Citat:
Ursprungligen postat av
siryessir
Jag vet inte var jag skriver annorlunda. Den stora majoriteten har och sköter just sin egenvård. TS bedöms uppenbarligen inte kunna göra det. Tillsammans med x antal tusen i detta land. Sjukvården sätter upp kriterier kring hur TS ska kunna ta del av sina mediciner, vilket är att ta emot en insats i form av hemsjukvård, eller att medicinerna delas ut av annan vårdpersonal, t.ex på en hälsocentral. Riskbedömningar ingår ju också i att förskriva en medicin och att personen klarar av att ta den på ett säkert sätt är en del av detta. Sedan kan ju nyttan diskuteras om receptet inte följs enligt ordination.
Nej, det har LSS-boendet inte. En delegerad uppgift från sjukvården där LSS-boendet inte bär mer ansvar än att just utföra uppgiften på det sätt som den ska utföras. Du får jättegärna fortsätta ignorera att det är en läkare som har fakta i ärendet som har gjort denna bedömning och att TS uppenbara brist på självinsikt inte direkt blir hjälpt av dina björntjänster.
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/vem-far-gora-vad/lakemedel-delegera-lakemedelshantering/
Det står i fetad text hemsjukvårdsavtalet 2013.
TS bedöms inte kunna sköta sina mediciner på ett säkert sätt, därav bedömningen om att medicinen ska överlämnas till TS utifrån en viss struktur. TS kan som sagt neka till att ha hemsjukvård, och då kan inte boendepersonalen sköta överlämnandet, men då får TS snällt släpa sig till diverse sjukinrättningar 5-7 dagar i veckan om medicinen inte kan överlämnas på ett säkert sätt i övrigt. Brukar vara dessa två alternativ som finns tillhanda.
För att förstå din tolkning bättre - menar du att det rör sig om egenvård enligt egenvårdslagen, eller en delegerad sjukvårdsinsats enligt HSL? Det kan inte vara båda samtidigt, vilket framgår av 5 § i egenvårdslagen.
Utgångspunkten i svensk hälso- och sjukvård är att insatser sker med samtycke och med patientens delaktighet. Det du beskriver - att mediciner låses in och endast lämnas ut på personalens villkor - är svårt att förena med denna princip, särskilt i frånvaro av tvångsvård.
Beträffande "TS bedöms inte kunna sköta sina mediciner", och att TS skulle behöva springa till olika sjukvårdsinrättningar 5-7 dagar i veckan, förutsätter det i praktiken LPT - närmare bestämt ÖPT. Du drar alltså en felaktig slutsats sett i ljuset av att TS uttryckligen säger att han inte är föremål för tvångsvård.
Jag har gått igenom både förarbetena och Socialstyrelsens riktlinjer, men ser inte att de ger stöd för en sådan ordning där individens autonomi sätts ur spel utan lagstöd. Om det finns något regelverk eller avtal du syftar på som motiverar detta - länka gärna direkt till dokumentet, så kollar jag.