2025-03-22, 10:59
Medlem
Köpenhamn är nu den enda nordiska huvudstaden med tre topprankade Michelinrestauranger. Restaurang Jordnær i Gentofte är det senaste tillskottet till denna framstående lista, vilket gör Köpenhamn till Nordens ledande huvudstad i alla Michelinkategorier.

Köpenhamn har återigen bekräftat sin status som en global kulinarisk huvudstad vid årets Michelin Guide Ceremony Nordics, som ägde rum den 27 maj i Helsingfors, Finland.

I år såg Köpenhamn en ökning av Michelin-stjärnor och Bib Gourmand-utmärkelser, vilket lyfter fram kreativiteten, skickligheten och hängivenheten hos våra kockar och deras team. Den danska huvudstaden fick 26 Michelinstjärnor i år, fördelade på 15 restauranger, vilket bibehåller sin position som den ledande Michelinstaden i Norden. Stockholm kommer på andra plats med 16 stjärnor, Oslo kommer på tredje plats med 14 stjärnor, medan Helsingfors har belönats med 8 stjärnor och Reykjavik med 2.

https://www.wonderfulcopenhagen.com/wonderful-copenhagen/international-press/copenhagen-awarded-new-michelin-stars-leading-all-categories-nordics-including-three-star

Bland de enskilda kockarna har Danmark 2025 världens näst bästa kock Sebastian Holbgerg Svendsgaard:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bocuse_d%27Or
Citera
2025-03-22, 17:32
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag kan skicka dig hundratals länkar som påstår exakt samma sak. Vet inte varför detta är något som du blir upprörd över. Rätt vanligt att man influeras av främmande kök.

Exakt din efterblivna åsna. Vad skrev jag i texten? Allt härstammar från en enda privatperson, faktan var fel. Kan du inte läsa?
Citera
2025-03-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Exakt din efterblivna åsna. Vad skrev jag i texten? Allt härstammar från en enda privatperson, faktan var fel. Kan du inte läsa?

Oj oj oj vad på hugget man var ikväll då Ta din dos av alkohol svensson och lugna ner dig
Citera
2025-03-22, 20:24
Medlem
Citat:
Oj oj oj vad på hugget man var ikväll då Ta din dos av alkohol svensson och lugna ner dig
Är bosniska,kroatiska och serbiska köket större än svenska köket internationellt?
Citera
2025-03-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Är bosniska,kroatiska och serbiska köket större än svenska köket internationellt?

Om det är större vet jag inte. Det behöver inte nödvändigtvis ha att göra med hur god maten är eller hur bra råvarorna är. Länderna har ju varit i krig en del och maten är inte riktigt något man satsat på internationellt.

Råvarorna ÄR bättre än svenska, det går inte att komma ifrån. Det har förmodligen med vädret att göra. Köttet är mycket godare. Mer smak i princip all kött du köper där nere. Varför det är så har jag ingen aning, men det har även flera svenskar sagt som besökt länderna. Dessutom ju mer söderut du kommer desto godare råvaror är det.

Sedan kan man diskutera rätter. Det är ju en smaksak. Men jag har sett betydligt fler Balkanrestauranger utomlands än Svenska. Räcker bara att youtuba serbian/croatian/bosnian food och gör likadant med swedish food. Finns ju inte många som åker till Sverige där brallorna åker av på grund av maten. Vi hyllar ju knappast svensk mat. Vad äter man i mindre orter när det kommer till snabbmat? Inte är det svenskt. Det är kebab, kebab och åter igen kebab. Helst billig sådan så man fyller buken.

Svenskar har dock många kända kockar internationellt, men de gör ju inte enbart svensk mat. Och knappast traditionell svensk mat.

Denna länken kanske visar lite.
https://www.tasteatlas.com/best/cuisines

15: Serbien
17: Kroatien
47: Makedonien
52: Sverige
56: Slovenien
68: Bosnien
83: Montenegro

Den största skillnaden jag ser dock är hur dålig kvalitén är i mindre orter i Sverige jämfört med Balkan. Nere på Balkan kan du åka inom den mest nedslitna kojjan och så har du någon som gör mat från grunden. Här i Sverige får du typ kokt korv med pulvermos eller kebab. Självklart finns undantag.
Senast redigerad av Juggenaut 2025-03-22 kl. 22:33.
Citera
2025-03-22, 23:05
Medlem
Citat:
Om det är större vet jag inte. Det behöver inte nödvändigtvis ha att göra med hur god maten är eller hur bra råvarorna är. Länderna har ju varit i krig en del och maten är inte riktigt något man satsat på internationellt.

Råvarorna ÄR bättre än svenska, det går inte att komma ifrån. Det har förmodligen med vädret att göra. Köttet är mycket godare. Mer smak i princip all kött du köper där nere. Varför det är så har jag ingen aning, men det har även flera svenskar sagt som besökt länderna. Dessutom ju mer söderut du kommer desto godare råvaror är det.

