2025-04-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Introkonvex

Man kan inte jämföra de två då den ena är väsentlig för den andres existens.

Internet behövs inte för att utveckla AI.

Däremot behövdes big data, digital data ("mänsklighetens samlade kunskaper") för att träna tex Chat GPT. Data som samlats in/stulits online.

Men en liknande AI skulle ha kunnat tränas helt utan att internet funnits, men då hade det varit mer besvärligt att samla in digitalt material att träna den med.

Som sagt, internet är enbart snören mellan datorer.
Citera
2025-04-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Däremot behövdes big data, digital data ("mänsklighetens samlade kunskaper") för att träna tex Chat GPT. Data som samlats in/stulits online.

Men en liknande AI skulle ha kunnat tränas helt utan att internet funnits, men då hade det varit mer besvärligt att samla in digitalt material att träna den med.

Precis som en hjärna är skrynklig av en anledning. Du mjölkar en död ko med ditt resonemang
Citera
2025-04-01, 21:00
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:

Internet är helt fundamental för att språkmodeller överhuvudtaget ska existera som det gör idag, från GPU hyrning till tjänster som har miljontals bilder, texter osv, det är liksom inte bara att bygga ihop ett hemmanätverk och tro att det räcker på något sätt. Det är massvis med stora serverhallar med tio-tusentals datorer och GPUer involverade i träning av sådana här modeller och det helt utesluter all data som det tränas på- som aldrig existerat utan internet till att börja med.
Citera
2025-04-01, 22:25
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vi hamnar iofs i en hönan och ägget-diskussion där, men det som lett fram till att människan över huvud taget existerar, är miljontals år av knull. Så vore det inte för knullet, så funnes det inga tänkande människor.
Men jag tror ändå att även före det första knullet så tänkte säkert de knullande. De måste ju ha tänkt "jag är kåt".
Citera
2025-04-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Jag märker att jag inte är super intresserad av A.I även fast det är spännande.
När internet slog igenom var det extremt intressant för mig.

Är det jämförbart med internets revolution av allting och A.I ?
Kommer lika mycket att förändras i samhället?

Ai är en mkt större tech revolution än internet och kommer att förvandla vprt samhälle mjt mkt mkt mer än nästan någon kan ana

Medicinutvecklungen kommer att gå 10 ggr fortare liksom forskning inom rymdteknik dyatateknik energiutvinning

Jag tror personligen att ai kommer att leda til utvecklingen av vad jag benämy " tech based life" nästa steg i evolutionen, avancerade självmant förökande robotar som är mer anpassningsbara och snabbare på att utvecklas än biologidkt liv någonsin kan bli
Citera
2025-04-02, 05:47
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Ai är en mkt större tech revolution än internet och kommer att förvandla vprt samhälle mjt mkt mkt mer än nästan någon kan ana

Medicinutvecklungen kommer att gå 10 ggr fortare liksom forskning inom rymdteknik dyatateknik energiutvinning

Jag tror personligen att ai kommer att leda til utvecklingen av vad jag benämy " tech based life" nästa steg i evolutionen, avancerade självmant förökande robotar som är mer anpassningsbara och snabbare på att utvecklas än biologidkt liv någonsin kan bli
Ja AI är stort. Jag är själv helt övertygad om att det kapitalistiska systemet kommer att kollapsas i sin nuvarande form inom ganska kort tid. säg inom 5 år.

Vi kommer vara genererationerna som offras och påverkas mest av det, innan samhället hittar en annan form som är anpassad och fungerar med vår nya verklighet där AI är en del av vardagen.

Jag jobbar med AI dagligen, både som verktyg i det jag gör, men även mot kunder och hjälper dem sätta upp strategier kring AI.

Det kommer utan tvekan leda till att bolag kan minska antalet anställda inom många brancher.
Citera
2025-04-02, 09:04
Medlem
Citat:

Jag tror mänskligheten kommer börja ägna sig åt att skaffa genmanipulerade barn, om vi får bestämma det själv alltså, och inte samhället helt tagit över produktionen av barn (via artificiella livmoder), och därmed även utformningen av egenskaper hos dessa barn som kan komma att bli mer anpassade för en tillvaro tillsammans med en överlägsen artificiell intelligens.

Närmaste framtiden ser inledningsvis kanske bekväm ut, men på längre sikt istället rejält dystopisk.
Citera
2025-04-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Ja AI är stort. Jag är själv helt övertygad om att det kapitalistiska systemet kommer att kollapsas i sin nuvarande form inom ganska kort tid. säg inom 5 år.

Vi kommer vara genererationerna som offras och påverkas mest av det, innan samhället hittar en annan form som är anpassad och fungerar med vår nya verklighet där AI är en del av vardagen.

Jag jobbar med AI dagligen, både som verktyg i det jag gör, men även mot kunder och hjälper dem sätta upp strategier kring AI.

Det kommer utan tvekan leda till att bolag kan minska antalet anställda inom många brancher.

Roligt att du jobar med ai
Vilka ai program jobbar du med, vilka är bäst förgenerella kunskapsfrågor inom filosofi medicin historia och ekonomiska prognoser

Jag undrar hur si kommer att påverka aktiesprkulationen, jag tror företag komner utveckla väldigt effektiva ai aktie spekulations program om kommer att hota hela den marknaden tills regleringar införs

Vet ej om ekonomin kollapsar tveksam till att de som drar i trådarna vill kollapsa marknaden
Men guld och derivatmarknaden är skrämmande korrupt nu
Citera
2025-04-02, 12:15
Medlem
Citat:
Jag tror mänskligheten kommer börja ägna sig åt att skaffa genmanipulerade barn, om vi får bestämma det själv alltså, och inte samhället helt tagit över produktionen av barn (via artificiella livmoder), och därmed även utformningen av egenskaper hos dessa barn som kan komma att bli mer anpassade för en tillvaro tillsammans med en överlägsen artificiell intelligens.

