2025-06-08, 20:51
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ok! Vi vara överens om att skapelse innebär en förändring dvs att något går från ett tillstånd till ett annat.

Så om vi då tar nästa steg för att se om du håller med mig eller inte? Nästa fråga är: ”För att något ska kunna kunna förändras så måste det finnas ett innan och ett efter?”

Vad säger du? Håller du med om det också? Ja eller nej?
Jag svarar nog ja.
Citera
2025-06-08, 20:55
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du missade alltså att Paulus skrev i 1Kor 15 att kött och blod inte kan ärva oförgänglighet, dvs inte leva för evigt. Vi blir odödliga andar vid uppståndelsen när vi föds av Anden. Punkt slut.
Att deras kroppar av kött och blod inte kunde ärva Guds rike beror på att deras kroppar hade ärvt synden som leder till döden. De var alltså tvungna till att genomgå en kroppslig förvandling för att möjliggöra evigt liv. Det framgår inget om att köttet skulle slitas bort eller om blodtappning. Men av att läsa om Gud och änglarna, som kunde äta, dricka, föröka sig och så vidare, så tycks de ha haft både muskler och blod.
Citera
2025-06-08, 21:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Att kalla ett fenomen för sällsynt implicerar att det finns bevis för att fenomenet existerar.
Det du talar om är inte sällsynt, det är extraordinära påståenden som helt saknar evidens. Det finns inga bekräftade fall av att någon övernaturligt någonsin har ägt rum.

Känslor har ingenting med saken att göra.
Antingen finns det bevis för att profetior och annan vidskepelse är på riktigt, eller så gör det inte det.
Du har fel, man kan uppleva sånt som man aldrig upplevt förrut utan att kunna bevisa något om vad man upplevde. Man kanske inte ens kan beskriva det. Om fenomenet i fråga skulle bli vanligare skulle man se det oftare och kanske tillsammans med andra. Fenomen existerar utan att vara knutna till "bevis".

Du kan inte bevisa att citronfjärilar existerar utan att fånga en eller hänvisa till att många har sett dem. Högre makter visar sig sällsynt och du kan inte fånga dem. Vissa har sett, ibland stora grupper, men det är inte allmänt accepterat att de finns.

Teknologi som inte har mänskligt ursprung ses dagligen globalt sett. Det är inte bevisat och det finns ingen konsensus, men det kan jämföras med mänsklig teknologi som observeras för första gången av en isolerad folkstam.

Allt är inte så överblickbart som vi inbillar oss.
Citera
2025-06-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jag svarar nog ja.

Okej! Då verkar vi i princip vara överens så här långt:
A) Skapelse i någon form innebär en förändring, och b) För att något ska kunna förändras krävs ett innan och ett efter.

Då har vi bara en enda liten fråga kvar, och jag uppskattar verkligen dina raka svar hittills.
Så, sista frågandå?
Kan ett innan och ett efter existera utan att det finns någon tid?

Vad tror du – ja eller nej?
Citera
2025-06-08, 23:18
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Okej! Då verkar vi i princip vara överens så här långt:
A) Skapelse i någon form innebär en förändring, och b) För att något ska kunna förändras krävs ett innan och ett efter.

Då har vi bara en enda liten fråga kvar, och jag uppskattar verkligen dina raka svar hittills.
Så, sista frågandå?
Kan ett innan och ett efter existera utan att det finns någon tid?

Vad tror du – ja eller nej?
Dubbla frågor här,du frågar en ja och nej fråga och sedan vad jag tror.
Det är en fråga utanför människans förstånd så kan inte svara rent faktamässigt men jag "TROR" på svaret ja.
Citera
2025-06-09, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Dubbla frågor här,du frågar en ja och nej fråga och sedan vad jag tror.
Det är en fråga utanför människans förstånd så kan inte svara rent faktamässigt men jag "TROR" på svaret ja.

Ingen fara, jag använde bara ordet ”tror” för att klargöra att det var just din personliga uppfattning jag frågade efter. Och tack igen för att du svarade rakt och ärligt.

