Finnarna har väl en del härliga piroger också, i synnerhet från Karelen. Men det är nog svårt att se dessa som specifikt finska då de flesta östeuropeiska länder delar denna tradition .
Citat:
Ursprungligen postat av
Nicholassarkozy
Trodde Wasa var svenskt? Men jo, finskt rågbröd i olika format.
Koskenkorva är väl Finlands bidrag, en sak jag dock är fascinerad över är hur stort Absolut är ute i världen.
Ja, det är ursprungligen svenskt (det brukar stå "Swedish style crisp bread" på förpackningen, även om det numera tillverkas i Tyskland av ett italienskt företag).
Jag menade bara att jag oftare ser Wasa utomlands än den där finska varianten.
Angående vodka är Svedka ett större märke än Absolut i USA. Som jag har förstått det flyttade de dock all produktion från Sverige för ett par år sedan och tog bort svenska flaggan från flaskorna. Men namnet är ju kvar om nu någon engelskspråkig förstår att det syftar på Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
rtlkertkerjterk5
Norge tillhör inte Skandinavien enligt dig?

Vad jag menade var att bara för att han tyckte norsk mat var äcklig så avfärdade han hela Skandinavien. Han sa alltså inte att man skulle hålla sig borta enbart från Norge utan från alla skandinaviska länder.
Min poäng var alltså att exemplifiera folk i allmänhet inte tror att det är någon skillnad mellan olika skandinaviska länders kök.