Närmaste framtiden ser inledningsvis kanske bekväm ut, men på längre sikt istället rejält dystopisk.
kom ihåg att vändnungen historiskt kommer set men att den alltid kommit
Musk och trump är exempel på att de med makt börjat byta sida för ca ett decennium sedan minst

Genkontroll av människans avkomma är nödvändig
Iq nivån i världen har generelt sjunkit sedan 1840 talet
Men börjase synas först på 70 talet när utbildnungen maximerat iq kapaciteten hos folket
Citera
2025-04-02, 12:37
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Roligt att du jobar med ai
Vilka ai program jobbar du med, vilka är bäst förgenerella kunskapsfrågor inom filosofi medicin historia och ekonomiska prognoser
Azure open ai och de LLM som finns med där. Vi bygger lösningar till våra kunder för att de säkert ska kunna använda AI inom sina egna tenants samt AI on top av databaser.

Använder mest Claude och Chat GPT i mitt dagliga arbete för att assistera mig.

Gällande vilka som är bäst för olika ändamål så har jag ingen direkt uppfattning. Men lutar åt ChatGPT för diagnostisering inom sjukvården, kanske deepseek/grock. För att programmera etc, Claude, för att skriva böcker/historier, också Claude.

Men det är ju personal opinion.

Citat:
Jag undrar hur si kommer att påverka aktiesprkulationen, jag tror företag komner utveckla väldigt effektiva ai aktie spekulations program om kommer att hota hela den marknaden tills regleringar införs

Vet ej om ekonomin kollapsar tveksam till att de som drar i trådarna vill kollapsa marknaden

Absolut är det så. Och kollapsar i sin nuvarande form skulle jag säga och det kommer att "kosta" innan vi hittar balans igen.
Citera
2025-04-03, 23:06
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew

Skönt att se att det finns nån mer som ser kopplingen till ekonomin. Exakta tidsspannet går att disktuera men jag tror det kan gå utför riktigt snabbt, max 5-15 år, förmodligen i det nedre änden av det spannet om inte snabbare.

Personligen tror jag inte den här globaliserade konsumtionsekonomin som drivs av skuldsättning kommer återhämta sig heller. Skulderna kombinerat med AI-utvecklingen har potentialen att skapa en 'perfekt storm'. Även utan AI är det problematiskt att man behöver hela tiden öka skuldsättningen över tid för att driva ändlös konsumtionstillväxt, men med AI-teknologi undergrävs även massan av konsumenter som systemet är helt beroende av.

Snarare kommer stater i Europa behöva bygga upp sin egen industri igen och bygga en mer nationell och regional ekonomi med starkare stater som koordinerar ekonomin i samverkan med banker som tvingas tjäna industrin, och långsiktiga investeringar i den reala ekonomin istället för kortsiktiga börsvinster för spekulanter. Finanskapitalismens välde kommer nå sitt slut.

Citat:

Fast incitamenten är väldigt kortsiktiga. Aktörer premieras för kvartalsvinster och bonusar snarare än långsiktig stabilitet, vilket medför överdrivet risktagande och uppbyggnad av sårbarheter.

Dessutom finns inte en människa som förstår hur det här systemet funkar till en grad att man ens i teorin skulle kunna kontrollera det inom systemets ramar, då finanssektorn har skapat en extrem komplexitet. Vid finanskrisen 2008 förstod förvisso många ekonomer och beslutsfattare att bostadsmarknaden i USA var övervärderad och att det fanns obalanser, men att det var exakt så kallade "mortgage-backed securities" eller MBS som skulle utlösa krisen var det få om ens någon som förutspådde. MBS var komplexa finansiella instrument där bolån av olika kreditkvalitet paketerades ihop. Risken i dessa instrument underskattades kraftigt av kreditvärderingsinstitut och investerare. När bostadspriserna började falla och låntagare hamnade i betalningssvårigheter kollapsade värdet på MBS, vilket slog hårt mot många stora banker och finansinstitut som var exponerade mot dessa tillgångar. Så även om många anade att en bostadsbubbla och obalanser kunde leda till problem, var det få som i förväg pekade ut just MBS som den tändande gnistan. Komplexiteten i det finansiella systemet har ökat ytterligare sedan 2008, vilket gör det ännu svårare att förutse var nästa kris kan utlösas. Systemet är mycket svåröverskådligt även för experter och myndigheter. Fokus tenderar att ligga på kända risker, medan nya kan byggas upp i skymundan genom allt fler komplexa finansiella instrument, skuggbanker, ökad globalisering och sammankoppling sedan 2008 etc.

Lägg sen till jokern AI som radikalt förändrar arbetsmarknaden och kan slå ut medelklassens möjligheter till inkomst och konsumtion. Politiskt sett har man inte lyckats få någon kontroll över den utvecklingen, utan det är kommersiella aktörer med kortsiktiga ekonomiska incitament som driver utvecklingen.
Senast redigerad av GusFring 2025-04-03 kl. 23:12.
Citera
2025-04-03, 23:25
Avstängd
Internet håller på att förstöras av AI-klägget. Hjärnbefriade texter (bokstavligt talat) och lågkvalitativa bilder och filmer.
Återupptäckte tv i går, Veckan med GW. Fy fan vad bra, och så befriande AI-fritt. Tror fan att tv kan komma tillbaka i full karriär. Underhållsprogrammen är faktiskt underhållande, mer än man kan säga om något AI-översatt blahablaha.
Men svaret på frågan är Ja. AI är revolutionerande på det sättet att det kommer att ödelägga internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in