2025-03-28, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Kan nog stämma. Hur fan ska läkare kunna göra nåt åt att folk har fel i huvudet?
I min journal står att dom inte kommer åt min grundproblematik med mediciner.
Citera
2025-03-28, 02:07
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag löser problem med annorlunda metoder än vanliga Svenssons..jag vill egentligen inte bli bostadslös men för att visa att jag är missnöjd och vill förändra något så är det en strategi att bli uteliggare.
Helt rätt. Vi vet ju alla att uteliggare är dom som får genom sina klagomål och går i bräschen för resten av folket. En uteliggare lyssnar alla på.
Citera
2025-03-28, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
Helt rätt. Vi vet ju alla att uteliggare är dom som får genom sina klagomål och går i bräschen för resten av folket. En uteliggare lyssnar alla på.
Jag kommer få en vanlig lägenhet är min teori om jag fysiskt vägrar att bo på nuvarande Lss-boende..
Citera
2025-03-28, 04:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
LSS är väl en vårdlag utan tvångsinslag?

Det borde således stå dig fritt att bli bostad/hemlös.
Varför man nu skulle vilja det...

LSS är en skyddslag också, att man måste hålla sina avtal och kontrakt, bor man på LSS så får man även ett kontrakt att skriva på där man får hjälp av boendestödjare eller kontaktpersoner, så det är viktigt att berätta vad man tänkt göra av sitt liv om man vill flytta.
Citera
2025-03-28, 04:42
Bannlyst
Citat:
Jag har 2 konkreta frågor..jag bor på ett lss boende men skulle vilja testa leva som uteliggare eller iallafall bostadslös..då undrar jag om det utgör en grund för psykiatrin att tvångsomhänderta mig med lpt lagen?..sen undrar jag om boende personalen har rätt att förvara mina mediciner på deras kontor fast jag vill förvara dom inne i min lägenhet.
Du igen... rekommenderar alla att läsa alla hans trådstarter innan ni postar...
Citera
2025-03-28, 06:47
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte har tvångsvård längre så borde jag ha laglig rätt att beslagta alla mins läkemedel och förvara dom själv..detta i syfte att bli mindre beroende av andra främst.enligt överförmyndarnämnden får inte förvaltare bestämma var deras huvudmän ska bo.dock kan förvaltaren ändå påverka sånt eftersom jag inte kan skriva kontrakt på en vanlig lägenhet utan hans samtycke..så jag tror inte polisen har befogenhet att köra tillbaks mig till boendet.

Jag förstår att du vill befria dig från det tvång du anser dig leva under. Men det löser du inte genom att bli bostadslös. Dessutom kanske myndigheterna anser dig icke tillräknelig och bestämmer att du ska tvångsvårdas, omyndigförklaras och sedan få en god man. Så ta det lugnt och försök tänk på nåt kreativt innan ditt liv blir fyllt av mer tvång och ofrihet.
Citera
2025-03-28, 07:31
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Jag försöker få personalen att följa med mig på aktiviteter ibland men dom säger att dom inte har resurser till det..exempelvis resturang besök,bio,hockey,badhus..men jag gör aktiviteter på egen hand ibland exempelvis hälsar på min bror eller mamma jag har dessutom sysselsättning på en kommunal dagverksamhet några timmar I veckan.jag har inget rum utan en riktig lägenhet på ca 43 kwm..angående mediciner lämnar dom iofs min nattmedicin propavan hos mig och låter mig ta den på egen hand när kan vill gå och lägga mig..I övrigt har jag medicin 3 gånger om dagen.jag har även fått en kontaktperson genom min lss handläggare som ska träffa mig en gång I veckan.

Du har jobbat bra, verkar det som! Jag hade tänkt att skriva i tråden igen och tipsa om att det går att få kontaktperson, men du har ju full koll!
Tråkigt att personalen inte har tid. Har du funderat på att gå med i någon förening?
Dels gör man ju saker i föreningen, dels kan man träffa trevliga människor som man kan träffa och fika med osv. I föreningar finns ofta andra personer som är daglediga och lite ensamma.
Jag hoppas att du ska få styr på situationen, du verkar ju vara på god väg. Allt gott till dig!
/T.
Citera
2025-03-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Jag förstår att du vill befria dig från det tvång du anser dig leva under. Men det löser du inte genom att bli bostadslös. Dessutom kanske myndigheterna anser dig icke tillräknelig och bestämmer att du ska tvångsvårdas, omyndigförklaras och sedan få en god man. Så ta det lugnt och försök tänk på nåt kreativt innan ditt liv blir fyllt av mer tvång och ofrihet.

Man är inte omyndigförklarad (ett begrepp som inte längre finns) för att man har en god man. Du tänker på "under förvaltarskap" och då har man en förvaltare som tar över ens rättshandlingsförmåga.
Citera
2025-03-28, 09:21
Medlem
Får jag fråga vad som driver dig att drömma om detta? Du kan väl prova på det först, att du testar att sova ute i två nätter och drar runt på dagarna. Det är nog slitsammare än du tror
Citera
2025-03-28, 09:40
Medlem
Citat:
I min journal står att dom inte kommer åt min grundproblematik med mediciner.

Har du en personlighetsstörning också, du verkar vara en märklig figur?
Citera
2025-03-28, 09:40
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
jag bor på ett lss boende men skulle vilja testa leva som uteliggare eller iallafall bostadslös..då undrar jag om det utgör en grund för psykiatrin att tvångsomhänderta mig med lpt lagen?..
Nej.
Citat:
sen undrar jag om boende personalen har rätt att förvara mina mediciner på deras kontor fast jag vill förvara dom inne i min lägenhet.
Jag utgår från att du menar egna av dig införskaffade mediciner. Ja, om du har gett ditt medgivande till att de sköter din medicinhantering. Annars nej.
Citera
2025-03-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Man är inte omyndigförklarad (ett begrepp som inte längre finns) för att man har en god man. Du tänker på "under förvaltarskap" och då har man en förvaltare som tar över ens rättshandlingsförmåga.

Ok. Du har säkert rätt. Men om någon utomstående tar över ens egna självständiga rättshandlingsförmåga är det då inte rätt likt att bli omyndigförklarad? Eller är omyndigförklarad ett utdaterat begrepp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in