2025-03-29, 19:50
Medlem
Jag märker att jag inte är super intresserad av A.I även fast det är spännande.
När internet slog igenom var det extremt intressant för mig.

Är det jämförbart med internets revolution av allting och A.I ?
Kommer lika mycket att förändras i samhället?
Citera
2025-03-29, 20:14
Medlem
Internet är snören mellan datorer, som står överallt i världen.

AI är en elektrisk hjärna.

Tycker du snören, är en lika stor uppfinning som en hjärna?
Citera
2025-03-29, 20:26
Medlem
Internet på 90-talet VAR banbrytande och revolutionerande medans AI är med "jaha och nu då?" AI vart överhypat men är ingen större grej numera anser jag. Men internet när det kom, det var för jävla häftigt överallt i alla hem hos alla barn, ungdomar och till viss del vuxna. Alla utforskade, lärde sig, letade vägar och hittade fram på internet. Men fick lära sig koda och felsöka, förstå bandbreddens påverkan. Det var superkul att vara uppkopplad, julafton varje gång. Kunna chatta med andra och knyta band till dem och åka och träffa dem.

Det var en speciell känsla när man kopplade upp sig i typ 4600 baud och kunde ladda hem saker i typ feta 4.2 kb / sekund, då var lyckan total. Vi laddade hem spel på flera hundra megabyte men då det tog måånga timmar delade vi upp nedladdningarna och skickade brända skivor till varandra istället med rar filer och warez främlingar samarbetade, alla var hjälpsamma och trevliga, mobbare blev utfrysta. Härliga internet när det kom!

Sånt här man fick lära sig av bara farten, man var tvungen att lära sig internet och hur det fungerade. Protokoll, ip adresser, nätmasker, det var ett måste att kunna lite om för att kunna ha ett LAN. Allt var liksom inte automatiskt och bara flöt på bra utan man fick göra allt. Fixa i telefonjacken, förkorta kablar mellan modem och jack, parallellkoppla jacken och så vidare för att samtal inte skulle brytas när nån annan lyfte på luren.
Citera
2025-03-29, 20:30
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Jag har svårt att värdera hur "stor" uppfinning A.I är.
Därav frågan.

Men att den kommer att förändra samhället står ju klart.

I vilken grad vet jag inte. Finns det något annat än internet att jämföra med?
I samhällsförändring aspekten?
Eld, papper och penna, tryckeri, elektricitet, datorer, AI. Listan kan göras mycket längre.

AI kommer förändra mycket, är inte så säker på att det gynnar den enskilda individen särskilt mycket i långa loppet. Makthavare har dock stor nytta av det.
Citera
2025-03-29, 20:31
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:

Jag skulle nog säga att AI är 100 gånger större förmodligen mer än om man jämför med när internet blev tillgängligt till oss.
Citera
2025-03-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag skulle nog säga att AI är 100 gånger större förmodligen mer än om man jämför med när internet blev tillgängligt till oss.

Var du med på 90-talet och såg förändringen när det kom ens? Det var fyrverkerier av förändring, det var coolt på riktigt att se allt utvecklad och kommunikationen människor emellan. AI:n not so much, du måste verkligen söka upp för att se exakt vad den förändrat, än så länge. Vara insatt, titta på videor och då kanske se hur häpnadsväckande den är.

Du kan ta bort AI:n från internet men inte internet från AI:n
Citera
2025-03-29, 20:50
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Var du med på 90-talet och såg förändringen när det kom ens? Det var fyrverkerier av förändring, det var coolt på riktigt att se allt utvecklad och kommunikationen människor emellan. AI:n not so much, du måste verkligen söka upp för att se exakt vad den förändrat, än så länge. Vara insatt, titta på videor och då kanske se hur häpnadsväckande den är.

Du kan ta bort AI:n från internet men inte internet från AI:n
Så du tycker att 90 - talets tekniska utveckling är större än den vi ser nu?
Citera
2025-03-29, 21:14
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det första AI tar över är väl kontorsjobb i isåfall.
å det borde väl märkas redan nu för AI har ju funnits i flera år...
"När Klarna började använda AI på ett mer omfattande sätt har det inte skett direkta massuppsägningar kopplade enbart till AI-implementeringen, utan snarare en kombination av naturlig personalomsättning (attrition) och en strategisk minskning av personal genom att inte ersätta de som slutat. Här är en sammanfattning baserat på tillgänglig information fram till mars 2025:

Klarna och AI-användning
Ursprunglig personalstyrka: Klarna hade cirka 5 000 anställda för ungefär ett år sedan (runt mitten av 2023), enligt uttalanden från VD Sebastian Siemiatkowski och rapporter från 2024.
Minskning till idag: Företaget har minskat sin personal till cirka 3 500 anställda per december 2024, vilket innebär en minskning med 1 500 personer (ca 30 %).
AI:s roll: Siemiatkowski har sagt att Klarna slutade nyanställa för ungefär ett år sedan (slutet av 2023) och lät personalstyrkan krympa genom naturlig omsättning – ungefär 20 % av anställda lämnar varje år i techbranschen, och genom att inte ersätta dem har de minskat antalet anställda. AI har kompenserat för detta genom att ta över arbetsuppgifter, särskilt inom kundtjänst."
Citera
2025-03-29, 21:28
Medlem
bithaxs avatar
AI förändrar inte vad vi gör, men förändrar hur vi gör det för alltid.

T.ex. det finns inte längre någon anledning att betala en indier 5 dollar för att frilägga en bild när AI verktygen gör detta snabbare, billigare och perfekt varje gång.
Citera
2025-03-29, 21:31
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja ok då behövs det mindre folk

Men det är ingenting nytt.
På 70 talet hade vi arméer av kontorsarbetare som sysslade med att skriva papper på skrivmaskin och faxa och hålla på.

Effektiviseringarna gör produkterna billigare och gör att folk kan jobba med annat som skapar mer värde än enkla repetitiva chores.
Citera
2025-03-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Så du tycker att 90 - talets tekniska utveckling är större än den vi ser nu?

Internet var mer revolutionerande ja absolut. AI:n vet jag inte riktigt vad den är bra för, ännu. Det revolutionerar ju inte riktigt för gemene man men kanske inom vissa spetsområden eller används vad den är till för kanske.. För att något ska vara revolutionerande krävs det väl att man inte ska lyckas undkomma utan att söka med lykta efter den?
Citera
2025-03-29, 22:06
Medlem
Citat:

Ja, för att vi låter den göra det. Myndighetsbeslut kommer utföras av AI. Förlorar du socbidrag eller a-kassa så kan de besluten fattas av AI-bots. Det går att motivera med de kriminella blattarna som mordhotar socialsekreterarna.
Så AI kommer förinta de fattigaste och svagaste steg för steg eftersom vi kommer ge den rätten till det.
AI är inte felet, att de rikaste kan bli superrika med hjälp av AI är felet. 🤬
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in