Citat:
Ursprungligen postat av
jan-sandelius
Jag klarar ta ansvar för min medicinering har gjort det förut.jag kan gå korta sträckor och blir jag uteliggare i centrala delarna av min kommun så har jag nära till allt.tänkte utöver min sjukpension samla o panta burkar/flaskor som en extrs inkomst utöver min sjukpension.
Hej ts,
Jag fattar det där med att du vill visa ditt missnöje med din situation. Att inte ha full bestämmanderätt över sin situation är jobbigt, även om man har ett visst hjälpbehov. Människans frihetslängtan är stark.
Men innan du gör något radikalt, tycker jag att du borde testa din plan i praktiken.
Att vara bostadslös är väldigt ansträngande.
Du skriver tex att du kan gå kortare sträckor, men ska du samla burkar behöver du troligen gå ganska långt sammanlagt varje dag.
Någon skrev att du har en permobil. Om det stämmer, måste du väl ladda den? Var gör man det i din stad?
Kan den stå ute på natten om det snöar eller regnar?
Mitt förslag är att du till att börja med går hemifrån en dag eller två i veckan och testar hemlöshet i typ 12-14 timmar. Dvs: dra ut på stan och samla burkar. Köpa den mat panten räcker till och äta den ute, oavsett väder. Annars vara hungrig den dagen. Leta efter uttag att ladda permobil och fråga om du får ladda där. (Kanske får du nej , kanske ja). Leta efter toaletter du får använda.
Sätta upp ett tält och vara i det under dagen. Sova lite för att testa hur det är att ligga på kall och hård mark. Etc etc
Sedan kan du utvärdera dina erfarenheter och avgöra om hemlöshet är en framkomlig väg.
Det kan ju vara så att du skulle behöva ändra något annat i din livssituation så att du kan känna dig mer fri och tillfreds på ditt boende och med de personer du har kring dig som har till uppgift att hjälpa dig.