2025-04-08, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
– Jag skilde mig under pandemin och jag och min dotter flyttade till en lägenhet. Jag hade ett jobb och jättebra ekonomi, det var inga problem. Sedan träffade jag en ny man.

Enligt Lina hade den nya mannen eskalerande ekonomiska problem till följd av att banken låst hans konton på grund av en swish-transaktion.

– Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske. Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar. Problemet var att han hade skulder hos Kronofogden och då gick mina tillgångar åt till utmätning.

Plötsligt låg Lina flera månader efter med hyran.

Efter en tid anlitade hyresvärden ett inkassobolag som inledde ett vräkningsärende mot henne.

Då hon inte kunde betala skulden stämde slutligen inkassobolaget henne å hyresvärdens vägnar.

Efter en vända i tingsrätten kom parterna överens om förlikning som gjorde gällande att vräkningen skulle stoppas om Lina betalade av hela hyresskulden på ett visst datum.

Men enligt Lina uppstod ett fel när betalningen skulle genomföras.

– Vi var tvungna att snabbt låna pengar av en vän till mitt ex för att lösa skulden. Betalningen utgick från vännens konto men den gick inte igenom av någon anledning. Mitt ex vän märkte inte det. Flera veckor senare hörde inkassobolaget av sig och sa att pengarna saknades.

Lina bad om att få göra om betalningen. Men inkassobolaget hade fått nog.

– Precis innan jul sa de ”tyvärr, eftersom du inte har fullföljt förlikningen kommer vi att vräka dig”. Jag försökte prata med hyresvärden men de hänvisade bara tillbaka till inkassobolaget.

Lina överklagade då avhysningen till hovrätten där hon åberopade barnkonventionen som säger att alla barn har rätt till ett hem.

Avhysningen pausades under den nya rättsprocessen, men i februari slog hovrätten fast att dottern har ett hem hos sin pappa och bedömde vräkningen som giltig.
Så... nya killens bank hade "låsts pga en enda swish-transaktion" (säkert jättehederlig kille) och när han skulle betala hyran från sitt konto så råkade pengarna som kom in där utmätas av KFM och ingen av dem märkte det på flera månader? och när vräkningen stoppades genom en förlikning i domstol så skulle hyresskulden betalas på ett bräde från en "vän" men hoppsan, betalningen gick visst inte iväg och ingen dubbelkollade att transaktionen registrerats på flera veckor...
Ja det är ju inte en trovärdig historia 😂
Citera
2025-04-08, 17:48
Medlem
Diamondgrits avatar
Vänta va? Man betalar inte hyran och sen så får man inte bo kvar????

Är detta på riktigt eller??? Första april var ju förra veckan liksom!

Citera
2025-04-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Håller med. När hon blir kallad till tingsrätten borde ju alla varningsklockor ringa, men istället så är det alla andras fel. Någon annans fel att betalningen inte gick igenom. Sen när de berättar att hon blir vräkt så letar hon inte ny lägenhet, utan överklagar och väntar tre-fyra månader till. Sen kommer kronofogden och byter lås. Det har alltså gått flera måander, kanske ett år.
Men tydligen har hon råd med ett lägenhetshotell nu. Det är ju rätt dyrt.

Det skulle ju kunna vara någon annans fel att betalningen inte gick igenom, men det betyder att man har pengarna kvar och kan utan problem hosta upp dem när hyresvärden undrar var hyresbetalningen tar vägen.

Visst, det innebär att man får betala 60kr mer, men mer än så bör det inte behöva vara. Efter en sån läxa bör man nästa månad kanske vara lite mer observant, att man inte är det förstå månaden kan jag ha all förståelse för.

Hade snyfthistorien varit att hon inte hade marginalerna för att ta den där smällen på 60kr så hade det nog varit lättare att få mina sympatier, iaf i teorin (för snyfthistorier i tidningen tenderar ju ändå att bara ge snyftarens bild av situationen så vad vet jag om en person verkligen inte har råd med en påminnelseavgift?).
Citera
2025-04-08, 17:53
Medlem
Citat:
Märklig historia. Noll eget ansvar. Alla vet att man kan tappa en hyreslägenhet om man inte betalar hyran. Hon verkar inte göra nånting för att lösa sin boendesituation. Bara överklagar och väntar in i det sista, sen klagar på att kronofogden dyker upp och byter lås.

Märkligt också att hon förde över pengar till sambon och att ha skulle betala hyran med hennes pengar. Varför betalade hon inte hyran själv?
Skulle han betala hennes hyra med hennes pengar, men från sitt konto? Det låter ju inte ens trovärdigt. Fö har ju barnet en pappa att bo hos.
Citera
2025-04-08, 17:55
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Soc betalar antagligen lägenhetshotellet. Ja det har pågått länge antagligen och hon har inte betalat hyran.
Det är enbart hennes eget fel och hon borde inte ha vårdnaden om någon unge alls.

