2025-04-08, 21:05
Medlem
Betalningen gick inte igenom när hyresvärden skulle ha sitt, men var inga problem när hon blev "svindlad" av sin "pojkvän". Förnedrande att fogden kom och drog i möbler och bytte lås framför näsan på henne, men inte en enda tanke ägnas åt de som råkat ut för partnerns bedrägerier, eller hyresvärden, har tanken slagit henne att dessa offer också kanske har familjer?

Var ärlig, det var viktigare att hoppa till nästa man istället för att vara mamma och ta ansvar.

Citat:
... låst hans konton på grund av en swish-transaktion...
Den har man inte hört förut
Citat:
– Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar.

Ytterligare frågor .. Varför och hur gör man överföringar till någon som fått sina konton låsta? Vad är poängen med överföringarna om de är låsta? Penningtvätt?

Det är något som stinker i denna soppa, härligt att barnet i alla fall har en vettig pappa.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-04-08 kl. 21:21.
Citera
2025-04-08, 21:14
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jag tycker det är förjävligt självklart ska alla som har barn kunna skita i och betala hyran och ändå bo kvar i bostäderna. Hyresvärden kan ju sedan bara bygga fler bostäder och hoppas någon betalar hyran ibland.

Verkar helt jävla rimligt 😂

Nää ut med pack som inte kan göra rätt för sig ett par år på gatan och en tuff vinter lär hon sig nog bäst av tror jag. Vårdanden om ungen går med och diskutera med en så ansvarslös mamma

Jag tolkar det som att hon fått uppskov och en planering för återbetalning, sen inte skött sig enligt den planen.
Är det fel som uppstått trots henne korrekta förfarande och som hon rimligen ej kunnat upptäcka så bör hon få överseende med det, är det slarv, ja... Tråkigt men finns säkert härbärgen så de får tak över huvudet. En privat hyresvärd ska inte behöva utstå vad som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ligast-i-malmo

[b]

Tråkigt att läsa när barn blir vräkta. Ska det vara så? Varför inte hitta lösning på den hyresskulden?
Ska barn bli vräkta på det sättet?
Citera
2025-04-08, 21:29
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
vräkningen skulle stoppas om Lina betalade av hela hyresskulden på ett visst datum.

Men enligt Lina uppstod ett fel när betalningen skulle genomföras.

– Vi var tvungna att snabbt låna pengar av en vän till mitt ex för att lösa skulden. Betalningen utgick från vännens konto men den gick inte igenom av någon anledning. Mitt ex vän märkte inte det. Flera veckor senare hörde inkassobolaget av sig och sa att pengarna saknades.

Allt innan kan jag väl med lite välvilja köpa, skit händer i livet, men här... Hur fan kan man bara släppa det och inte kontrollera att överföringen går igenom. Särskilt när det gäller ens boende och man har en unge. Jag hade gått på nålar till dess att jag visste att det var klart.
Citera
2025-04-08, 21:36
Medlem
Citat:

[b]

Tråkigt att läsa när barn blir vräkta. Ska det vara så? Varför inte hitta lösning på den hyresskulden?

Så klart inte barnfamiljer skall inte kunna bli vräkta alltså skaffar man värsta bostaden den kan aldrig vara för dyr - när barnet kommit slutar man betala hyra o bor graaatiiiis i hela livet.

OBS FUNKAR INTE PÅ VILLOR O BR- MEN KANSKE I FRAMTIDEN
Citera
2025-04-08, 21:44
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
– Jag skilde mig under pandemin och jag och min dotter flyttade till en lägenhet. Jag hade ett jobb och jättebra ekonomi, det var inga problem. Sedan träffade jag en ny man.

Enligt Lina hade den nya mannen eskalerande ekonomiska problem till följd av att banken låst hans konton på grund av en swish-transaktion.

– Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske. Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar. Problemet var att han hade skulder hos Kronofogden och då gick mina tillgångar åt till utmätning.

Plötsligt låg Lina flera månader efter med hyran.

Efter en tid anlitade hyresvärden ett inkassobolag som inledde ett vräkningsärende mot henne.

Då hon inte kunde betala skulden stämde slutligen inkassobolaget henne å hyresvärdens vägnar.

Efter en vända i tingsrätten kom parterna överens om förlikning som gjorde gällande att vräkningen skulle stoppas om Lina betalade av hela hyresskulden på ett visst datum.

Men enligt Lina uppstod ett fel när betalningen skulle genomföras.

