2025-04-05, 08:39
Medlem
Grundproblemet är att du inte förstår tullar, och vilka som drabbas av det nya handelskriget.

Om telefonen tillverkas i Kina och exporteras till Sverige kommer det inte att tillkomma några nya tullar.

Om telefonen tillverkas i Kina och exporteras till USA tillkommer 34% tull då USA straffar Kina med 34% tull.

Om telefonen teoretiskt tillverkas i USA och exporteras till Kina tillkommer 34% tull då Kina straffar USA med 34% tull.
Citera
2025-04-05, 08:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larky
Grundproblemet är att du inte förstår tullar, och vilka som drabbas av det nya handelskriget.

Om telefonen tillverkas i Kina och exporteras till Sverige kommer det inte att tillkomma några nya tullar.

Om telefonen tillverkas i Kina och exporteras till USA tillkommer 34% tull då USA straffar Kina med 34% tull.

Om telefonen teoretiskt tillverkas i USA och exporteras till Kina tillkommer 34% tull då Kina straffar USA med 34% tull.
Jag tror faktiskt den totala tullen som USA tar ut på Kinesiska varor är betydligt högre, den höjdes med 34 %-enheter och är numera typ 54 %.
Citera
2025-04-05, 08:53
Medlem
HanMedPinnens avatar
Det finns gott om begagnade telefoner om man inte vill slänga massor av pengar på något som ändå tappar i värde på en gång. Nya mobiler är lite som nya bilar på det sättet. Jag har inte köpt en fabriksny telefon på säkert över 20 år.
Citera
2025-04-05, 08:59
Medlem
Pojkekorvs avatar
Iphone tillverkas väl i huvudsak av slavarbete i Asien och importeras till EU direkt därifrån. Därav kommer priserna i EU inte påverkas av USAs tullar gentemot Asien.
Citera
2025-04-05, 09:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Eh, det är så ensidig rapportering om detta I Sverige att jag spyr. Bara nästa ”Noja” för att lura in Svensken i någon allmän rädsla för världsläget och ekonomin. Aftonbladet, Expressen och SVT kastar gladeligen bensin på elden. Från USAs håll kommer detta inbringa hur mycket jobb som helst… och hur vet jag det?

Titta bara på Sveriges industri innan global handel tog fart. Då hade alla ströjobb och det som nu är FORNA industristäder blomstrade. Du kunde tillverka och sälja egna kläder i Sverige och överleva på det. Nägon skapade skor i en skobutik och kunderna stod i kö.
Ja, det är stor skillnad mot förr. Då kunde folk tänka självständigt. Nu läser alla maktens propaganda i sina mobiler 24/7 och då blir det som det blir, tyvärr. Det bästa är kanske att inte köpa någon smartphone alls, utan börja använda sin egen hjärna... billigare blir det också.

Tror du är inne på rätt spår. Den här idén om att "varje land bara ska göra det landet är bäst på", är ju en tankemodell från 1980-talet som nått vägs ände. Tillväxtpotentialen från globaliseringen är utkramad till sista droppe och har skapat en mycket instabil värld, hyperkänslig för minsta lilla störning, som till exempel ett nytt förkylningsvirus. Och vart tog alla miljövänner vägen i debatten?
Citera
2025-04-05, 09:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag tror faktiskt den totala tullen som USA tar ut på Kinesiska varor är betydligt högre, den höjdes med 34 %-enheter och är numera typ 54 %.
Jo, men då är ju den gamla tullen redan inräknad i dagens priser...
Citera
2025-04-05, 09:54
Medlem
OnePlus är bra tycker jag. Jag har kört på deras telefoner senaste köpen och är mycket nöjd.
Citera
2025-04-05, 10:04
Medlem
Jag var väldigt nöjd med min Pixel 6a. Just a-modellerna är väldigt prisvärda. För priset så är jag verkligen inte lika nöjd med min iPhone, även om den underlättar användandet av min MacBook. Man köper in sig i ett ekosystem när man köper Apples produkter, lite som när man köper batteridriven skruvdragare. Batterierna är så dyra att man är lite fastlåst.
Citera
2025-04-05, 10:15
Medlem
samsung

bra kvalite även på billiga modeller
Citera
2025-04-05, 10:17
Medlem
Inte för att det betyder någonting men jag har både iPhone (inköpt första dagen den släpptes i Sverige) och Android. Jag använder iPhonen i 99% av fallen. Androiden (som var en present) används när klantskallen glömt att ladda iPhonen.
Senast redigerad av nikson 2025-04-05 kl. 10:20.
Citera
2025-04-05, 10:55
Medlem
Allra bästa såsom TS resonerar i sitt inledande inlägg hade nog varit en Nokia med Linux.

Ett alternativ annars är Fairphone, det ska vara ett nederländskt företag som står bakom den telefonmodellen.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-04-05 kl. 10:58.
Citera
2025-04-05, 10:58
Medlem
Köpte nya mobiler till frugan och mig för en tid sedan.
Funderade också på varför frugans Iphone var så mycket dyrare över lag, oavsett vilken modell man jämför med

Frågade killen i butiken, men han hade inget bra svar på det och sa att han precis som jag använder android.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in