2025-04-08, 23:11
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Jag har svårt att tro att en enda försenad hyresinbetalning skulle ligga till grund för vräkning.
Ja å ekonomiska svårigheter kan hända vem som helst. Som typ hamna mellan stolarna, FK/soc med sina handläggningstider etc.

Men får man komplikationer med ekonomin så hör man väl av sig till hyresvärden/hyresbolaget å berättar om situationen. Min hyresvärd var väldigt tillmötesgående när jag hamnade mellan stolarna å väntade. Men jag tog kontakt med dom varje månad när jag inte kunde betala hyran. Hade iofs ingen problematisk innan hamnade mellan stolarna. Å som jag förstår så hade hon fläckfritt innan denna kille?

Frågan är mer varför hon fortsatte föra över pengar när hon visste om angående killen hennes ekonomiska situation å det på hans avstängda konton å månad efter månad att "han skulle betala hyran".

Här verkar problematiken sitta hos henne dock. Å sen att hon går ut i media om sin historia å dumförklarar sig själv rikstäckande Jag skäms å hennes vägnar.
Citera
2025-04-08, 23:14
Medlem
Vilken påhittad skithistoria. Lilla Lina kanske inbillade sig att vi alla skulle starta en insamling till henne och dottern, är ju verkligen hemskt synd om Lina.
Citera
2025-04-08, 23:18
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Vad är det här ens att göra en artikel om?

En dumhora som fuckar upp sitt liv, helt på egen hand, ljuger och snackar skit, prioriterar vuxna män före sina egna barn, som får så många chanser att rätta till sina "misstag", skiter i att försöka ställa något till rätta ändå, till slut blir det konsekvenser av hennes idiotiska beteende. No shit.

Hoppas "journalisten" som skrev denna artikel hamnar i samma sits, fan vilken dynga.
Citera
2025-04-08, 23:33
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja å ekonomiska svårigheter kan hända vem som helst. Som typ hamna mellan stolarna, FK/soc med sina handläggningstider etc.

Men får man komplikationer med ekonomin så hör man väl av sig till hyresvärden/hyresbolaget å berättar om situationen. Min hyresvärd var väldigt tillmötesgående när jag hamnade mellan stolarna å väntade. Men jag tog kontakt med dom varje månad när jag inte kunde betala hyran. Hade iofs ingen problematisk innan hamnade mellan stolarna. Å som jag förstår så hade hon fläckfritt innan denna kille?

Frågan är mer varför hon fortsatte föra över pengar när hon visste om angående killen hennes ekonomiska situation å det på hans avstängda konton å månad efter månad att "han skulle betala hyran".

Här verkar problematiken sitta hos henne dock. Å sen att hon går ut i media om sin historia å dumförklarar sig själv rikstäckande Jag skäms å hennes vägnar.

Exakt. Det är där historien inte går ihop. "Plötsligt låg Lina flera månader efter med hyran." Vadå plötsligt? Vaknar man en morgon och inser att man inte betalt hyran i tre-fyra månader? Redan där kan hon ju prata med exets vän och skrapa ihop pengar.
Citera
2025-04-09, 01:00
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Exakt. Det är där historien inte går ihop. "Plötsligt låg Lina flera månader efter med hyran." Vadå plötsligt? Vaknar man en morgon och inser att man inte betalt hyran i tre-fyra månader? Redan där kan hon ju prata med exets vän och skrapa ihop pengar.
Ja det låter så märkligt i min värld.
Citera
2025-04-09, 01:06
Medlem
Det här är ju lite skrämmande:

Citat:
Avhysningen pausades under den nya rättsprocessen, men i februari slog hovrätten fast att dottern har ett hem hos sin pappa och bedömde vräkningen som giltig.

Om nu inte pappan hade varit en ordentlig människa så hade hon alltså kunnat tvinga sig kvar ändå?

Tur man inte är hyresvärd, vilken mardröm med idioter till hyresgäster.

Sedan, hur kan hon föra över pengar till en som har sina konton frysta? Om det skulle vara möjligt att sätta in pengar på ett fryst konto så måste man ju åtminstone förstå att det inte går att ta ut pengar därifrån.
Citera
2025-04-09, 01:09
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det här är ju lite skrämmande:

Om nu inte pappan hade varit en ordentlig människa så hade hon alltså kunnat tvinga sig kvar ändå?

Tur man inte är hyresvärd, vilken mardröm med idioter till hyresgäster.

Sedan, hur kan hon föra över pengar till en som har sina konton frysta? Om det skulle vara möjligt att sätta in pengar på ett fryst konto så måste man ju åtminstone förstå att det inte går att ta ut pengar därifrån.
Ja precis, vi är flera i tråden som undrar det.

Den här Lina verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Så många saker som inte går ihop.
Citera
2025-04-09, 02:59
Medlem
Snyftartikel som vanligt. Inte för att låta kall, men hon får skylla sig själv.

Jag fick lära mig tidigt i livet att alla viktiga räkningar som hyran, el och telefon betalas först och förstås maten. Det som blir över går till det man vill.

Istället väljer kvinnan att hennes pengar går till en man som inte har möjlighet att betala sin egna hyra. Han skyller på att banken spärrat bankkonto pågrund av Swish. Hon lånar ut pengar så pass mycket att hon inte kan betala sitt. Låter lite som ett Nigeria-bedrägeri.

Hon skulle behöva en förvaltare.
Citera
2025-04-09, 03:05
Medlem
Det här kanske har skrivits redan men det allra första rödljuset om sanningshalten i Linas historia är ju detta:

Citat:
Enligt Lina hade den nya mannen eskalerande ekonomiska problem till följd av att banken låst hans konton på grund av en swish-transaktion.

– Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske. Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar. Problemet var att han hade skulder hos Kronofogden och då gick mina tillgångar åt till utmätning.

Om han nu har låsta konton så kan han ju inte använda dem för att betala hyran hur jävla mycket pengar hon än överför till dem även om kronofogden inte är där och nallar, de är ju låsta!

Edit: jag såg nu att denna självklarhet redan dryftats i tråden. Fascinerande att det gick helt över huvudet på reportern. Bra kvalitet på dagens journalister
Senast redigerad av Kallfusion 2025-04-09 kl. 03:11.
Citera
2025-04-09, 03:15
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ligast-i-malmo

[b]

Tråkigt att läsa när barn blir vräkta. Ska det vara så? Varför inte hitta lösning på den hyresskulden?
Ska barn bli vräkta på det sättet?
Alltså visst är det viktigt att belysa saker, men du behöver väl ff inte dra varenda jävla snyfthistoria i repris som Aftonbladet spyr ut!
Citera
2025-04-09, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Alltså visst är det viktigt att belysa saker, men du behöver väl ff inte dra varenda jävla snyfthistoria i repris som Aftonbladet spyr ut!
Det går väl inte inte att föra över pengar till ett fryst konto?
Citera
2025-04-09, 03:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Märklig historia. Noll eget ansvar. Alla vet att man kan tappa en hyreslägenhet om man inte betalar hyran. Hon verkar inte göra nånting för att lösa sin boendesituation. Bara överklagar och väntar in i det sista, sen klagar på att kronofogden dyker upp och byter lås.

Märkligt också att hon förde över pengar till sambon och att ha skulle betala hyran med hennes pengar. Varför betalade hon inte hyran själv?

Det är väldigt märkligt att denna överföring till sambon gick igenom ☺️

Jag gissar att hon trodde att hon skulle slippa betala hyran bara för att hon har barn, hyrespengarna har med stor sannolikhet gått till någonting helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in