Citat:
Ursprungligen postat av
jan-sandelius
Är bosniska,kroatiska och serbiska köket större än svenska köket internationellt?
Om det är större vet jag inte. Det behöver inte nödvändigtvis ha att göra med hur god maten är eller hur bra råvarorna är. Länderna har ju varit i krig en del och maten är inte riktigt något man satsat på internationellt.
Råvarorna ÄR bättre än svenska, det går inte att komma ifrån. Det har förmodligen med vädret att göra. Köttet är mycket godare. Mer smak i princip all kött du köper där nere. Varför det är så har jag ingen aning, men det har även flera svenskar sagt som besökt länderna. Dessutom ju mer söderut du kommer desto godare råvaror är det.
Sedan kan man diskutera rätter. Det är ju en smaksak. Men jag har sett betydligt fler Balkanrestauranger utomlands än Svenska. Räcker bara att youtuba serbian/croatian/bosnian food och gör likadant med swedish food. Finns ju inte många som åker till Sverige där brallorna åker av på grund av maten. Vi hyllar ju knappast svensk mat. Vad äter man i mindre orter när det kommer till snabbmat? Inte är det svenskt. Det är kebab, kebab och åter igen kebab. Helst billig sådan så man fyller buken.
Svenskar har dock många kända kockar internationellt, men de gör ju inte enbart svensk mat. Och knappast traditionell svensk mat.
Denna länken kanske visar lite.
https://www.tasteatlas.com/best/cuisines
15: Serbien
17: Kroatien
47: Makedonien
52: Sverige
56: Slovenien
68: Bosnien
83: Montenegro
Den största skillnaden jag ser dock är hur dålig kvalitén är i mindre orter i Sverige jämfört med Balkan. Nere på Balkan kan du åka inom den mest nedslitna kojjan och så har du någon som gör mat från grunden. Här i Sverige får du typ kokt korv med pulvermos eller kebab. Självklart finns undantag.