2025-04-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Internet på 90-talet VAR banbrytande och revolutionerande medans AI är med "jaha och nu då?" AI vart överhypat men är ingen större grej numera anser jag. Men internet när det kom, det var för jävla häftigt överallt i alla hem hos alla barn, ungdomar och till viss del vuxna. Alla utforskade, lärde sig, letade vägar och hittade fram på internet. Men fick lära sig koda och felsöka, förstå bandbreddens påverkan. Det var superkul att vara uppkopplad, julafton varje gång. Kunna chatta med andra och knyta band till dem och åka och träffa dem.

Det var en speciell känsla när man kopplade upp sig i typ 4600 baud och kunde ladda hem saker i typ feta 4.2 kb / sekund, då var lyckan total. Vi laddade hem spel på flera hundra megabyte men då det tog måånga timmar delade vi upp nedladdningarna och skickade brända skivor till varandra istället med rar filer och warez främlingar samarbetade, alla var hjälpsamma och trevliga, mobbare blev utfrysta. Härliga internet när det kom!

Sånt här man fick lära sig av bara farten, man var tvungen att lära sig internet och hur det fungerade. Protokoll, ip adresser, nätmasker, det var ett måste att kunna lite om för att kunna ha ett LAN. Allt var liksom inte automatiskt och bara flöt på bra utan man fick göra allt. Fixa i telefonjacken, förkorta kablar mellan modem och jack, parallellkoppla jacken och så vidare för att samtal inte skulle brytas när nån annan lyfte på luren.
Precis så var det. Vi var pionjärer och vi fick lära oss själva. Det fanns inte många att fråga - i princip ingen.
Citera
2025-04-04, 17:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Vi får se hur det ser ut om några år. Iof så är internet själva "rälsen" som AI, (eller DI, Digital Intelligens, färdas på). De finns de som tror på en intelligens explosion inom bara några år. Och det är inga dumbomar vi talar om här:

https://youtu.be/htOvH12T7mU?si=nPB2PrOP-vCcaqRL

Men vi får se hur det hela utvecklas. Runt 2030 har vi facit. Men spännande är det! 🙂
Citera
2025-04-04, 18:09
Medlem
Tror inte ai blir en större grej förutom inom vissa brancher där det krävs små investeringar.
Programmerare eller taxi chaffisar kommer försvinna ungefär samma sak
Citera
2025-04-05, 07:30
Avstängd
AI kommer att göra det ännu svårare än det redan är att veta ifall man hör, ser en verklig person, verkliga händelser - eller bara en deepfake. Hur flödet av AI kommer att ställa till det för framtida historiker som försöker beskriva nutiden i backspegeln (eller t om 1900-talet, eftersom det inte lär vara några större svårigheter att skapa fejkade "ögonvittnessskildringar", bilder och dokument som gäller förgången tid) kan vi bara ana än så länge.
Citera
2025-04-05, 11:09
Medlem
Sociala medier är sin sak och där blir AI en huvudvärk som nog behöver regleras. Det fria intyernet kan bli historia.

Men större saker kommer att hända inom automation där det behövs AI för att IoT skall kunna fungera. Vi kommer bara att märka det på att det behövs färre folk i tillverkning och logistik.

Lastbilschaffisar är lättare att göra AI på än taxi. Självkörande lastvagnar på motorväg tror jag kommer först.

Så tror jag. Mindre manuell service på hotell, och vi kommer att bli irriterade på alla jävla skärmar och robotar. Men den stora användningen sker i lager, transport och tillverkning.
Citera
2025-04-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sociala medier är sin sak och där blir AI en huvudvärk som nog behöver regleras. Det fria intyernet kan bli historia.

Men större saker kommer att hända inom automation där det behövs AI för att IoT skall kunna fungera. Vi kommer bara att märka det på att det behövs färre folk i tillverkning och logistik.

Lastbilschaffisar är lättare att göra AI på än taxi. Självkörande lastvagnar på motorväg tror jag kommer först.

Så tror jag. Mindre manuell service på hotell, och vi kommer att bli irriterade på alla jävla skärmar och robotar. Men den stora användningen sker i lager, transport och tillverkning.

