2025-03-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel

Så, notera att han avrådde från resor till Skandinavien och inte till Norge. Det finns alltså en uppfattning att köket är ungefär detsamma.

Norge tillhör inte Skandinavien enligt dig?
Citera
2025-03-20, 19:40
Medlem
Germanofils avatar
Min erfarenhet är att många i andra länder tror att smörrebröd kommer från Sverige. Alternativt tror de att de danska och svenska köken är identiska.

Har aldrig hört någon säga något gott om norsk mat. Lutfisk verkar vara avskytt på kontinenten.
Citera
2025-03-20, 19:41
Medlem
maktspels avatar
Finnarna har väl en del härliga piroger också, i synnerhet från Karelen. Men det är nog svårt att se dessa som specifikt finska då de flesta östeuropeiska länder delar denna tradition .
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Trodde Wasa var svenskt? Men jo, finskt rågbröd i olika format.

Koskenkorva är väl Finlands bidrag, en sak jag dock är fascinerad över är hur stort Absolut är ute i världen.
Ja, det är ursprungligen svenskt (det brukar stå "Swedish style crisp bread" på förpackningen, även om det numera tillverkas i Tyskland av ett italienskt företag).

Jag menade bara att jag oftare ser Wasa utomlands än den där finska varianten.

Angående vodka är Svedka ett större märke än Absolut i USA. Som jag har förstått det flyttade de dock all produktion från Sverige för ett par år sedan och tog bort svenska flaggan från flaskorna. Men namnet är ju kvar om nu någon engelskspråkig förstår att det syftar på Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Norge tillhör inte Skandinavien enligt dig?
Vad jag menade var att bara för att han tyckte norsk mat var äcklig så avfärdade han hela Skandinavien. Han sa alltså inte att man skulle hålla sig borta enbart från Norge utan från alla skandinaviska länder.

Min poäng var alltså att exemplifiera folk i allmänhet inte tror att det är någon skillnad mellan olika skandinaviska länders kök.
Senast redigerad av maktspel 2025-03-20 kl. 19:44.
Citera
2025-03-20, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Finnarna har väl en del härliga piroger också, i synnerhet från Karelen. Men det är nog svårt att se dessa som specifikt finska då de flesta östeuropeiska länder delar denna tradition .

Ja, det är ursprungligen svenskt (det brukar stå "Swedish style crisp bread" på förpackningen, även om det numera tillverkas i Tyskland av ett italienskt företag).

Jag menade bara att jag oftare ser Wasa utomlands än den där finska varianten.

Angående vodka är Svedka ett större märke än Absolut i USA. Som jag har förstått det flyttade de dock all produktion från Sverige för ett par år sedan och tog bort svenska flaggan från flaskorna. Men namnet är ju kvar om nu någon engelskspråkig förstår att det syftar på Sverige.

Vad jag menade var att bara för att han tyckte norsk mat var äcklig så avfärdade han hela Skandinavien. Han sa alltså inte att man skulle hålla sig borta enbart från Norge utan från alla skandinaviska länder.

Min poäng var alltså att exemplifiera folk i allmänhet inte tror att det är någon skillnad mellan olika skandinaviska länders kök.
Norrmännen har ju dock fantastiskt hög kvalité på fisk och skaldjur.
Citera
2025-03-20, 19:49
Medlem
Smorgoesbord är det många utlänningar som vet om..
Citera
2025-03-20, 20:06
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Okej får jag fråga vilket land du kommer ifrån?spontant skulle jah gissa Mellanöstern eller ngt arabland..för du verkar hata svenskar och svensk kultur.

Galejan är en självhatande svenne inte en chans att han är från Mellanöstern
Citera
2025-03-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Galejan är en självhatande svenne inte en chans att han är från Mellanöstern
Jag misstänker att han är ett nättroll eller provokatör.
Citera
2025-03-20, 20:10
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag misstänker att han är ett nättroll eller provokatör.

Det stämmer nog till 100% förvisso men definitivt inte en blatte det märker man på språket. Sen ska man ju inte spekulera om andra användares identitet här på forumet egentligen så bäst att vi släpper det innan vi hamnar på alldeles för tunn is
Citera
2025-03-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Det stämmer nog till 100% förvisso men definitivt inte en blatte det märker man på språket. Sen ska man ju inte spekulera om andra användares identitet här på forumet egentligen så bäst att vi släpper det innan vi hamnar på alldeles för tunn is
Jo du har rätt jag ska inte spekulera mer.,jag nlev bara nyfiken om han va sandneger muslim pga hans svensk fientlighet.ett problem med trådar jag startat här på fb att trådarna ofta hamnar i sidospår från trådämnet.
Citera
2025-03-20, 20:20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
En berest japansk dam sade till mig att hon ville åka till Danmark och äta fläsk. Som svensk fick jag ju medge att Danmark visserligen är stora på grisuppfödning, men att jag inte uppfattade att köttet skulle vara märkvärdigt på något sätt.
Citera
2025-03-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
En berest japansk dam sade till mig att hon ville åka till Danmark och äta fläsk. Som svensk fick jag ju medge att Danmark visserligen är stora på grisuppfödning, men att jag inte uppfattade att köttet skulle vara märkvärdigt på något sätt.
Danskarna gillar fläskstek samt fläsk med persiljesås.
Citera
2025-03-20, 20:25
Medlem
Smörgåsbord är ju till och med ett låneord i engelskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in