Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Du verkar tro att du bråkar med mig! Smickrande, men i själva verket är det bara med dig själv som du är i konflikt. Jag sätter bara fingret på det.
Å ena sidan säger du ju att du bara följer det Jesus själv säger!
Å andra sidan säger du att Jesus inte är Gud, trots att Jesus själv enligt evangelierna gång på gång säger den precis raka motsatsen. Men vänta nu! Å andra sidan så säger du ju att du bara följer vad Jesus själv säger. .. .men men .. ????
Det enda som jag gör är att peka ut att du säger emot dig själv, vilket du helt uppenbart inte klarar av att hantera. Men det förändrar inte det faktum att konflikten inte finns mellan dig och mig, utan bara inom det som du själv påstår.
Att diskutera med dig är som att diskutera med ett självspelande piano som styrs av två hålremsor, en kristen och en ateistisk, som har klistrats ihop.
Jag har aldrig varit kristen men ateist och agnostiker och tror inte alls att jag bråkar med dig utan försöker förklara Jesus
enligt mig för dig. Men sedan är det Jesus som bestämmer vilka han drar till sig.
Du verkar dubbelt felinformerad, både som kristen och som vetenskapstroende. Det du lärde dig som kristen har inget tolkningsföreträde och jag kan tolka Jesus utan mina eller andras dogmer.
Jesus säger att Fadern är Gud och att endast Fadern är god, inte sonen. Däremot lovar Jesus att han är en sann företrädare för Fadern som gör och säger vad Fadern vill. Jesus är den utvalde, människornas son, som i alla tider ska styra över människorna i Guds rike.
Jag vill dig väl. Det skadar dig inte att du begrundar Jesus från ett annat perspektiv än det kristna perspektiv som tidigt formades av fariseer.