2025-06-08, 18:10
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Nej jag vet precis hur erat universum skapades.
Men det är inte ens universum.
Men det är enbart en distraktion och inte naturligt på det sättet ni menar på.
Utan de har mer nytta av det där..
Gud skapade det naturliga men inte för att älskas,då lever man kvar i det gamla förbundet.
Det finns ett annat universum ett av Guds kärlek,det skall förenas med det naturliga och på så sätt blir universum pånyttfödd.
Citera
2025-06-08, 18:33
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Gud avslöjar sig när han själv vill,tänk dig alla naturkatastrofer som sker runt om i världen.
Tänk att Gud måste ta i med hårdhandskarna bara för att få synas lite och ändå finns det folk som ändå inte tror.

Det kunde man tro på förr.
Att naturkatastrofer, sjukdomar och annan olycka var gudarnas vrede.
Idag vet vi bättre och förstår att dessa olyckor inte är övernaturliga utan de har en naturlig förklaring.
Citera
2025-06-08, 18:48
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Det kunde man tro på förr.
Att naturkatastrofer, sjukdomar och annan olycka var gudarnas vrede.
Idag vet vi bättre och förstår att dessa olyckor inte är övernaturliga utan de har en naturlig förklaring.
Man måste se Gud i det naturliga också, går ej att separera.
Där Gud finns där är det kaos.
Citera
2025-06-08, 19:32
Medlem
Citat:
Skapelseberättelsen skulle jag tolka av annat syfte än att det skulle vara ett rent bevis på hur vår planet och människorna skapades och då är jag ändå troende.
Jesus existerade före all tid och är osynlig eftersom Jesus är Gud.

Källa på det. Och då syftar jag som sagt inte på den uppdiktade sagan bibeln.
Citera
2025-06-08, 19:34
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Duger inte vittnesmålen från dina med människor för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det finns en anledning till att personliga vittnesmål tillskrivs det absolut lägsta bevisvärdet i en rättegång. Ditt problem om du vill göra det argumentet när det kommer till bibeln är att du inte ens har några vittnen, utan det enda du har som bäst är en bok som påstår att det finns vittnen. Och än värre är att du inte ens kan bevisa att något brott ens har begåtts för första början.

Så nej! Det duger inte och eftersom det är ett helt värdelöst argument.

Dessutom brukar ju rättegångar i regel behandla påståenden och händelser som inte strider mot verklighetens beskaffenhet. Religiösa påståenden om olika magiska väsen och superkrafter är å andra sidan totalt verklighetsfrämmande, vilket innebär att ett vittnesmål inte har något bevisvärde alls.
Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis, svårare än så är det inte.
Citera
2025-06-08, 19:40
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Källa på det. Och då syftar jag som sagt inte på den uppdiktade sagan bibeln.
Källa?
Ens eget vittnesbörd är den bästa källan.
Saliga de som tror utan ha varken sett, hört eller läst.
Citera
2025-06-08, 19:51
Medlem
Citat:
Jo Gud existerar före all tid,Gud är osynlig,ej av någon materia.
Jesus är av Gud vår fader,inte skapad eller gjord.

Nej det är omöjligt!
Jag kan bevisa det här och nu utan problem om du bara kan klara av att ge ett enkelt ”ja” eller nej på följande fråga - Håller du med om att ”skapelse”(dvs alltså att något skapas) – innebär att något förändras från ett tillstånd till ett annat? Ja eller Nej?
Citera
2025-06-08, 19:54
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej det är omöjligt!
Jag kan bevisa det här och nu utan problem om du bara kan klara av att ge ett enkelt ”ja” eller nej på följande fråga - Håller du med om att ”skapelse”(dvs alltså att något skapas) – innebär att något förändras från ett tillstånd till ett annat? Ja eller Nej?
Ja.
Citera
2025-06-08, 20:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Dessutom brukar ju rättegångar i regel behandla påståenden och händelser som inte strider mot verklighetens beskaffenhet. Religiösa påståenden om olika magiska väsen och superkrafter är å andra sidan totalt verklighetsfrämmande, vilket innebär att ett vittnesmål inte har något bevisvärde alls.
Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis, svårare än så är det inte.
Skeenden som förundrar är självklart sällsynta för annars skulle vi vara vana vid dem. Så underverk strider inte mot verklighetens beskaffenhet utan mot vardagens normala händelselöshet.

