.
Under det senaste året har antalet barn som drabbas av vräkningar ökat, med 711 barn berörda i Sverige, och Malmö stad arbetar med förebyggande åtgärder för att förhindra liknande framtida situationer.

Tråkigt att läsa när barn blir vräkta. Ska det vara så? Varför inte hitta lösning på den hyresskulden?
Ska barn bli vräkta på det sättet?
Senast redigerad av Zeusy 2025-04-08 kl. 16:55.
Citera
2025-04-08, 16:54
Medlem
Menar du inte ”vräkt med sin dotter”? Annars blir hon ju vräkt med någon annans dotter…

Edit: Tack för rättelsen.
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2025-04-08 kl. 16:57.
Citera
2025-04-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy

[b]

Tråkigt att läsa när barn blir vräkta. Ska det vara så? Varför inte hitta lösning på den hyresskulden?
Från artikeln:

” vilket resulterade i att flera månaders hyra förblev obetalda.”

De vräker inte en barnfamilj för nån enstaka försenad inbetalning.

Varför ska slarviga vara helt skyddade bara för att de har barn? Är barnen viktiga sköter de sig och begär hjälp.
Citera
2025-04-08, 17:00
Medlem
Jag tycker det är förjävligt självklart ska alla som har barn kunna skita i och betala hyran och ändå bo kvar i bostäderna. Hyresvärden kan ju sedan bara bygga fler bostäder och hoppas någon betalar hyran ibland.

Verkar helt jävla rimligt 😂

Nää ut med pack som inte kan göra rätt för sig ett par år på gatan och en tuff vinter lär hon sig nog bäst av tror jag. Vårdanden om ungen går med och diskutera med en så ansvarslös mamma
Citera
2025-04-08, 17:13
Medlem
Dumdrygs avatar
Märklig historia. Noll eget ansvar. Alla vet att man kan tappa en hyreslägenhet om man inte betalar hyran. Hon verkar inte göra nånting för att lösa sin boendesituation. Bara överklagar och väntar in i det sista, sen klagar på att kronofogden dyker upp och byter lås.

Märkligt också att hon förde över pengar till sambon och att ha skulle betala hyran med hennes pengar. Varför betalade hon inte hyran själv?
Citera
2025-04-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy

[b]

Nu var det inte frågan om att hon var lite sen med hyran, i artikeln verkar det vara så att hon var flera månader efter med hyran. Hyresvärden har låtit det gått till inkasso och hela faderullan.

Frågan är lite också hur man som hyresgäst tror att allting är frid och fröjd trots att det dimper in påminnelsebrev, inkassokrav osv osv.

Man förväntas ju också väl ha lite grundläggande koll på sin ekonomi och inte bara bränna alla pengar som råkar finnas på kontot utan någon reflektion över att något är knas när där är mycket mer pengar kvar när man tror att räkningarna är betalda.

Hos mig blir det inte någon större sympati när man springer och snyftar ut i media efter en sån fadäs...
Citera
2025-04-08, 17:27
Medlem
Så en ren översättning av texten hon träffade en stabil man som hon gifte sig med och skaffade barn allt var frid och fröjd. Sedan träffade hon en pissluffare som var jagad av fogden några år senare var antagligen otrogen mot den första mannen och bestämde sig för att skiljas och flytta ihop med pissluffaren.

Sedan tog pengarna från skilsmässan slut och nya mannen drog som en avlöning och hon stod ensamm men allt och blir sedan vräkt.

Denna dam kommer med all rätt hamna på gatan nu och kan glömma sin dotter om hon inte mycket snabbt får ordning på livet och börjat tänka med huvudet i stället för fittan.
Min erfarenhet är doch att misslyckade lossers förblir det hela livet så det finns nog väldigt lite hopp.

Tråkigt för dottern dock
Citera
2025-04-08, 17:30
Medlem
manfalangs avatar
missbruk med i bilden ?
Citera
2025-04-08, 17:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Så en ren översättning av texten hon träffade en stabil man som hon gifte sig med och skaffade barn allt var frid och fröjd. Sedan träffade hon en pissluffare som var jagad av fogden några år senare var antagligen otrogen mot den första mannen och bestämde sig för att skiljas och flytta ihop med pissluffaren.

Sedan tog pengarna från skilsmässan slut och nya mannen drog som en avlöning och hon stod ensamm men allt och blir sedan vräkt.

Denna dam kommer med all rätt hamna på gatan nu och kan glömma sin dotter om hon inte mycket snabbt får ordning på livet och börjat tänka med huvudet i stället för fittan.
Min erfarenhet är doch att misslyckade lossers förblir det hela livet så det finns nog väldigt lite hopp.

