2025-04-08, 19:22
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Exakt, varför ska en vän till exet låna ut pengar till henne och hennes obetalda hyra? Var kommer han i bilden och vem kom på den idén? Exet, vännen eller hon själv?

Ja ingenting är vettigt med historien.

Jag skilde mig under pandemin och jag och min dotter flyttade till en lägenhet. Jag hade ett jobb och jättebra ekonomi, det var inga problem.

Sen träffar hon en man med ekonomiska problem och ba' Här har du mina pengar. Kan du betala min hyra till min och min dotters lägenhet också?
Citera
2025-04-08, 19:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Va? Blir man vräkt om man inte betalar hyran flera månader i rad?

Vem hade kunnat tro det?

Jo exakt. Vad förvånande! Dock finns det faktiskt länder där man kan låta bli att betala i åratal tom. Ser du på detta brittiska program Kronofogden knackar på är det inte ovanligt att de besöker hushåll som inte betalat hyran på över ett år. Trots det kommer de förmodligen inte bli vräkta. Extremt högt rättsskydd där för boende.

I Sverige ska det egentligen kunna räcka med att bara vara över tiden med betalning några dagar. Dock som vi ser med denna kvinna tar det lite tid. Hon fick säkert också både en och två extra möjligheter just för att hon har barn.

Som sagt. För att undvika detta måste det ju till antingen God Man eller att soc betalar saker som hyran direkt.
Citera
2025-04-08, 19:25
Medlem
manfalangs avatar
Betalningen gick inte igenom av någon anledning.
Alternativ 1. Man ljuger om att man satt in pengar för betalning.
Alternativ 2. Man har knarkat upp pengarna och när betalning skulle ske fanns inte täckning.
Citera
2025-04-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ligast-i-malmo

[b]

Tråkigt att läsa när barn blir vräkta. Ska det vara så? Varför inte hitta lösning på den hyresskulden?
Ska barn bli vräkta på det sättet?
När jag läst artiekln så framkommer bl a att 1) brnet bor växelvis hos både mamma och pappa. Det blir således inte hemlöst utan har ett hem hos sin pappa. 2) Lina har överfört pengar till nya kärleken i stället för att betala hyran. "Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske" Och då tog KronKalle pengarna från hans konto förstås (hade hon gett honom cash hade inte detta skett). 3) Vräkningen skulle stoppas om Lina betala på ett visst datum. HON borde då sett till att pengarna kom till hyresvärden detta datum, och inte lita på vännen. Jag har jobbat en hel del med personer som har hyresskuld, och detta fall är ett klart vräkningsärende tyvärr. Reportern verkar totalt blåst,har inte tagit in några faktauppgifter. Tyvärr tror många svenskar att det bara är att tuta och köra om man har barn...
Citera
2025-04-08, 19:27
Slutar man betala hyran i flera månader så blir man vräkt. Inget konstigt med det.
Citera
2025-04-08, 19:34
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vissa saker är nog sanna.

Lär man sig ekonomi i skolan? Vi hade inte det. Vi fick aldrig reda på hur samhället fungerade. Man ska bara veta.

Folk kan ju vara dumma i huvudet, därför måste man vara väldigt rak med vad som gäller. Dock tror jag hon fattat. Men trodde att samhället skulle ta hand om henne. Det är konstigt. Med tanke på att samhället tar hand om färre och färre och att de flesta vet det. Jag tror på att hon upplevde det som absurt.

Stängt konto pga swishbetalning, japp det händer absolut.

Sedan spekulerar jag i att hon utsatts för ekonomisk misshandel. En av mina kompisar råkade ut för det. Gick back med 300K en dag till nästa. Varför hen tillåt detta? Rädd att bli övergiven, obearbetade trauman med en narcissistisk förälder. När man börjar nysta i sådant ser man nästan alltid att det finns någon psykologisk komponent.
Den nye mannen ser ut att ha lurat henne, ja.

edit
https://polisen.se/utsatt-for-brott/...mansbedrageri/
Har du blivit förälskad i någon som endast visade sig vara ute efter dina pengar? Att inleda en kärleksrelation med någon för att lura personen på pengar är brottsligt och kallas romansbedrägeri. Även andra typer av relationsbedrägerier existerar.
Senast redigerad av rotper 2025-04-08 kl. 19:38.
Citera
2025-04-08, 19:34
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo exakt. Vad förvånande! Dock finns det faktiskt länder där man kan låta bli att betala i åratal tom. Ser du på detta brittiska program Kronofogden knackar på är det inte ovanligt att de besöker hushåll som inte betalat hyran på över ett år. Trots det kommer de förmodligen inte bli vräkta. Extremt högt rättsskydd där för boende.

I Sverige ska det egentligen kunna räcka med att bara vara över tiden med betalning några dagar. Dock som vi ser med denna kvinna tar det lite tid. Hon fick säkert också både en och två extra möjligheter just för att hon har barn.

Som sagt. För att undvika detta måste det ju till antingen God Man eller att soc betalar saker som hyran direkt.

Ja hon har både varit i tingsrätten och i hovrätten, så ärendet måste ju ha pågått i ett år minst. Ändå har hon inte fixat nytt boende eller tömt lägenheten innan kronofogden byter lås. Lutar åt att det är hennes bankonton som är låsta och att det är hon som drabbas av utmätning.

I filmen säger hon att barnet får aldrig komma tillbaka till lägenheten och säga hejdå till sina saker. Allthop ska utmätas av Kronofogden.
Senast redigerad av Dumdryg 2025-04-08 kl. 19:42.
Citera
2025-04-08, 19:37
Medlem
HBTKuks avatar
Rubrik bör ändras då det inte handlar om en betalning i singular, utan månader av ickebetalda hyror.
Citera
2025-04-08, 19:42
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Ja, Aftonbladet vinner kanske några klick på dessa snyfthistorier, men alla med normal intelligens ser igenom detta och det borde underminera Aftonbladet som nyhetskälla tillslut. Men men
Citera
2025-04-08, 19:44
Medlem
italiensks avatar
Vore man dotterns pappa hade man varit rätt så nöjd med att hon inte kommer bo med mamma på ett tag. En kaos-kvinna som struntar i att betala hyran i flera månader och släpper in skumma män som inte ens får ha ett bankkonto i sitt liv, är ingen trygg miljö för ett barn.
Citera
2025-04-08, 19:49
Stör mig bara på att hon inte skyddat sitt barn. Varför i helvete flyttar skilda och separerade ihop med någon ny så snabbt? Barnen mår dåligt av det, det går liksom att vara kär och särbo.
Och så flyttar hon ihop med en strulpelle, det gör man bara inte.
Tänk på barnen!! Är den här nya personen garanterat inte en belastning för mitt barn om hen kommer in i mitt liv?
Citera
2025-04-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorCitron81
Ja, Aftonbladet vinner kanske några klick på dessa snyfthistorier, men alla med normal intelligens ser igenom detta och det borde underminera Aftonbladet som nyhetskälla tillslut. Men men

Hon fick nog typ tvåtusen för att stå med offerkoftan och hoppades att nästa drömprins skulle dyka upp och betala för kalaset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in