Får lite mytomanvibbar faktiskt. Först för hon över pengar till sambon som ska betala hyran. Sen ska en vän till hennes ex göra en betalning, men den går inte igenom. Har hon ingen översikt och insyn själv?

Varför betalar hon inte själv hyran om det är hennes lägenhet? Varför lånar hon inte pengar och gör inbetalningen själv?
Citera
2025-04-08, 17:56
Medlem
IdunLos avatar
Det här är ju bara klickbait.

Nästan samtliga artiklar av det här slaget handlar om personer som själva har fuckat up sin ekonomi eller uppenbarligen prioriterar helt idiotiskt.

Skittidningar som Aftonbladet vet att folk blir galna på sådant och klickar och delar hej vilt.

Det är hur lätt som helst att hitta verkligt tragiska fall men det finns ingen känsla som engagerar mer än ilska.

Däremot undrar man lite hur folk som ställer upp och berättar om sina idiotiska misstag tänker. Den här kvinnan är förstås desperat men artikeln lär knappast förändra hennes situation.
Citera
2025-04-08, 17:57
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Skulle han betala hennes hyra med hennes pengar, men från sitt konto? Det låter ju inte ens trovärdigt. Fö har ju barnet en pappa att bo hos.

Precis. Lite mytomanivarning. Sen ska en vän till hennes ex göra en inbetalning, men den går inte igenom och det får inte vännen reda på.
Varför lånar hon inte pengar och gör inbetalningen själv?
Citera
2025-04-08, 18:01
Medlem
Citat:
Precis. Lite mytomanivarning. Sen ska en vän till hennes ex göra en inbetalning, men den går inte igenom och det får inte vännen reda på.
Varför lånar hon inte pengar och gör inbetalningen själv?
Ja exakt detta stämmer inte liksom 😆 hon ljuger och blir nu bostadslös.
Helvete vad människor är korkade igenkligen.
Hon hade antagligen ett bra liv med sin första man men tillslut dög han inte och hon ville hitta någon ny som hon gjorde han var bara dock en fattig misslyckad looser men det spelade ingen roll för henne då 😆
Citera
2025-04-08, 18:04
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Tråkigt att läsa när barn blir vräkta. Ska det vara så? Varför inte hitta lösning på den hyresskulden?
Ska barn bli vräkta på det sättet?

Samtidigt, så varför ska ett barn vara ett automatiskt skydd gentemot vräkning när man missköter sig och hyran? Föräldrar får väl ta ansvar som alla andra, och bör inte vara undantagna för att de vet att samhället då räddar dem.
Citera
2025-04-08, 18:12
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja exakt detta stämmer inte liksom 😆 hon ljuger och blir nu bostadslös.
Helvete vad människor är korkade igenkligen.
Hon hade antagligen ett bra liv med sin första man men tillslut dög han inte och hon ville hitta någon ny som hon gjorde han var bara dock en fattig misslyckad looser men det spelade ingen roll för henne då 😆

Det luktar fisk om hela historien. Frågan är om den där killen med skulder ens existerar. Hans konton hade blivit låsta pga en swishöverföring. Men ändå för hon över pengar till honom och han ska betala hyran.

Enligt Lina hade den nya mannen eskalerande ekonomiska problem till följd av att banken låst hans konton på grund av en swish-transaktion.

– Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske. Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar. Problemet var att han hade skulder hos Kronofogden och då gick mina tillgångar åt till utmätning.

Påhittat alltihop. Varför betalar hon inte sin egen hyra? Det är hon som har skulder hos Kronofogden och det är därför hennes prylar är kvar i bostadaden och det blir utmätning.
Citera
2025-04-08, 18:14
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Märkligt också att hon förde över pengar till sambon och att ha skulle betala hyran med hennes pengar. Varför betalade hon inte hyran själv?

Seriöst. En räkning tar mindre än en minut att skriva in på banken, och man kan göra det överallt i dag med sin mobil.

Så ja, hur i helvete kan man vara så seg och konstig att man inte har koll på om hyran gått i väg eller betala in den själv?

Hon har ju snarare överlämnat det helt till andra personer i flera led, varför gjorde hon inte bara det själv och väldigt snabbt?
Det framstår som provocerande korkat.
Citera
2025-04-08, 18:15
Medlem
Ganonitos avatar
Tycker inte ett dugg synd om henne. Är man så slarvig får man skylla sig själv. Hoppas soc tar ifrån henne ungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in