2025-06-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Varför är det konstigt? Påstår man att Gud skapade jorden och människan MÅSTE man kunna bevisa det också genom en trovärdig källa som INTE är den uppdiktade sagan bibeln.
Även den här Jesus. Finns det några konkreta bevis på att han ens existerat? Bilder? Filmklipp? Om inte det finns är det ju otroligt hur folk kan gå på såna stollerier.

Huruvida Jesus existerat eller inte är egentligen rätt irrelevant. Det finns rätt mycket som dock tyder på det, men det betyder givetvis inte att berättelserna och det som påstås (det som är hokus-pokus) är sant. Snarare det rakt motsatta och även om man skulle tro på vad som sägs i bibeln så framgår det klart att denne Jesus bara var en misslyckad apokalyptisk predikant (du vet den där typen som står med en skyllt i gatukorsningen) med storhetsvansinne som blev avrättad på grund av han handa gud. Enligt bibeln själv så var Jesus en bluffmakare, lögnare och en falsk Messias.
Citera
2025-06-08, 16:22
Medlem
Citat:
Varför är det konstigt? Påstår man att Gud skapade jorden och människan MÅSTE man kunna bevisa det också genom en trovärdig källa som INTE är den uppdiktade sagan bibeln.
Även den här Jesus. Finns det några konkreta bevis på att han ens existerat? Bilder? Filmklipp? Om inte det finns är det ju otroligt hur folk kan gå på såna stollerier.

Plus alla andra "galaxer" som tydligen har fri vilja här?
Citera
2025-06-08, 16:27
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Skapelseberättelsen skulle jag tolka av annat syfte än att det skulle vara ett rent bevis på hur vår planet och människorna skapades och då är jag ändå troende.
Jesus existerade före all tid och är osynlig eftersom Jesus är Gud.
Citera
2025-06-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Skapelseberättelsen skulle jag tolka av annat syfte än att det skulle vara ett rent bevis på hur vår planet och människorna skapades och då är jag ändå troende.

Nej! Ingenting kan existera utanför tid. Än mindre något som skapat vårt universum.
Citera
2025-06-08, 16:38
Medlem
Lasbond3000s avatar
Om vi tänker oss ett scenario där man lyckas bevisa guds/gudarnas/Nirvanas existens så övergår tron till att bli ett vetande.

Om detta vetande ska kunna kallas för religiös eller religion vet jag inte.
Det är en definitionsfråga.
Citera
2025-06-08, 16:49
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej! Ingenting kan existera utanför tid. Än mindre något som skapat vårt universum.
Jo Gud existerar före all tid,Gud är osynlig,ej av någon materia.
Jesus är av Gud vår fader,inte skapad eller gjord.
Citera
2025-06-08, 17:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du verkar tro att du bråkar med mig! Smickrande, men i själva verket är det bara med dig själv som du är i konflikt. Jag sätter bara fingret på det.

Å ena sidan säger du ju att du bara följer det Jesus själv säger!
Å andra sidan säger du att Jesus inte är Gud, trots att Jesus själv enligt evangelierna gång på gång säger den precis raka motsatsen. Men vänta nu! Å andra sidan så säger du ju att du bara följer vad Jesus själv säger. .. .men men .. ????

Det enda som jag gör är att peka ut att du säger emot dig själv, vilket du helt uppenbart inte klarar av att hantera. Men det förändrar inte det faktum att konflikten inte finns mellan dig och mig, utan bara inom det som du själv påstår.
Att diskutera med dig är som att diskutera med ett självspelande piano som styrs av två hålremsor, en kristen och en ateistisk, som har klistrats ihop.

Jag har aldrig varit kristen men ateist och agnostiker och tror inte alls att jag bråkar med dig utan försöker förklara Jesus enligt mig för dig. Men sedan är det Jesus som bestämmer vilka han drar till sig.

Du verkar dubbelt felinformerad, både som kristen och som vetenskapstroende. Det du lärde dig som kristen har inget tolkningsföreträde och jag kan tolka Jesus utan mina eller andras dogmer.

Jesus säger att Fadern är Gud och att endast Fadern är god, inte sonen. Däremot lovar Jesus att han är en sann företrädare för Fadern som gör och säger vad Fadern vill. Jesus är den utvalde, människornas son, som i alla tider ska styra över människorna i Guds rike.

Jag vill dig väl. Det skadar dig inte att du begrundar Jesus från ett annat perspektiv än det kristna perspektiv som tidigt formades av fariseer.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-06-08 kl. 17:12.
Citera
2025-06-08, 17:22
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att diskutera med dig är som att diskutera med ett självspelande piano som styrs av två hålremsor, en kristen och en ateistisk, som har klistrats ihop.

Jag har aldrig varit kristen men ateist och agnostiker och tror inte alls att jag bråkar med dig utan försöker förklara Jesus enligt mig för dig. Men sedan är det Jesus som bestämmer vilka han drar till sig.

Du verkar dubbelt felinformerad, både som kristen och som vetenskapstroende. Det du lärde dig som kristen har inget tolkningsföreträde och jag kan tolka Jesus utan mina eller andras dogmer.

Jesus säger att Fadern är Gud och att endast Fadern är god, inte sonen. Däremot lovar Jesus att han är en sann företrädare för Fadern som gör och säger vad Fadern vill. Jesus är den utvalde, människornas son, som i alla tider ska styra över människorna i Guds rike.

Jag vill dig väl. Det skadar dig inte att du begrundar Jesus från ett annat perspektiv än det kristna perspektiv som tidigt formades av fariseer.
Om man vet att Sonen är född av Fadern då kan man säga att sonen är god.
Citera
2025-06-08, 17:32
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Poängen är inte att tro, utan att lita på 100%. Det grekiska ordet Pistis är det som har blivit översatt till tro, men det betyder egentligen lita på 100%, "Rock solid faith", övertygelse alltså. Det är övertygelsen, så att du litar på det som står, som räddar dig. Trots alla världens lögner, så skall du välja Bibelns väg, du skall alltså "Veta" och sedan följa.

Men hur får du sådan stark tro? Jo genom bevis såklart, och bevisen får alla som söker, för Gud avslöjar sig för alla som söker helhjärtat, det har han gjort för mig och många andra. Men han gömmer sig för de som inte vill tro, så att de inte skall förlora sin fria vilja...

Ett sent svar.
Men tänk om Gud inte avslöjar sig?
Det finns mängder av människor som tror men som inte har upplevt något gudomligt.
Eller människor som tampas mot sitt eget tvivel.
Vad ska de göra?
Citera
2025-06-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie

Nej jag vet precis hur erat universum skapades.
Men det är inte ens universum.
Men det är enbart en distraktion och inte naturligt på det sättet ni menar på.
Utan de har mer nytta av det där..
Citera
2025-06-08, 17:39
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Du pratar med spöken på dagarna.
Skulle man väl brinna i helvetet?

Att prata med spöken på dagarna är värre än helvetet, benådade.
Citera
2025-06-08, 17:59
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Ett sent svar.
Men tänk om Gud inte avslöjar sig?
Det finns mängder av människor som tror men som inte har upplevt något gudomligt.
Eller människor som tampas mot sitt eget tvivel.
Vad ska de göra?
Gud avslöjar sig när han själv vill,tänk dig alla naturkatastrofer som sker runt om i världen.
Tänk att Gud måste ta i med hårdhandskarna bara för att få synas lite och ändå finns det folk som ändå inte tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in