Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Viken avsaknad av intermediära former?
De fossil som man antog skulle upptäckas och som skulle visa att arter genomgått många men små förändringar, vilka över tid givit upphov till nya arter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det är dock så att hybrider ofta har lägre fitness än oblandade individer, varför selektion för att undvika parning utanför den egna populationen uppstår. Detta innebär vidare att de två gruppernas särdrag kommer att förstärkas och bli mer distinkta eftersom det innebär att hybridisering lättare kan undvikas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Detta är ett väl belagt fenomen. Men enligt kreationisterna här kan denna typ av selektion inte förekomma, utan den processen stängs ju av någonstans på vägen mot en ny art enligt en mekanism som ännu inte redogjorts för.
Naturligt urval förekommer och är observerbart. Likaså att det förekommer hybridiseringszoner och ett typiskt exempel rör två olika vrålapor i Mexiko, svart vrålapa och mantelvrålapa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tickelitu
Det är bara ni kreationister som påstår att det finns en magisk gräns vid bildandet av nya arter, helt utan några evidens.
Vad har jag sagt om kreationism? Något om en magisk gräns har jag inte heller yrat om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tickelitu
I verkligheten är det dels grundläggande logik att många små variationer under lång tid, per definition blir stora förändringar. Det kan omöjligt vara på något annat sätt. Vilket dessutom har observerats både i naturen och i labb, tvärtemot vad du påstår.
Det är helt fel att man ska ha lyckats med att bilda nya arter i laboratorium. Och det har aldrig observerats ute i naturen heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tickelitu
Att det skulle råda en avsaknad av mellanformer som på något vis skulle få biologer att ifrågasätta artbildning stämmer inte heller.
Självklart finns det både biologer och paleontologer som ifrågasätter evolutionsteorin med tanke på fossilen. Men det jag i mitt tidigare inlägg talade emot var det du skrev, alltså att "Du kan alltså inte förneka ”makroevolution” om du accepterar biologisk evolution som process." Man bör kanske inte avfärda evolutionsteorin, däremot ifrågasätter jag gärna att den ska antas vara bevisad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tickelitu
Hemsidor med en kreationistisk agenda är ingen bra källa för kunskap.
Kreationistpropaganda har jag inte hänvisat till i diskussionen om evolution.