– Vi var tvungna att snabbt låna pengar av en vän till mitt ex för att lösa skulden. Betalningen utgick från vännens konto men den gick inte igenom av någon anledning. Mitt ex vän märkte inte det. Flera veckor senare hörde inkassobolaget av sig och sa att pengarna saknades.

Lina bad om att få göra om betalningen. Men inkassobolaget hade fått nog.

– Precis innan jul sa de ”tyvärr, eftersom du inte har fullföljt förlikningen kommer vi att vräka dig”. Jag försökte prata med hyresvärden men de hänvisade bara tillbaka till inkassobolaget.

Lina överklagade då avhysningen till hovrätten där hon åberopade barnkonventionen som säger att alla barn har rätt till ett hem.

Avhysningen pausades under den nya rättsprocessen, men i februari slog hovrätten fast att dottern har ett hem hos sin pappa och bedömde vräkningen som giltig.
Så... nya killens bank hade "låsts pga en enda swish-transaktion" (säkert jättehederlig kille) och när han skulle betala hyran från sitt konto så råkade pengarna som kom in där utmätas av KFM och ingen av dem märkte det på flera månader? och när vräkningen stoppades genom en förlikning i domstol så skulle hyresskulden betalas på ett bräde från en "vän" men hoppsan, betalningen gick visst inte iväg och varken Lina, killen eller vännen dubbelkollade att transaktionen registrerats och gått igenom, inte på flera veckor...

Bra där, Lina!

Tur att dottern har en pappa att bo hos. Lina kanske lär sig lite om vuxenansvar förhoppningsvis, kan behövas i framtiden.
Jag vill oxå vara ansvarsbefriad. Det låter hur skönt som helst!

Jag är lite trött nu så kanske det som är orsaken till att jag inte riktigt begriper vissa delar i hennes "historia".. Dom hade alltså låst alla hans konton men ändå lyckades hon göra överföringar till dom?

Å "helt plötsligt" så låg hon efter med flera månaders hyra. Men.. Märkte hon inte det efter typ 2 eller tredje uteblivna. Måste ju ha fått nåt från hyresvärden under alla dessa månader. Å nånstans där började väl KF göra utmätning..

Ska jag alltså tycka synd om henne nu 🤔🫤
Citera
2025-04-08, 21:47
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Allt innan kan jag väl med lite välvilja köpa, skit händer i livet, men här... Hur fan kan man bara släppa det och inte kontrollera att överföringen går igenom. Särskilt när det gäller ens boende och man har en unge. Jag hade gått på nålar till dess att jag visste att det var klart.

Det är flera saker som är skumma:

Citat:
Enligt Lina hade den nya mannen eskalerande ekonomiska problem till följd av att banken låst hans konton på grund av en swish-transaktion.

– Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske. Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar. Problemet var att han hade skulder hos Kronofogden och då gick mina tillgångar åt till utmätning.

Hur kan hon föra över pengar till honom och han betala hyran om hans konton är låsta?

Hur kan hennes tillgångar utmätas för att han har skulder? Ja, kanske gemensamma möbler. Men inte pengar hon har på sina bankkonton. Bara för att hon är sambo så ska ju hon inte behöva betala hans skulder.
Citera
2025-04-08, 21:56
Medlem
-GGs avatar
Det där med exets vän, som skulle överföra inkasso-beloppet.

Låt oss tro på det, hur i helvete kan hon inte då ringa honom dagen efter och vara på och fråga och kolla så att betalningen har gått i väg på hans bank?! Eller, som redan skrivits, kolla med inkassobolaget.

Man måste ju vara typ medvetslös eller tappat minnet för att strunta i dessa livsviktiga faktorer i den situationen.
Citera
2025-04-08, 22:07
Medlem
billigosts avatar
Komiskt också att hon helt gav upp betalningen till inkasso efter att hon fick reda på att betalningen inte "gick igenom".
Citera
2025-04-08, 22:10
Medlem
StonedMonkeys avatar
Banken låste nya killens konto pga pengatvätt, men hon förde över pengar till honom? Varför då?
Citera
2025-04-08, 22:14
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:

[b]

Nej barn ska inte vräkas på det här sättet. För att undvika att vräka barnet skulle det riktiga vara att tvångsomhänderta barnet och ta vårdnaden från mamman.

Sedan vräker man mamman.
Citera
2025-04-08, 22:44
Medlem
Synd om dottern. Förhoppningsvis får nu hennes pappa enskild vårdnad och den här kvinnan kan lära sig lite om hur livet fungerar. På gatan.
Citera
2025-04-08, 22:52
Medlem
Citat:

[b]

Jag har svårt att tro att en enda försenad hyresinbetalning skulle ligga till grund för vräkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in