Finns många kontorstjänster som ryker samtidigt.
Citera
2025-04-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin

Ja, det med.
Citera
2025-04-05, 14:01
Medlem
AI är inte ärliga om vad som står i Talmud
Citera
2025-04-05, 18:05
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin

Kontorstjänster är särskilt känsliga, inte enbart för att de kan ersättas av AI, utan för att många av dessa är rena låtsasjobb (flytta papper) som kan rationaliseras bort när man behöver göra besparingar.

Har funnits en akademikerbias som säger att arbetarnas jobb så som att köra olika fordon kommer försvinna först, men har blivit tydligt de senaste åren att så inte är fallet, även om de jobben också är hotade. Höga säkerhetskrav gällande automation och starka fackföreningar hos de grupperna utgör bromsklossar i viss mån.
Citera
2025-04-05, 19:22
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Kontorstjänster är särskilt känsliga, inte enbart för att de kan ersättas av AI, utan för att många av dessa är rena låtsasjobb (flytta papper) som kan rationaliseras bort när man behöver göra besparingar.

Har funnits en akademikerbias som säger att arbetarnas jobb så som att köra olika fordon kommer försvinna först, men har blivit tydligt de senaste åren att så inte är fallet, även om de jobben också är hotade. Höga säkerhetskrav gällande automation och starka fackföreningar hos de grupperna utgör bromsklossar i viss mån.

Finns kontorsjobb som är väldigt tekniska där AI är helt värdelöst och kommer i bästa fall vara ett hjälpverktyg men de kommer aldrig ta över helt, om dom gör det då tas varenda jobb i hela världen över vid det laget.

Folk som jobbar med väldigt tekniska saker och på ett plan förstår hur AI fungerar köper inte all hype. Det är för mycket nyanser i tekniken utöver massa andra saker som AI inte kan förstå.

Därför vet jag inte riktigt vad ni menar med kontorsjobb, det finns typ tio tusentals olika jobb. Allt från låtsas jobb till seriösa tekniska positioner. Programmerare är ett kontorsjobb, det är ett yrke som hela tiden sägs att det kommer tas över av AI. Men hör av er till mig när NVIDIA sparkar sina programmerare. Det kommer inte hända. Det kommer bara tas över på låg nivå. För som jag sa förut, AI har många många begränsningar. Det är inte som i en film.
Senast redigerad av HallonAppleR 2025-04-05 kl. 19:28.
Citera
2025-04-05, 19:29
Medlem
bandspelarens avatar
Jag ser AI som något som kan revolutionera sjukvården. AI kan samla all världens kunskap och hitta kopplingar och mönster ingen människa kan göra, om vi låter det ske.
Jag är inte säker på att sjukvården vill låta AI övertrumfa dem men själva uppfinningen har oerhörd potential.
Det finns dock risk för att AI inte kommer att användas i mänsklighetens tjänst.
Citera
2025-04-05, 19:31
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi får se hur det ser ut om några år. Iof så är internet själva "rälsen" som AI, (eller DI, Digital Intelligens, färdas på). De finns de som tror på en intelligens explosion inom bara några år. Och det är inga dumbomar vi talar om här:

https://youtu.be/htOvH12T7mU?si=nPB2PrOP-vCcaqRL

Men vi får se hur det hela utvecklas. Runt 2030 har vi facit. Men spännande är det! 🙂

Alla "kända" personer hajpar upp AI är de som har incitament att göra det, för dom har direkt eller indirekt investeringar i tekniken eller aktier. AI kommer vara väldigt användbart, men det kommer aldrig bli det här doomsday scenariot folk målar upp. Jag är väldigt påläst inom AI och har ett jobb som kräver väldigt mycket teknisk kompetens. AI är inte ens i närheten 1% av att kunna göra mitt jobb optimalt. Därför förstår jag att mycket av det är överhajpat för att folk ska tjäna pengar, även om hajpen till viss del är förtjänt. De som äter upp mest av hajpen är typ arbetslösa Sverigedemokrater, som hade mått bra av att hela världen hamnade på något slags bidrag som dom själva. Mycket önsketänkande.

TLDR: AI's kompetens och potential är överdriven. AI kommer vara extremt effektivt på enklare jobb. Vid svårare jobb kommer dom behöva övervakas och instrueras av expert inom området.

Era tankar i huvudet om hur ni tror AI kommer vara i samhället, är minst 100 år bort.
Senast redigerad av HallonAppleR 2025-04-05 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in