2025-03-31, 19:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
En intressant är att AI på sätt och vis släcker ut de möjligheter som internet skapade. Vi ägnar mycket mer tid än vad vi tror, åt att interagera med AI. AI har blivit "agendasättande" på ett sätt som gör chefredaktören på DN grön av avund. Syftet är dock inte att påverka oss ideologiskt eller förändra samhället, utan bara att få vår uppmärksamhet och sälja den vidare - med andra ord få oss att stå som lydiga kossor i stallet, och slösa bort vår tid tills vi dör.
Vi hamnar snart i en situation där människor inte kan skilja AI-genererat nyhetsmaterial från verkligt dito, och då är vi fast i en loop med vår egen indignation. Har man tur, så får man psykiatrisk hjälp.
Citera
2025-03-31, 19:48
Medlem
Aja Bajas avatar
Vilka underliga svar du har fått.
Internet idag är viktigare än AI idag, men det är för att internet har några årtionden av utveckling bakom sig. I början var internet i stort sett värdelöst, precis som AI är ganska meningslöst just nu.

Du frågade ju om hur det ska förändra samhället, och då är AI enormt mycket större. Kanske 100 gånger som någon skrev. Tänk dig själv en AI som kan utföra allt arbete som idag utförs av människor. Ingen kommer behöva arbeta mer. Robotar kommer utföra allt fysiskt arbete.

Nu är vi inte där ännu, men inom 10 år kommer det mesta av det vi gör idag att kunna ersättas. Sen blir frågan vem som ska få ta del av rikedomarna och hur det ska fördelas.
Citera
2025-04-01, 04:31
Medlem
"Ursprungligen postat av ziggehej
Innan vi kunde tänka kunde vi knulla, "

Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Eh? Det tror jag inte.

Du tror alltså att eukaryoter kunde "tänka" för över 1 miljard år sedan?
Citat:
The first fossilized evidence of sexual reproduction in eukaryotes is from the Stenian period, about 1.05 billion years old
https://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_reproduction

Exempelvis växter och svampar är eukaryoter.

För att inte tala om gifta män & kvinnor som knullar andra på fyllan, och hur mycket dom "tänker".
Citera
2025-04-01, 08:18
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Vilka underliga svar du har fått.
Internet idag är viktigare än AI idag, men det är för att internet har några årtionden av utveckling bakom sig. I början var internet i stort sett värdelöst, precis som AI är ganska meningslöst just nu.

Du frågade ju om hur det ska förändra samhället, och då är AI enormt mycket större. Kanske 100 gånger som någon skrev. Tänk dig själv en AI som kan utföra allt arbete som idag utförs av människor. Ingen kommer behöva arbeta mer. Robotar kommer utföra allt fysiskt arbete.

Nu är vi inte där ännu, men inom 10 år kommer det mesta av det vi gör idag att kunna ersättas. Sen blir frågan vem som ska få ta del av rikedomarna och hur det ska fördelas.

Ironin i ditt uttalande är att AI är mycket äldre än internet.
Och dessa ”visionär”-fantasier som detta är långt mycket äldre än det, flera hundra år.
Citera
2025-04-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Internet är snören mellan datorer, som står överallt i världen.

AI är en elektrisk hjärna.

Tycker du snören, är en lika stor uppfinning som en hjärna?

Vilken korkad analogi. Innan posten fanns budbärare.. iom industrialiseringen blev mer central kom postkontor som underlättade kommunikationen. Under den tiden är då mänsklighetens viktigaste grundläggande upptäckter skett.

Är en penna en mindre uppfinning än internet?

Man kan inte jämföra de två då den ena är väsentlig för den andres existens.
Citera
2025-04-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Var du med på 90-talet och såg förändringen när det kom ens? Det var fyrverkerier av förändring, det var coolt på riktigt att se allt utvecklad och kommunikationen människor emellan. AI:n not so much, du måste verkligen söka upp för att se exakt vad den förändrat, än så länge. Vara insatt, titta på videor och då kanske se hur häpnadsväckande den är.

