2026-01-02, 01:37
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Är invandrare. Svensk mat i sig är inte dålig. Finns många rätter som är väldigt goda, speciellt husmanskost som man kan göra allt möjligt med. Problemet är att Svensken nöjer sig med billiga råvaror. Är bara att kolla vilket gatukök som helst. Råvarorna är under all kritik. Smakar bara fett.

Räcker att åka ner lite söderut. Österrike, Slovenien och även hela Balkanhalvön. Maten är betydligt viktigare i allas vardag. Även servicen i helt vanliga restauranger är betydligt bättre än i Sverige.(Jag pratar inte lyxrestauranger nu) Här är det standard, ta din jävla bricka och hämta din egen mat. I de flesta andra länder blir du serverad mat du beställt.

Vi har anammat de jävla Amerikanska sättet att äta. Ska gå så snabbt som möjligt och skall vara så billigt som möjligt. Räcker bara att se hur Svensken tror att "Svensk" pizza är något de bästa som finns.

Sverige har all potential att erbjuda god mat men ändå gör man inte det.
Prova att gå ut och ät middag istället för lunch. På en riktig restaurant - inte på Mcdonalds. Vilken pub som helst har bordsservering.
Citera
2026-01-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Stängde 2023 men dom andra finns nog kvar. Tror oxå Danmark o även Sverige ligger rätt högt

NOMA finns kvar, fick sin tredje stjärna 2021.
Citera
2026-01-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej, Frantze'n är rankad som nummer 38 i världen, danska Alchemist är nummer 5 i världen:

https://www.theworlds50best.com/list/1-50

Enligt 50best ja, kollar du på OAD ser det annorlunda ut.
Citera
2026-01-02, 13:21
Medlem
Citat:
Här kan du köpa dansk mat i Paris:

https://www.yelp.com/search?find_desc=Danish+Restaurants&find_loc=Paris

Kommer inte åt Yelp men det verkar som att det finns ett enda danskt ställe i Paris. Stärker min tes avsevärt. Ett enstaka ställe eller två är inte oväntat, det finns alltid en diaspora med hemlängtan samt folk som är nyfikna överlag, men de mer populära köken brukar innebära mycket fler restauranger. Efterfrågan och utbud.

Märk väl, jag har inget emot exempelvis det danska köket men liksom de flesta av världens invånare skulle jag hellre äta mexikanskt eller japanskt eller turkiskt eller italienskt och därför finns dessa kök representerade överallt i världen. Dansk öl däremot är finfin.
Citera
2026-01-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Kommer inte åt Yelp men det verkar som att det finns ett enda danskt ställe i Paris. Stärker min tes avsevärt. Ett enstaka ställe eller två är inte oväntat, det finns alltid en diaspora med hemlängtan samt folk som är nyfikna överlag, men de mer populära köken brukar innebära mycket fler restauranger. Efterfrågan och utbud.

Märk väl, jag har inget emot exempelvis det danska köket men liksom de flesta av världens invånare skulle jag hellre äta mexikanskt eller japanskt eller turkiskt eller italienskt och därför finns dessa kök representerade överallt i världen. Dansk öl däremot är finfin.

Det gör väl dansk mat åxå? tulip bacon, dansk smörrebröd , dansk pölser, danska winerbröd , kan du nog köpa i dom flesta länderna på vår jord, om man bortser från bacon i muslimländer.
Citera
2026-01-02, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen

Hur många svenska restauranger finns det i Paris?
Citera
2026-01-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meysam
Enligt 50best ja, kollar du på OAD ser det annorlunda ut.

Ja, Alchemist är nummer et restaurangen i Europa och sju danska restauranger finns bland de 50 bästa restaurangerna. 27 danska restauranger är representerad. Frantze'n är nummer två i Europa och två svenska restauranger finns bland de 50 bästa restaurangerna.18 svenska restauranger är representerad.
Senast redigerad av Moentos 2026-01-02 kl. 14:22.
Citera
2026-01-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ja, Alchemist är nummer et restaurangen i Europa och sju danska restauranger finns bland de 50 bästa restaurangerna. 27 danska restauranger är representerad. Frantze'n är nummer två i Europa och två svenska restauranger finns bland de 50 bästa restaurangerna.18 svenska restauranger är representerad.

Vad tycker du själv om listan?
Tycker du att OAD-listan har rätt pmaceringar?
Citera
2026-01-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Det gör väl dansk mat åxå? tulip bacon, dansk smörrebröd , dansk pölser, danska winerbröd , kan du nog köpa i dom flesta länderna på vår jord, om man bortser från bacon i muslimländer.

Det stämmer ju inte alls.
Citera
2026-01-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Prova att gå ut och ät middag istället för lunch. På en riktig restaurant - inte på Mcdonalds. Vilken pub som helst har bordsservering.

Ja det vet jag. Men även lunch serveras i många länder direkt till bordet.
Citera
2026-01-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meysam
Vad tycker du själv om listan?
Tycker du att OAD-listan har rätt pmaceringar?

Rankningsresultaten i den ena eller andra rankningen talar för sig själva.
Citera
2026-01-02, 17:28
Medlem
Citat:
Rankningsresultaten i den ena eller andra rankningen talar för sig själva.

Lite så är det.
Men tycker du att Alchemist förtjänar så höga placeringar?

Och håller man sig till ämnet så representerar Alchemist inte det danska köket på något vis.
Senast redigerad av Meysam 2026-01-02 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in