Sedan kan man diskutera rätter. Det är ju en smaksak. Men jag har sett betydligt fler Balkanrestauranger utomlands än Svenska. Räcker bara att youtuba serbian/croatian/bosnian food och gör likadant med swedish food. Finns ju inte många som åker till Sverige där brallorna åker av på grund av maten. Vi hyllar ju knappast svensk mat. Vad äter man i mindre orter när det kommer till snabbmat? Inte är det svenskt. Det är kebab, kebab och åter igen kebab. Helst billig sådan så man fyller buken.

Svenskar har dock många kända kockar internationellt, men de gör ju inte enbart svensk mat. Och knappast traditionell svensk mat.

Denna länken kanske visar lite.
https://www.tasteatlas.com/best/cuisines

15: Serbien
17: Kroatien
47: Makedonien
52: Sverige
56: Slovenien
68: Bosnien
83: Montenegro

Den största skillnaden jag ser dock är hur dålig kvalitén är i mindre orter i Sverige jämfört med Balkan. Nere på Balkan kan du åka inom den mest nedslitna kojjan och så har du någon som gör mat från grunden. Här i Sverige får du typ kokt korv med pulvermos eller kebab. Självklart finns undantag.
I norra Sverige där jag kommer ifrån har vi råvaror av väldigt bra kvalité.. typ ren och viltkött,löjrom,hjortron,fjällfisk mm.sen att dom kanske används i begränsad omfattning är en annan femma.
Citera
2025-03-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
I norra Sverige där jag kommer ifrån har vi råvaror av väldigt bra kvalité.. typ ren och viltkött,löjrom,hjortron,fjällfisk mm.sen att dom kanske används i begränsad omfattning är en annan femma.

Ja det tvivlar jag inte på. Men som du säger, det används väl rätt lite.
Citera
2025-03-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ja det tvivlar jag inte på. Men som du säger, det används väl rätt lite.
Så kallade gatukök och snabbmatsrestauranger har nog aldrig haft bra råvaror generellt.
Citera
2025-03-23, 19:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Kanske redan nämnts, - smorgasbord, det är väl ett vida(inom anglosfären iaf)känt begrepp.

Ordet används i engelskan i bildlig betydelse. "Mycket att välja på". Få vet ens att det har med mat att göra ursprungligen.
Citera
2025-03-24, 11:30
Medlem
blowns avatar
Om det finns någon vidare renomé utomlands vet jag inte. Jag tror vi seglar under radarn. I Norges och Finlands fall är det kanske lika bra. Memma, svartkorv, piroger är väl sådär. Och i norge äter man ju bara mackor och fryspizzor.

Med det sagt så älskar jag ändå svensk husmanskost. Sås är en svensk paradgren de inte hajat utomlands. En saftig köttfärslimpa (gärna med kantareller i) med en rik brunsås, lite rårörda lingon, pressgurka och kokt potatis – görgott!

Man älskar ju också högtidsmaten som inte finns annorstädes. Sill, gubbröra, diverse rökt kött och lax, gratäng, kokt skinka, olika senaper etc etc etc.

Tyvärr kommer denna mat inte många turister till gagn. Det är få bra restauranger som serverar husmanskost. De som gör det är ofta dåliga vägkrogar med tveksam kvalitet. Jämför man med Tyskland där man kan åka in på vilket jävla gasthaus som helst utmed autobahn och äta en måltid i världsklass så står sverige ordentligt i skamvrån.

Tyvärr är det burgare, pizza och thai som dominerar restuarang-världen nu, verkar det som. Jag förstår att turister som bilar genom landet är besvikna på maten.
Citera
2025-03-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Om det finns någon vidare renomé utomlands vet jag inte. Jag tror vi seglar under radarn. I Norges och Finlands fall är det kanske lika bra. Memma, svartkorv, piroger är väl sådär. Och i norge äter man ju bara mackor och fryspizzor.

Med det sagt så älskar jag ändå svensk husmanskost. Sås är en svensk paradgren de inte hajat utomlands. En saftig köttfärslimpa (gärna med kantareller i) med en rik brunsås, lite rårörda lingon, pressgurka och kokt potatis – görgott!

Man älskar ju också högtidsmaten som inte finns annorstädes. Sill, gubbröra, diverse rökt kött och lax, gratäng, kokt skinka, olika senaper etc etc etc.

Tyvärr kommer denna mat inte många turister till gagn. Det är få bra restauranger som serverar husmanskost. De som gör det är ofta dåliga vägkrogar med tveksam kvalitet. Jämför man med Tyskland där man kan åka in på vilket jävla gasthaus som helst utmed autobahn och äta en måltid i världsklass så står sverige ordentligt i skamvrån.

Tyvärr är det burgare, pizza och thai som dominerar restuarang-världen nu, verkar det som. Jag förstår att turister som bilar genom landet är besvikna på maten.
Brunsås är väl dock ursprungligen från Frankrike?
Citera
2025-03-24, 22:42
Medlem
Är Pitepalten en unik svensk maträtt?eller samma rätt som andra europeiska potatis dumplings?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in