Så bara för att knyta ihop det vi kommit fram till:
Vi var överens om att ”skapelse innebär någon sorts förändring”. Dvs från a till b.

Vi var även överens om att för att förändring kräver ett innan och ett efter. Dvs från något, till något annat.

Och vi är även överens om att att ett innan och ett efter inte kan finnas utan tid eftersom innan per definition måste vara åtskilt av tid från efter för att kunna vara innan.

Är du med såhär långt?

För om du är det så följer då en ganska självklar poäng här: Och den är att det alltså är logiskt omöjligt att existera eller agera utan att det redan finns tid.

För utanför tid så finns då inget före och inget efter. Och som vi redan konstaterat så, utan något före och efter (aka tid) så kan inget hända alls eftersom det är logiskt omöjligt att existera, agera eller skapa något alls om det inte tid redan finns.

Så jag utesluter inte att det kan finnas någon skapat vårt lokala universum, men kan säga lika säkert som att en cirkel inte kan vara rund, att ingeting, inklusive eventuella gudar, absolut och omöjligt inte kan existera utanför tid och rum.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2025-06-09 kl. 00:16.
Citera
2025-06-09, 04:58
Medlem
Citat:
Så bara för att sammanfatta vad du faktiskt skriver:

Du påstår alltså att Bibeln innehåller dolda astronomiska budskap, att Abraham var någon sorts vetenskapsman, och att 1 Mosebok 22 egentligen handlar om vädurens tidsålder.

Ja se där, du börjar smått förstå, men har en bra bit till, det handlar inte bara om att kunna omvandla parabler, metaforer och symboliken i Skriften till dess verkliga betydelse, det stora är att förstå vad denna verkliga betydelse verkligen kommer kunna betyda eller snarare kan komma göra för dig.
Du har du ägnat +30 år av Bibelstudier för att lätt plocka citat ur skriften, nu blir det för dig förmodligen 30 år till för att verkligen förstå. Lycka till !
Citera
2025-06-09, 05:29
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ingen fara, jag använde bara ordet ”tror” för att klargöra att det var just din personliga uppfattning jag frågade efter. Och tack igen för att du svarade rakt och ärligt.

Så bara för att knyta ihop det vi kommit fram till:
Vi var överens om att ”skapelse innebär någon sorts förändring”. Dvs från a till b.

Vi var även överens om att för att förändring kräver ett innan och ett efter. Dvs från något, till något annat.

Och vi är även överens om att att ett innan och ett efter inte kan finnas utan tid eftersom innan per definition måste vara åtskilt av tid från efter för att kunna vara innan.

Är du med såhär långt?

För om du är det så följer då en ganska självklar poäng här: Och den är att det alltså är logiskt omöjligt att existera eller agera utan att det redan finns tid.

För utanför tid så finns då inget före och inget efter. Och som vi redan konstaterat så, utan något före och efter (aka tid) så kan inget hända alls eftersom det är logiskt omöjligt att existera, agera eller skapa något alls om det inte tid redan finns.

Så jag utesluter inte att det kan finnas någon skapat vårt lokala universum, men kan säga lika säkert som att en cirkel inte kan vara rund, att ingeting, inklusive eventuella gudar, absolut och omöjligt inte kan existera utanför tid och rum.
Tänk att Gud är av ikkemateria dvs Gud består av ingenting då skulle Gud teoretiskt sett existera, utanför tid, utanför vårt universum.
Det som är skapat i vårt tid och rum finns bara i vårt begränsade mänskliga förstånd.
Gud är inget skapat,för Gud kan inte skapas alla andra hittepågudar är gjorda av mänskliga händer och tankar,det är materiella gudar.
Citera
2025-06-09, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ja se där, du börjar smått förstå, men har en bra bit till, det handlar inte bara om att kunna omvandla parabler, metaforer och symboliken i Skriften till dess verkliga betydelse, det stora är att förstå vad denna verkliga betydelse verkligen kommer kunna betyda eller snarare kan komma göra för dig.
Du har du ägnat +30 år av Bibelstudier för att lätt plocka citat ur skriften, nu blir det för dig förmodligen 30 år till för att verkligen förstå. Lycka till !

