2025-04-08, 18:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Det här är ju bara klickbait.

Nästan samtliga artiklar av det här slaget handlar om personer som själva har fuckat up sin ekonomi eller uppenbarligen prioriterar helt idiotiskt.

Skittidningar som Aftonbladet vet att folk blir galna på sådant och klickar och delar hej vilt.

Det är hur lätt som helst att hitta verkligt tragiska fall men det finns ingen känsla som engagerar mer än ilska.

Däremot undrar man lite hur folk som ställer upp och berättar om sina idiotiska misstag tänker. Den här kvinnan är förstås desperat men artikeln lär knappast förändra hennes situation.

Antagligen är det därför hon väljer att vara anonym. Hon vet att det är hennes eget fel innerst inne.
Citera
2025-04-08, 18:18
Medlem
JustTrollings avatar
Efter en vända i tingsrätten kom parterna överens om förlikning som gjorde gällande att vräkningen skulle stoppas om Lina betalade av hela hyresskulden på ett visst datum.

Men enligt Lina uppstod ett fel när betalningen skulle genomföras.

– Vi var tvungna att snabbt låna pengar av en vän till mitt ex för att lösa skulden. Betalningen utgick från vännens konto men den gick inte igenom av någon anledning. Mitt ex vän märkte inte det. Flera veckor senare hörde inkassobolaget av sig och sa att pengarna saknades.
Det låter ju helt efterblivet.

Uppenbart är det hela ett viktigt ärende. Men hon orkar inte ens kolla om betalningen gått igenom? Speciellt om man inte gör den själv utan någon annan gör transaktionen.

Är bara att ta upp en telefon och ringa inkassobolaget och fråga om betalningen gått igenom och blivit bokförd hos inkassobolaget. Med större inkassobolag så brukar man också kunna kontrollera det själv på en hemsida.

"Öhh... Jag gjorde ingenting men inkassobolaget hörde av sig flera veckor senare."
Citera
2025-04-08, 18:20
Medlem
Den tidigare mannen hade säkert tagit hand om allt inom ekonomi så hon överlämnade även till nya, det funkade med förra, men det visade sig att han inte var kapabel liksom henne.
Citera
2025-04-08, 18:21
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Det här är ju bara klickbait.

Nästan samtliga artiklar av det här slaget handlar om personer som själva har fuckat up sin ekonomi eller uppenbarligen prioriterar helt idiotiskt.

Skittidningar som Aftonbladet vet att folk blir galna på sådant och klickar och delar hej vilt.

Det är hur lätt som helst att hitta verkligt tragiska fall men det finns ingen känsla som engagerar mer än ilska.

Däremot undrar man lite hur folk som ställer upp och berättar om sina idiotiska misstag tänker. Den här kvinnan är förstås desperat men artikeln lär knappast förändra hennes situation.

Gissar att hon lever i förnekelse! Svårt piller att svälja att man strulat bort en bostad för sig och sin dotter. Kommer nog ta ett tag att smälta och erkänna för sig själv! Hennes reaktionsförmåga i allmänhet verkar inte vara den bästa.
Citera
2025-04-08, 18:23
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Lite mytomanivarning. Sen ska en vän till hennes ex göra en inbetalning, men den går inte igenom och det får inte vännen reda på.
Varför lånar hon inte pengar och gör inbetalningen själv?
Precis, och när hon lämnar över betalningen, varför hör hon inte av sig till personen några dagar senare för att be personen kontrollera med sin bank att betalningen har gått igenom? Särskilt när hon och tingsrätten har kommit överens om att hon får bo kvar när betalningen är gjord på ett visst bestämt datum.
Citera
2025-04-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Seriöst. En räkning tar mindre än en minut att skriva in på banken, och man kan göra det överallt i dag med sin mobil.

Så ja, hur i helvete kan man vara så seg och konstig att man inte har koll på om hyran gått i väg eller betala in den själv?

Hon har ju snarare överlämnat det helt till andra personer i flera led, varför gjorde hon inte bara det själv och väldigt snabbt?
Det framstår som provocerande korkat.