Människor har alltid tyckt att det är obekvämt med högre makter. Farliga rovdjur kan bekämpas och utrotas men makterna har alltid undgått oss. De kommer och går som de vill och det är ingen tygghet för alla att de verkar fredliga. Därför finns en verklighetsuppfattning att visst är omöjligt.
Citera
2025-06-08, 20:24
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Viken avsaknad av intermediära former?
De fossil som man antog skulle upptäckas och som skulle visa att arter genomgått många men små förändringar, vilka över tid givit upphov till nya arter.
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är dock så att hybrider ofta har lägre fitness än oblandade individer, varför selektion för att undvika parning utanför den egna populationen uppstår. Detta innebär vidare att de två gruppernas särdrag kommer att förstärkas och bli mer distinkta eftersom det innebär att hybridisering lättare kan undvikas.
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Detta är ett väl belagt fenomen. Men enligt kreationisterna här kan denna typ av selektion inte förekomma, utan den processen stängs ju av någonstans på vägen mot en ny art enligt en mekanism som ännu inte redogjorts för.
Naturligt urval förekommer och är observerbart. Likaså att det förekommer hybridiseringszoner och ett typiskt exempel rör två olika vrålapor i Mexiko, svart vrålapa och mantelvrålapa.
Citat:
Det är bara ni kreationister som påstår att det finns en magisk gräns vid bildandet av nya arter, helt utan några evidens.
Vad har jag sagt om kreationism? Något om en magisk gräns har jag inte heller yrat om.
Citat:
I verkligheten är det dels grundläggande logik att många små variationer under lång tid, per definition blir stora förändringar. Det kan omöjligt vara på något annat sätt. Vilket dessutom har observerats både i naturen och i labb, tvärtemot vad du påstår.
Det är helt fel att man ska ha lyckats med att bilda nya arter i laboratorium. Och det har aldrig observerats ute i naturen heller.
Citat:
Att det skulle råda en avsaknad av mellanformer som på något vis skulle få biologer att ifrågasätta artbildning stämmer inte heller.
Självklart finns det både biologer och paleontologer som ifrågasätter evolutionsteorin med tanke på fossilen. Men det jag i mitt tidigare inlägg talade emot var det du skrev, alltså att "Du kan alltså inte förneka ”makroevolution” om du accepterar biologisk evolution som process." Man bör kanske inte avfärda evolutionsteorin, däremot ifrågasätter jag gärna att den ska antas vara bevisad.
Citat:
Hemsidor med en kreationistisk agenda är ingen bra källa för kunskap.
Kreationistpropaganda har jag inte hänvisat till i diskussionen om evolution.
Citera
2025-06-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Skeenden som förundrar är självklart sällsynta för annars skulle vi vara vana vid dem. Så underverk strider inte mot verklighetens beskaffenhet utan mot vardagens normala händelselöshet.
Att kalla ett fenomen för sällsynt implicerar att det finns bevis för att fenomenet existerar.
Det du talar om är inte sällsynt, det är extraordinära påståenden som helt saknar evidens. Det finns inga bekräftade fall av att någon övernaturligt någonsin har ägt rum.

Citat:
Människor har alltid tyckt att det är obekvämt med högre makter. Farliga rovdjur kan bekämpas och utrotas men makterna har alltid undgått oss. De kommer och går som de vill och det är ingen tygghet för alla att de verkar fredliga. Därför finns en verklighetsuppfattning att visst är omöjligt.
Känslor har ingenting med saken att göra.
Antingen finns det bevis för att profetior och annan vidskepelse är på riktigt, eller så gör det inte det.
Citera
2025-06-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ja.

Ok! Vi vara överens om att skapelse innebär en förändring dvs att något går från ett tillstånd till ett annat.

Så om vi då tar nästa steg för att se om du håller med mig eller inte? Nästa fråga är: ”För att något ska kunna kunna förändras så måste det finnas ett innan och ett efter?”

Vad säger du? Håller du med om det också? Ja eller nej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in