Din metapsykoanalys av mig är irrelevant! Lika irrelevant som att du nu, som en liten barnrumpa, kastar legobitar över hela rummet i frustration bara för att de inte passar ihop som du vill när verkligheten och ren textanalys gång på gång krossar dina tramsiga påståenden.

– Dumma, dumma Bibeln som inte innehåller de ord och texter som jag vill att den ska göra... buhu... snyft... snörvel...

Det mest ironiska här är ju att jag är den som faktiskt läst och studerat Bibeln i över 30 år. Och du är den som just nu sitter och försöker övertyga folk om att Isaaks nästan-offer i 1 Mosebok 22 egentligen handlar om vädurens tidsålder?

Det är fanimej så långt från exeges och teologi man kan komma utan att börja citera horoskop från Aftonbladet.

Men visst! Så om du vill sitta och snörvla som en bebis för att ingen köper att texterna i egentligen är esoteriska QR-koder från Plejaderna? Så varsågod!

Be mamma om mer näsdukar först!
Citera
2025-06-09, 08:43
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Dessutom brukar ju rättegångar i regel behandla påståenden och händelser som inte strider mot verklighetens beskaffenhet. Religiösa påståenden om olika magiska väsen och superkrafter är å andra sidan totalt verklighetsfrämmande, vilket innebär att ett vittnesmål inte har något bevisvärde alls.
Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis, svårare än så är det inte.

Jag påstår att extraordinära saker sker, jag har inte vetenskapliga bevis enligt vetenskapens krav för att det sker.

Är det ett dåligt vittnesmål?
Citera
2025-06-09, 09:17
Medlem
Citat:
Din metapsykoanalys av mig är irrelevant! Lika irrelevant som att du nu, som en liten barnrumpa, kastar legobitar över hela rummet i frustration bara för att de inte passar ihop som du vill när verkligheten och ren textanalys gång på gång krossar dina tramsiga påståenden.

– Dumma, dumma Bibeln som inte innehåller de ord och texter som jag vill att den ska göra... buhu... snyft... snörvel...

Det mest ironiska här är ju att jag är den som faktiskt läst och studerat Bibeln i över 30 år. Och du är den som just nu sitter och försöker övertyga folk om att Isaaks nästan-offer i 1 Mosebok 22 egentligen handlar om vädurens tidsålder?

Det är fanimej så långt från exeges och teologi man kan komma utan att börja citera horoskop från Aftonbladet.

Men visst! Så om du vill sitta och snörvla som en bebis för att ingen köper att texterna i egentligen är esoteriska QR-koder från Plejaderna? Så varsågod!

Be mamma om mer näsdukar först!
Förstår att det kan kännas jobbigt för dig med dina drygt 30 års felaktiga Bibelstudier, som du själv också påtalar, alltså att allt du i 30 år läst i Bibeln är fel och tokigt, så nu är det dax nu får du chansen att äntra den rätta tolkningen av texten, så ta nu tag i din krage lyft dig upp och kämpa på den rätta vägen jag visat dig, var inte rädd, dina stränga präst föräldrar är borta och kan inte längre tvinga dig till något mot din vilja. Lycka till !
Citera
2025-06-09, 09:26
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Förstår att det kan kännas jobbigt för dig med dina drygt 30 års felaktiga Bibelstudier, som du själv också påtalar, alltså att allt du i 30 år läst i Bibeln är fel och tokigt, så nu är det dax nu får du chansen att äntra den rätta tolkningen av texten, så ta nu tag i din krage lyft dig upp och kämpa på den rätta vägen jag visat dig, var inte rädd, dina stränga präst föräldrar är borta och kan inte längre tvinga dig till något mot din vilja. Lycka till !

Du kommer verkligen inte komma till himmelriket detta livet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in