Typiskt en som löser problemet för dagen.

Alltså att hon skippade en betalning, men skall ”lösa” den senare, vilket aldrig kommer !
Citera
2025-04-08, 18:28
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Precis, och när hon lämnar över betalningen, varför hör hon inte av sig till personen några dagar senare för att be personen kontrollera med sin bank att betalningen har gått igenom? Särskilt när hon och tingsrätten har kommit överens om att hon får bo kvar när betalningen är gjord på ett visst bestämt datum.

Jag lutar åt att historien är påhittad. Det är hon som har skulder och blir vräkt och drabbad av utmätning.
Den nye killens konton är låsta. Hur ska han då kunna betala hennes hyra? Det finns ingen kille.
Citera
2025-04-08, 18:31
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Efter en vända i tingsrätten kom parterna överens om förlikning som gjorde gällande att vräkningen skulle stoppas om Lina betalade av hela hyresskulden på ett visst datum.

Men enligt Lina uppstod ett fel när betalningen skulle genomföras.

– Vi var tvungna att snabbt låna pengar av en vän till mitt ex för att lösa skulden. Betalningen utgick från vännens konto men den gick inte igenom av någon anledning. Mitt ex vän märkte inte det. Flera veckor senare hörde inkassobolaget av sig och sa att pengarna saknades.
Det låter ju helt efterblivet.

Uppenbart är det hela ett viktigt ärende. Men hon orkar inte ens kolla om betalningen gått igenom? Speciellt om man inte gör den själv utan någon annan gör transaktionen.

Är bara att ta upp en telefon och ringa inkassobolaget och fråga om betalningen gått igenom och blivit bokförd hos inkassobolaget. Med större inkassobolag så brukar man också kunna kontrollera det själv på en hemsida.

"Öhh... Jag gjorde ingenting men inkassobolaget hörde av sig flera veckor senare."

Man kan också ha Kivra där inkasso-ärenden hamnar och syns. Så man "vet" alltid vilka skulder man eventuellt har, och man kan till och med betala det genom Kivra.
Citera
2025-04-08, 18:32
Medlem
Citat:
Jag lutar åt att historien är påhittad. Det är hon som har skulder och blir vräkt och drabbad av utmätning.
Den nye killens konton är låsta. Hur ska han då kunna betala hennes hyra? Det finns ingen kille.
Du menar finns problem så finns en man bakom som är skyldig, påhittad eller verklig?
Citera
2025-04-08, 18:36
Medlem
Citat:
Det luktar fisk om hela historien. Frågan är om den där killen med skulder ens existerar. Hans konton hade blivit låsta pga en swishöverföring. Men ändå för hon över pengar till honom och han ska betala hyran.

Enligt Lina hade den nya mannen eskalerande ekonomiska problem till följd av att banken låst hans konton på grund av en swish-transaktion.

– Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske. Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar. Problemet var att han hade skulder hos Kronofogden och då gick mina tillgångar åt till utmätning.

Påhittat alltihop. Varför betalar hon inte sin egen hyra? Det är hon som har skulder hos Kronofogden och det är därför hennes prylar är kvar i bostadaden och det blir utmätning.
Japp exakt så är det så klart som du säger. Det är hon som har skulder
Citera
2025-04-08, 18:36
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du menar finns problem så finns en man bakom som är skyldig, påhittad eller verklig?

Nä men historien går ju inte ihop. Det finns ju ingen logik. Hans konton är låsta. Hur kan han då betala hennes hyra om hon för över pengar till honom?

Enligt Lina hade den nya mannen eskalerande ekonomiska problem till följd av att banken låst hans konton på grund av en swish-transaktion.

– Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske. Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar. Problemet var att han hade skulder hos Kronofogden och då gick mina tillgångar åt till utmätning.
Citera
2025-04-08, 18:38
Medlem
Ännu en snyftartikel om hur synd det är om människor som skaffar barn utan en tanke på hur de ska försörja dem. Kanske skulle ha valt en bättre partner att bilda familj med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in