Tråkigt för dottern dock
Exakt. Och så framstår hon dessutom osedvanligt korkad. Hur kom hon ens så långt?
Citera
2025-04-08, 17:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu var det inte frågan om att hon var lite sen med hyran, i artikeln verkar det vara så att hon var flera månader efter med hyran. Hyresvärden har låtit det gått till inkasso och hela faderullan.

Frågan är lite också hur man som hyresgäst tror att allting är frid och fröjd trots att det dimper in påminnelsebrev, inkassokrav osv osv.

Man förväntas ju också väl ha lite grundläggande koll på sin ekonomi och inte bara bränna alla pengar som råkar finnas på kontot utan någon reflektion över att något är knas när där är mycket mer pengar kvar när man tror att räkningarna är betalda.

Hos mig blir det inte någon större sympati när man springer och snyftar ut i media efter en sån fadäs...

Håller med. När hon blir kallad till tingsrätten borde ju alla varningsklockor ringa, men istället så är det alla andras fel. Någon annans fel att betalningen inte gick igenom. Sen när de berättar att hon blir vräkt så letar hon inte ny lägenhet, utan överklagar och väntar tre-fyra månader till. Sen kommer kronofogden och byter lås. Det har alltså gått flera måander, kanske ett år.
Men tydligen har hon råd med ett lägenhetshotell nu. Det är ju rätt dyrt.
Citera
2025-04-08, 17:44
Medlem
HemligaBrevs avatar
– Jag skilde mig under pandemin och jag och min dotter flyttade till en lägenhet. Jag hade ett jobb och jättebra ekonomi, det var inga problem. Sedan träffade jag en ny man.

Enligt Lina hade den nya mannen eskalerande ekonomiska problem till följd av att banken låst hans konton på grund av en swish-transaktion.

– Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske. Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar. Problemet var att han hade skulder hos Kronofogden och då gick mina tillgångar åt till utmätning.

Plötsligt låg Lina flera månader efter med hyran.

Efter en tid anlitade hyresvärden ett inkassobolag som inledde ett vräkningsärende mot henne.

Då hon inte kunde betala skulden stämde slutligen inkassobolaget henne å hyresvärdens vägnar.

Efter en vända i tingsrätten kom parterna överens om förlikning som gjorde gällande att vräkningen skulle stoppas om Lina betalade av hela hyresskulden på ett visst datum.

Men enligt Lina uppstod ett fel när betalningen skulle genomföras.

– Vi var tvungna att snabbt låna pengar av en vän till mitt ex för att lösa skulden. Betalningen utgick från vännens konto men den gick inte igenom av någon anledning. Mitt ex vän märkte inte det. Flera veckor senare hörde inkassobolaget av sig och sa att pengarna saknades.

Lina bad om att få göra om betalningen. Men inkassobolaget hade fått nog.

– Precis innan jul sa de ”tyvärr, eftersom du inte har fullföljt förlikningen kommer vi att vräka dig”. Jag försökte prata med hyresvärden men de hänvisade bara tillbaka till inkassobolaget.

Lina överklagade då avhysningen till hovrätten där hon åberopade barnkonventionen som säger att alla barn har rätt till ett hem.

Avhysningen pausades under den nya rättsprocessen, men i februari slog hovrätten fast att dottern har ett hem hos sin pappa och bedömde vräkningen som giltig.
Så... nya killens bank hade "låsts pga en enda swish-transaktion" (säkert jättehederlig kille) och när han skulle betala hyran från sitt konto så råkade pengarna som kom in där utmätas av KFM och ingen av dem märkte det på flera månader? och när vräkningen stoppades genom en förlikning i domstol så skulle hyresskulden betalas på ett bräde från en "vän" men hoppsan, betalningen gick visst inte iväg och varken Lina, killen eller vännen dubbelkollade att transaktionen registrerats och gått igenom, inte på flera veckor...

Bra där, Lina!

Tur att dottern har en pappa att bo hos. Lina kanske lär sig lite om vuxenansvar förhoppningsvis, kan behövas i framtiden.
Citera
2025-04-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Håller med. När hon blir kallad till tingsrätten borde ju alla varningsklockor ringa, men istället så är det alla andras fel. Någon annans fel att betalningen inte gick igenom. Sen när de berättar att hon blir vräkt så letar hon inte ny lägenhet, utan överklagar och väntar tre-fyra månader till. Sen kommer kronofogden och byter lås. Det har alltså gått flera måander, kanske ett år.
Men tydligen har hon råd med ett lägenhetshotell nu. Det är ju rätt dyrt.
Soc betalar antagligen lägenhetshotellet. Ja det har pågått länge antagligen och hon har inte betalat hyran.
Det är enbart hennes eget fel och hon borde inte ha vårdnaden om någon unge alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in