Citat:

Ja det är ju inte en trovärdig historia 😂
– Jag skilde mig under pandemin och jag och min dotter flyttade till en lägenhet. Jag hade ett jobb och jättebra ekonomi, det var inga problem. Sedan träffade jag en ny man.Så... nya killens bank hade "låsts pga en enda swish-transaktion" (säkert jättehederlig kille) och när han skulle betala hyran från sitt konto så råkade pengarna som kom in där utmätas av KFM och ingen av dem märkte det på flera månader? och när vräkningen stoppades genom en förlikning i domstol så skulle hyresskulden betalas på ett bräde från en "vän" men hoppsan, betalningen gick visst inte iväg och ingen dubbelkollade att transaktionen registrerats på flera veckor...
Enligt Lina hade den nya mannen eskalerande ekonomiska problem till följd av att banken låst hans konton på grund av en swish-transaktion.
– Jag hjälpte honom med pengar, lite väl mycket kanske. Jag gjorde överföringar till honom och vi kom överens om att han skulle betala hyran med mina pengar. Problemet var att han hade skulder hos Kronofogden och då gick mina tillgångar åt till utmätning.
Plötsligt låg Lina flera månader efter med hyran.
Efter en tid anlitade hyresvärden ett inkassobolag som inledde ett vräkningsärende mot henne.
Då hon inte kunde betala skulden stämde slutligen inkassobolaget henne å hyresvärdens vägnar.
Efter en vända i tingsrätten kom parterna överens om förlikning som gjorde gällande att vräkningen skulle stoppas om Lina betalade av hela hyresskulden på ett visst datum.
Men enligt Lina uppstod ett fel när betalningen skulle genomföras.
– Vi var tvungna att snabbt låna pengar av en vän till mitt ex för att lösa skulden. Betalningen utgick från vännens konto men den gick inte igenom av någon anledning. Mitt ex vän märkte inte det. Flera veckor senare hörde inkassobolaget av sig och sa att pengarna saknades.
Lina bad om att få göra om betalningen. Men inkassobolaget hade fått nog.
– Precis innan jul sa de ”tyvärr, eftersom du inte har fullföljt förlikningen kommer vi att vräka dig”. Jag försökte prata med hyresvärden men de hänvisade bara tillbaka till inkassobolaget.
Lina överklagade då avhysningen till hovrätten där hon åberopade barnkonventionen som säger att alla barn har rätt till ett hem.
Avhysningen pausades under den nya rättsprocessen, men i februari slog hovrätten fast att dottern har ett hem hos sin pappa och bedömde vräkningen som giltig.