• 1
  • 2
2025-04-05, 03:08
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Som ett resultat av Trumps tullar:
Citat:
Analysts predict that new U.S. tariffs could increase iPhone prices by up to 43%, potentially raising the cheapest iPhone 16 model from $799 to as much as $1,142.

And iPhone 16 Pro Max to nearly $2,300
- https://9to5mac.com/2025/04/04/2300-...s-per-analyst/
...och då har man inte ens fakturerat in de nya mottullarna EU snart kan komma att presentera. Men även om det uteblir kommer priset på iPhone att gå upp då kostnaden på material kommer gå upp och Apple kommer vilja fortsätta behålla sina vinstmarginaler.

Så då blir frågan: vad ska man köpa för telefoner där företaget inte kommer från USA? Jag vet att Xiaomi, Huawei & OnePlus som har kinesiska ägare är populära alternativ, men jag ogillar starkt känslan av att all min data kan övervakas av kinesiska kommunistpartiet. Till viss del känner jag likadant för Samsung och Sydkorea. Om någon gillar dessa märken får ni gärna tipsa om modeller ändå för denna tråden kan ju vara intressant för andra som har andra uppfattningar än mig. Det enda landet jag litar på i Asien är Japan.

Så i mina ögon är det väl då Sony (Japan) och Nokia (Finland) som återstår. Någon som vet om Sony eller Nokia gör några bra mobiltelefoner numera? Nokia är väl kanske extra intressant isåfall eftersom att man då stöttar sina grannar. Hittade dessa modeller: https://www.prisjakt.nu/c/mobiltelef...&r_114=5-8.364 Någon som vet om det är något att ha? Eller vilka icke-amerikanska mobiltelefoner bör man införskaffa?
Citera
2025-04-05, 03:11
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Jag vet att Xiaomi, Huawei & OnePlus som har kinesiska ägare är populära alternativ, men jag ogillar starkt känslan av att all min data kan övervakas av kinesiska kommunistpartiet.

Det kan inte hända, då operativsystemet är Android (Google). Det övervakas av den andre killen, genom telenätet och FRA över internetstrukturen.

Enda realistiska alternativ till iLur är för övrigt bara Xiaomi, Huawei och Samsung. Oppo och Vivo är lågbudgetalternativ som inte riktigt håller måttet.
Citera
2025-04-05, 03:13
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Men även om det uteblir kommer priset på iPhone att gå upp då kostnaden på material kommer gå upp och Apple kommer vilja fortsätta behålla sina vinstmarginaler.

Nä, frakten går från Shenzhen till Stockholm utan att passera USA. Inga tullar.
Citera
2025-04-05, 03:22
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleKrok
Min förra telefon var en iPhone men nu har jag jag köpt en Android istället och jag kan verkligen rekommendera den. Den kan ansluta till hörlurar osv
Nästan alla mobiltelefoner som inte är iPhone (iOS) är ju Android. Så att säga att du köpt en Android istället för en iPhone är lite som att säga att du bor i en bostad - det säger ingenting. Jag frågade uppenbarligen efter modeller och märken i trådstarten. Det finns miljontals modeller av Android.

Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Det kan inte hända, då operativsystemet är Android (Google). Det övervakas av den andre killen, genom telenätet och FRA över internetstrukturen.

Enda realistiska alternativ till iLur är för övrigt bara Xiaomi, Huawei och Samsung. Oppo och Vivo är lågbudgetalternativ som inte riktigt håller måttet.
Fel. "Stock Android" tillhandahålls av Google, men det är bara en EXTREMT grundläggande källkod som mobiltillverkarna sedan bygger sina egna OS ovanpå. Här har du en video du kan lära dig från: https://www.youtube.com/watch?v=-hlRB2izres Som du ser är Android bara basen, men alla mobiltillverkare utom Google modifierar Androids källkod för att få det att lira med sina mobiltelefoner, och således är det extremt vanligt att de bygger in sina egna trackers.

Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Nä, frakten går från Shenzhen till Stockholm utan att passera USA. Inga tullar.
Det är tyvärr inte så verkligheten fungerar. iPhones blir dyrare i Sverige om Sverige inför tullar mot USA, även om produktionen och frakten sker från Kina. Detta beror på att Apple är ett amerikanskt företag, och tullar påverka kostnaderna för att importera produkter från amerikanska företag, oavsett var produkterna tillverkas. Om tullarna införs kan Apple behöva höja priserna för att kompensera för de ökade kostnaderna, vilket kan göra iPhones dyrare för svenska konsumenter.
Citera
2025-04-05, 03:35
Medlem
Drooids avatar
Citat:

...och då har man inte ens fakturerat in de nya mottullarna EU snart kan komma att presentera. Men även om det uteblir kommer priset på iPhone att gå upp då kostnaden på material kommer gå upp och Apple kommer vilja fortsätta behålla sina vinstmarginaler.