Du kan ta bort AI:n från internet men inte internet från AI:n

Jag tror du slog huvudet på spiken. Sensationella uppfinningar är något som är helt "nytänkande". AI har funnits i många många år och introduceras i bästa fall med en superdator med mänsklig silikon mask.

De har långsamt integrerat vår vardag så att de inte längre är häpnadsväckande. Precis som planerat.
Citera
2025-04-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
En intressant är att AI på sätt och vis släcker ut de möjligheter som internet skapade. Vi ägnar mycket mer tid än vad vi tror, åt att interagera med AI. AI har blivit "agendasättande" på ett sätt som gör chefredaktören på DN grön av avund. Syftet är dock inte att påverka oss ideologiskt eller förändra samhället, utan bara att få vår uppmärksamhet och sälja den vidare - med andra ord få oss att stå som lydiga kossor i stallet, och slösa bort vår tid tills vi dör.
Vi hamnar snart i en situation där människor inte kan skilja AI-genererat nyhetsmaterial från verkligt dito, och då är vi fast i en loop med vår egen indignation. Har man tur, så får man psykiatrisk hjälp.

Vi som är "rättshaverister"? Som, sen dag 1 ifrågasatt GDPR och liknande, dess inverkan av våran integritet och privatliv, som kollektiv och på individuell nivå.. som fortsätter ifrågasätta system som fundamentalt bygger på mass manipulation, vi blir färre och färre och motståndet blir mer solid..

"Jag har inget att dölja, varför ska jag vara orolig över att all min post öppnas. Förebygger ju yttre hot..."

"Du är paranoid om du tror dom granskar dig"

Det är därför vi läser om alla brottsförebyggande aktioner varje dag. Eller vänta nu..
Där Gboard , m.fl, har ni en tanke. Kanske fabricera lite mer nyheter om hur inskränkt sekretess räddar liv var dag. Upp på nyheternas första sida!
Citera
2025-04-01, 12:24
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
"Ursprungligen postat av ziggehej
Innan vi kunde tänka kunde vi knulla, "

Du tror alltså att eukaryoter kunde "tänka" för över 1 miljard år sedan?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_reproduction

Exempelvis växter och svampar är eukaryoter.

För att inte tala om gifta män & kvinnor som knullar andra på fyllan, och hur mycket dom "tänker".
Jag har ingen aning om vad en 'eukaryoter' är men jag tror att människor måste kunna tänka innan de kan knulla.
Citera
2025-04-01, 12:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag har ingen aning om vad en 'eukaryoter' är men jag tror att människor måste kunna tänka innan de kan knulla.

Vi hamnar iofs i en hönan och ägget-diskussion där, men det som lett fram till att människan över huvud taget existerar, är miljontals år av knull. Så vore det inte för knullet, så funnes det inga tänkande människor.
Citera
2025-04-01, 13:41
Medlem
...
Citera
2025-04-01, 13:47
Medlem
DonaldBidens avatar
Nej, AI är kontrarevolutionärt; genom att låsa tillgången på information bakom algoritmer kan vi bekämpa reaktionära krafter och uppnå utopin!
Citera
2025-04-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Nej, AI är kontrarevolutionärt; genom att låsa tillgången på information bakom algoritmer kan vi bekämpa reaktionära krafter och uppnå utopin!

Gillar slutet på meningen.. total equilibrium.
De man missar i ekvationen är att det är brytningen av naturliga mönster som är förutsättningen för evolution.

Edit: Möjligheterna med AI som ett tillfälligt verktyg är fantastisk, problemet är människor. Det är av oss den får input.. och några tydliga riktlinjer för hur data får eller kan användas talas sällan om, då vi redan accepterat att våra privatliv är genom andra part, som säljer till nästa och nästa. De närmaste vi kommer är GDPR, som jag tidigare uttryckt min åsikt kring.
Senast redigerad av Introkonvex 2025-04-01 kl. 17:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in