2025-03-28, 22:22
Medlem
Christopher.s avatar
Tror du har mer ut av att träffa en psykiatriker. Du är missnöjd över ditt liv och vill protestera genom destruktivt beteende, inte något ovanligt.

Bättre att testa 1 vecka nu i sommar att campa utomhus i tält, ha med medicin och en mobiltelefon som personal på boendet kan nå dig på för att påminna om att ta medicin eller att du vill ha skjuts hem, det går säkert att ordna med planering, och du får leva självständigt (alternativt hyra en stuga).

Att sitta och sova i en offentlig byggnad likt en busstation eller tågstation och sitta på dagarna på någon parkbänk drickandes öl alternativt sitta på något burgerhak halva dygnet för att ladda mobiltelefonen och halvsova är inget glamoröst liv.
Citera
2025-03-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tror du har mer ut av att träffa en psykiatriker. Du är missnöjd över ditt liv och vill protestera genom destruktivt beteende, inte något ovanligt.

Bättre att testa 1 vecka nu i sommar att campa utomhus i tält, ha med medicin och en mobiltelefon som personal på boendet kan nå dig på för att påminna om att ta medicin eller att du vill ha skjuts hem, det går säkert att ordna med planering, och du får leva självständigt (alternativt hyra en stuga).

Att sitta och sova i en offentlig byggnad likt en busstation eller tågstation och sitta på dagarna på någon parkbänk drickandes öl alternativt sitta på något burgerhak halva dygnet för att ladda mobiltelefonen och halvsova är inget glamoröst liv.
Jag tror inte jag är tillräckligt mentalt stark för att klara livet som uteliggare..och jag vill inte bli inneboende hos ngn heller. Jag har lite fobie för psykiatriker..pratar hellre med förvaltaren, handläggare och chefer inom socialförvaltningen.
Citera
2025-03-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Då kan man ifrågasätta dina juridiska kunskaper i i sammanhanget..jag tror nämligen du ser det utifrån etik och moral istället för juridik.om jag är farlig för mig själv pga mitt funktionsnedsättning så är det knappast psykiatrins ansvarsområde..

Du planerar att bo utomhus i Luleå där det kan bli -35 grader vintertid, du har så dålig fysik att du inte klarar att gå längre sträckor, det låter inte som att du är optimalt "uteliggarmaterial". Du får försöka protestera på andra sätt.
Citera
2025-03-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Du planerar att bo utomhus i Luleå där det kan bli -35 grader vintertid, du har så dålig fysik att du inte klarar att gå längre sträckor, det låter inte som att du är optimalt "uteliggarmaterial". Du får försöka protestera på andra sätt.
Ja det är nog orealistiskt att jag skulle orka med det.men jag kanske kan hitta ngn husvagn eller Barack att slagga i.
Citera
2025-03-28, 23:22
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej.

Jag utgår från att du menar egna av dig införskaffade mediciner. Ja, om du har gett ditt medgivande till att de sköter din medicinhantering. Annars nej.

Snarare mediciner utskrivna av läkare. Att dela medicinen är bara en arbetsuppgift delegerad från sjukvården till boendets personal. Menar du att sjukvården inte kan ställa krav för hur utlämnandet av läkemedel ska ske, samt hur dessa ska förvaras. Inom rimlighetens gränser förstås. Eller utgår du bara ifrån att det är receptfria mediciner från valfritt apotek?
Citera
2025-03-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej.

Jag utgår från att du menar egna av dig införskaffade mediciner. Ja, om du har gett ditt medgivande till att de sköter din medicinhantering. Annars nej.
Jag har pratat med psykvårds sjuksköterskan och han säger att det inte finns förutsättningar för en säker läkemedels hantering om jag förvarar dom i min lägenhet.
Citera
2025-03-28, 23:30
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Jag försöker få personalen att följa med mig på aktiviteter ibland men dom säger att dom inte har resurser till det..exempelvis resturang besök,bio,hockey,badhus..men jag gör aktiviteter på egen hand ibland exempelvis hälsar på min bror eller mamma jag har dessutom sysselsättning på en kommunal dagverksamhet några timmar I veckan.jag har inget rum utan en riktig lägenhet på ca 43 kwm..angående mediciner lämnar dom iofs min nattmedicin propavan hos mig och låter mig ta den på egen hand när kan vill gå och lägga mig..I övrigt har jag medicin 3 gånger om dagen.jag har även fått en kontaktperson genom min lss handläggare som ska träffa mig en gång I veckan.

Sociala aktiviteter ingår i boendebeslutet. Har boendet inte resurser får de införskaffa resurser för att kunna utföra detta. Inom rimlig mängd förstås. Kontaktperson hoppas jag däremot inte att du har fått beslut om då boendepersonalen är de som ska utföra motsvarande.

Medicinfrågan lyfter du med sköterskan som är knuten till boendet, eller din kontakt på regionen.
Citera
2025-03-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Sociala aktiviteter ingår i boendebeslutet. Har boendet inte resurser får de införskaffa resurser för att kunna utföra detta. Inom rimlig mängd förstås. Kontaktperson hoppas jag däremot inte att du har fått beslut om då boendepersonalen är de som ska utföra motsvarande.

Medicinfrågan lyfter du med sköterskan som är knuten till boendet, eller din kontakt på regionen.
Jag har fått kontaktperson en tidsbegränsad period typ fram till augusti 2025..tanken är att boende personalen ska överta kontaktpersonens roll sen.
Citera
2025-03-28, 23:39
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Jag har fått kontaktperson en tidsbegränsad period typ fram till augusti 2025..tanken är att boende personalen ska överta kontaktpersonens roll sen.

Låter underligt, men kontakta din LSS-handläggare så kan denne förklara vad som ingår i ditt boendebeslut.
Citera
2025-03-28, 23:48
Medlem
Citat:
Låter underligt, men kontakta din LSS-handläggare så kan denne förklara vad som ingår i ditt boendebeslut.
LSS-handläggaren har sagt att fritidsaktiviteter med personal ingår i mitt boende beslut.men personalen verkar sakna incitament att göra saker utanför boendet.
Citera
2025-03-29, 02:34
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
LSS-handläggaren har sagt att fritidsaktiviteter med personal ingår i mitt boende beslut.men personalen verkar sakna incitament att göra saker utanför boendet.

Då vill du kalla ihop till ett möte, kontakta boendets chef, be din företrädare/handläggare undersöka varför du inte får det du har rätt till. Eller allt på samma gång.
Citera
2025-03-29, 07:52
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Snarare mediciner utskrivna av läkare. Att dela medicinen är bara en arbetsuppgift delegerad från sjukvården till boendets personal. Menar du att sjukvården inte kan ställa krav för hur utlämnandet av läkemedel ska ske, samt hur dessa ska förvaras. Inom rimlighetens gränser förstås. Eller utgår du bara ifrån att det är receptfria mediciner från valfritt apotek?
Vad menar du med "utskrivna"? Menar du läkemedel som delas ut av vården eller sådant som förskrivits till den enskilde på recept?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in