Så då blir frågan: vad ska man köpa för telefoner där företaget inte kommer från USA? Jag vet att Xiaomi, Huawei & OnePlus som har kinesiska ägare är populära alternativ, men jag ogillar starkt känslan av att all min data kan övervakas av kinesiska kommunistpartiet. Till viss del känner jag likadant för Samsung och Sydkorea. Om någon gillar dessa märken får ni gärna tipsa om modeller ändå för denna tråden kan ju vara intressant för andra som har andra uppfattningar än mig. Det enda landet jag litar på i Asien är Japan.

Så i mina ögon är det väl då Sony (Japan) och Nokia (Finland) som återstår. Någon som vet om Sony eller Nokia gör några bra mobiltelefoner numera? Nokia är väl kanske extra intressant isåfall eftersom att man då stöttar sina grannar. Hittade dessa modeller: https://www.prisjakt.nu/c/mobiltelef...&r_114=5-8.364 Någon som vet om det är något att ha? Eller vilka icke-amerikanska mobiltelefoner bör man införskaffa?
Jag kan lugna dig. Det är för amerikaner som Iphones kommer att bli dyrare. Trump har ökat tullarna för att importera dem från Kina, där de tillverkas. EU har inte förändrat tullarna mot Kina. Om du har tur så kanske de blir billigare när Apple inte får dem sålda i i USA.

Det är helt klart att Trump inte har tänkt igenom det här. De jobbar hårt i adminstrationen för tillfället, för att komma på något som får det att låta som en seger när de drar tillbaka tullarna.

EDIT:

Citat:
...
...

Det är tyvärr inte så verkligheten fungerar. iPhones blir dyrare i Sverige om Sverige inför tullar mot USA, även om produktionen och frakten sker från Kina. Detta beror på att Apple är ett amerikanskt företag, och tullar påverka kostnaderna för att importera produkter från amerikanska företag, oavsett var produkterna tillverkas. Om tullarna införs kan Apple behöva höja priserna för att kompensera för de ökade kostnaderna, vilket kan göra iPhones dyrare för svenska konsumenter.
Du vet inte vad du pratar om.
Senast redigerad av Drooid 2025-04-05 kl. 03:40.
Citera
2025-04-05, 05:43
Medlem
Severlohs avatar
Varför skulle de det? De tillverkas inte ens i USA.
Citera
2025-04-05, 06:22
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Varför skulle de det? De tillverkas inte ens i USA.

Precis, de flesta (alla?) Apple produkter tillveras väl i Kina eller i Vietnam?

Har för mig det stod något typ"Designed in California and manufactured in China" på kartongen för någon Iphone jag haft.

Så den skickas väl från Kina till Sverige och därmed så borde den inte påverkas av Trumps tullar.

MEN, bor du i USA lär den ju bli avsevärt mycket dyrare för konsumenterna där. Kommer ta ett tag innan MAGA sekten inser att det är konsumenterna i USA som kommer att få betala för Trumps tullar...
Citera
2025-04-05, 06:45
Medlem
OnePlus gör riktigt bra telefoner. Samsung är inte dåliga heller, men jag var besviken på min förra faktiskt framförallt avseende batteritid. Sony är enligt mig värdelösa. Jag rekommenderar förstnämnda, jag har haft OnePlus även tidigare och än så länge har ingenting hänt med min data. Eller så över jag glatt i ovisshet.
Citera
2025-04-05, 06:52
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Hur är det med samsung galaxys S-serie? De är enligt mig väldigt bra men ett flagskepp från t ex Motorola fungerar väl också för den som vill ha en budgetvariant.

Har alltid haft android men har nu haft en iphone i ca 1 år. Är inte speciellt imponerad och att den skulle vara mer användarvänlig stämmer inte. Bara att man inte lätt kan stänga av/på gps är ju stört. Batteritiden är också sämre och kamerorna är inte heller bättre. Jag upplever också att ljudet inte går att få lika högt som i tidigare androids.

Rekommenderar inte Redmi, undvik dessa.
Citera
2025-04-05, 07:04
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Precis, de flesta (alla?) Apple produkter tillveras väl i Kina eller i Vietnam?

Har för mig det stod något typ"Designed in California and manufactured in China" på kartongen för någon Iphone jag haft.

Så den skickas väl från Kina till Sverige och därmed så borde den inte påverkas av Trumps tullar.

MEN, bor du i USA lär den ju bli avsevärt mycket dyrare för konsumenterna där. Kommer ta ett tag innan MAGA sekten inser att det är konsumenterna i USA som kommer att få betala för Trumps tullar...
Flyttade inte Apple sin produktion från Kina till Indien för några år sen?
Vilka tullsatser har Indien fått?
Citera
2025-04-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Flyttade inte Apple sin produktion från Kina till Indien för några år sen?
Vilka tullsatser har Indien fått?

Nä den tillverkas fortfarande hos Foxconn i Kina . Men ja jag förstår inte hur den skulle bli 43% dyrare.
Citera
2025-04-05, 08:29
Medlem
pohjoisestas avatar
Citat:

Nokia är det ingen ide att du funderar på. Dom är rätt slöa och dessutom tillverkas dom på licens någonstans i asien. Det är alltså inte finskt längre!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in