2025-03-28, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag har 2 konkreta frågor..jag bor på ett lss boende men skulle vilja testa leva som uteliggare eller iallafall bostadslös..då undrar jag om det utgör en grund för psykiatrin att tvångsomhänderta mig med lpt lagen?..sen undrar jag om boende personalen har rätt att förvara mina mediciner på deras kontor fast jag vill förvara dom inne i min lägenhet.

Nej, de kan inte tvångsomhänderta en människa för att denna vill leva utanför samhället. Troligvis är där andra anledningar inblandat?
Ja, de kan förvara dina mediciner på deras kontor.
Citera
2025-03-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromoral
Nej, de kan inte tvångsomhänderta en människa för att denna vill leva utanför samhället. Troligvis är där andra anledningar inblandat?
Jag har haft psykiatrisk tvångsvård i öppen form så kallad öpt i flera år förut.så jag vet av erfarenhet att psykiatrin missbrukar begreppet allvarlig psykisk störning systematiskt på mig.jag har vid ett flertal tillfällen blivit intagen på grunder som inte är legitima juridiskt.sä klart jag vill ha ngn slags garanti att dom lämnar mig ifred innan jag tar steget att bli bostadslös/uteliggare
Citera
2025-03-28, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromoral
En annan påstod dock att min förvaltare kan begära att polis ska köra tillbaka mig till mitt lss boende?
Citera
2025-03-28, 19:45
Medlem
Citat:
Jag har haft psykiatrisk tvångsvård i öppen form så kallad öpt i flera år förut.så jag vet av erfarenhet att psykiatrin missbrukar begreppet allvarlig psykisk störning systematiskt på mig.jag har vid ett flertal tillfällen blivit intagen på grunder som inte är legitima juridiskt.sä klart jag vill ha ngn slags garanti att dom lämnar mig ifred innan jag tar steget att bli bostadslös/uteliggare

Man får givetvis bli uteliggare, det finns rätt många uteliggare. Däremot så lär du ju frysa sönder vintertid om du ska vara hemlös i Luleå och då kan du få tvångsvård pga att du inte är rädd om livet.

Jag tror du glamouriserar uteliggarlivet, på vilket sätt skulle det vara bättre än tak över huvudet?
Citera
2025-03-28, 19:48
Medlem
Och så vill du ha en liten hund med på din resa. Mitt tips stanna där du är. Det är inte kul att behöva frysa. En varm säng och tak över huvudet är underskattat.
Citera
2025-03-28, 19:50
Medlem
Citat:
En annan påstod dock att min förvaltare kan begära att polis ska köra tillbaka mig till mitt lss boende?

Blir du efterlyst, så kan polisen skjutsa dig till boendet om du vill dit, men annars krävs ju att du är en fara för ditt liv. Är väl dock bra om du säger upp din plats på boendet, så någon annan kan flytta in, annars är du ju liksom bara "på rymmen".
Citera
2025-03-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Blir du efterlyst, så kan polisen skjutsa dig till boendet om du vill dit, men annars krävs ju att du är en fara för ditt liv. Är väl dock bra om du säger upp din plats på boendet, så någon annan kan flytta in, annars är du ju liksom bara "på rymmen".
Jag kan inte säga upp min plats på boendet pga att jag är under förvaltarskap.jag önskar att ngn vettig person kunde övertala min förvaltare att säga upp mitt lss boende med särskild service.
Citera
2025-03-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man får givetvis bli uteliggare, det finns rätt många uteliggare. Däremot så lär du ju frysa sönder vintertid om du ska vara hemlös i Luleå och då kan du få tvångsvård pga att du inte är rädd om livet.

Jag tror du glamouriserar uteliggarlivet, på vilket sätt skulle det vara bättre än tak över huvudet?
Jag vill bo i en varm lägenhet men jag är missnöjd med en del saker i mitt liv.och jag har fått för mig att bli uteliggare i protest syfte är enda utvägen.
Citera
2025-03-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Och så vill du ha en liten hund med på din resa. Mitt tips stanna där du är. Det är inte kul att behöva frysa. En varm säng och tak över huvudet är underskattat.
Boende situationen är priorite 1 när den är löst kan jag börja överväga skaffa hund.
Citera
2025-03-28, 20:03
Medlem
Men jag ska bli mer diskret ångrar att jag berättat så mkt privata saker om mitt liv här på fb.
Citera
2025-03-28, 20:36
Medlem
Citat:

Att kämpa för att bli uteliggare visar att du utan tvekan kvalificerar dig för tvångsvård. Du är tillräckligt instabil och farlig för dig själv så det är inte så mycket att snacka om...
Citera
2025-03-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Att kämpa för att bli uteliggare visar att du utan tvekan kvalificerar dig för tvångsvård. Du är tillräckligt instabil och farlig för dig själv så det är inte så mycket att snacka om...
Då kan man ifrågasätta dina juridiska kunskaper i i sammanhanget..jag tror nämligen du ser det utifrån etik och moral istället för juridik.om jag är farlig för mig själv pga mitt funktionsnedsättning så är det knappast psykiatrins ansvarsområde..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in