Citat:
Ursprungligen postat av
jan-sandelius
Psykiatrin har begärt att jag ska säga till boende personal när jag ska gå ut att jag ska säga när jag ska gå vart jag ska gå vad jag ska göra och när jag kommer tillbaka.det upplever jag som intrång i mitt privatliv.boende personal har beslagtagit min egendom exempelvis post,modem,alkohol mm.boende personal har förtalat mig i vissa sammanhang,Psykiatrin har tagit in mig på psyket som en bestraffning för att jag haft stökigt i lägenheten och på andra bristfälliga grunder.min läkare har förtalat mig och sagt att jag kan bli våldsam pga våldsfantasier trots att jag inte varit våldsam på väldigt många år.här är lite exempel. Finns säkert mer men svårt att hålla reda på allt.
Jag lade till lite lagrumshänvisningar och ändrade så det stilistiskt ser snyggt ut. Du är som sagt välkommen att ändra hur du vill, men rättskällorna är korrekt angivna.
Kod:
Angående: Allvarliga brister i självbestämmande, bemötande och rättssäkerhet vid LSS-boende
Jag önskar anmäla vad jag upplever som allvarliga brister i hur jag blivit bemött och behandlad på ett LSS-boende samt i kontakt med psykiatrin. Flera händelser tyder på ett mönster av övergrepp mot min personliga integritet och självständighet.
Intrång i privatliv och självbestämmande
Psykiatrin har ställt krav på att jag måste meddela personalen:
- När jag ska gå ut
- Vart jag ska
- Vad jag ska göra
- Och när jag kommer tillbaka.
Detta upplever jag som ett allvarligt intrång i mitt privatliv och min rörelsefrihet. Även om jag står
under förvaltarskap saknar det i sig betydelse för min rörelsefrihet eller min rätt att fatta beslut om
min vardag, så länge inga särskilda tvångsbeslut har fattats enligt exempelvis LPT.
Det saknas, såvitt jag informerats, rättsligt stöd för att ställa dessa krav på mig. Åtgärderna upplevs
som starkt begränsande för min personliga autonomi och strider enligt min uppfattning mot
grundläggande principer om självbestämmande enligt LSS och hälso- och sjukvårdslagen.
Beslagtagande av egendom
Personalen på boendet har vid flera tillfällen omhändertagit personlig egendom såsom:
Jag har inte samtyckt till dessa ingripanden och har inte heller fått ta del av något beslut eller annan
dokumentation som skulle kunna utgöra laglig grund för dem. Enligt min uppfattning kan detta
utgöra olaga egenmäktigt förfarande.
Jag har dessutom uttryckt en önskan om att förvara mina läkemedel i min egen lägenhet, men har
fått avslag utan närmare motivering. Inte heller i detta fall har jag informerats om något rättsligt
stöd för ingripandet, och jag ifrågasätter om åtgärden är förenlig med gällande lagstiftning.
Vad gäller ingripandet mot min postväxel aktualiseras även frågor om brott mot grundläggande
rättigheter enligt artikel 12 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, artikel 8 i
Europakonventionen, samt artikel 7 i Europeiska unionens rättighetsstadga. Vidare kan åtgärderna
strida mot 2 kap. 6 § regeringsformen samt mot bestämmelserna om brott mot postförsändelse i 4
kap. 8–9 §§ brottsbalken.
Förtal och ryktesspridning
Boendepersonal har vid flera tillfällen uttryckt sig nedsättande om mig till utomstående, vilket jag uppfattar som förtal i den mening som avses i 5 kap. 1 § brottsbalken. Vidare har min behandlande läkare lämnat påståenden om att jag kan bli våldsam, trots att jag inte varit våldsam på mycket lång tid. Dessa påståenden saknar saklig grund och bygger inte på dokumenterad faktisk händelse, utan snarare på antaganden eller fantasier.
Detta har allvarligt skadat mitt förtroende för vården och påverkar mitt psykiska mående negativt.
Vidare aktualiseras frågor om dessa uttalanden skett i strid med hälso- och sjukvårdspersonalens tystnadsplikt enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), 25 kap. 1 § OSL, samt om informationsöverföring skett utan mitt samtycke i strid med patientdatalagen (2008:355).
Psykiatrisk inläggning som bestraffning
Jag har vid minst ett tillfälle blivit intagen på psykiatrisk avdelning efter att det varit stökigt i min lägenhet. Det upplevdes som en bestraffning snarare än ett medicinskt beslut, och jag har inte fått en klar motivering till varför jag tvångsvårdats. Detta strider mot kraven på nödvändighet och proportionalitet enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT).
Sammanfattning
Jag upplever ett genomgående mönster av:
- Bristande respekt för min självbestämmanderätt,
- Maktmissbruk från både personal och läkare,
- Paternalistiskt bemötande,
- och brist på dokumentation och transparens.
Jag ber därför IVO att utreda dessa händelser och granska om boendet och psykiatrin har följt gällande regelverk, inklusive LSS, LPT och hälso- och sjukvårdslagen (HSL).
Jag står till förfogande om ni behöver kompletterande uppgifter.
Vänliga hälsningar,
[Förnamn Efternamn (och personnummer) – eller anonymt om du väljer det]
[Eventuella kontaktuppgifter såsom e-post eller telefonnummer]
Kommer du på något mer du vill lägga till så bara hojta till så ändrar vi din anmälan.