2026-01-01, 18:47
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Kvaliteten, samt urvalet.

Allt i allt, så anser jag att danskarna har den bästa maten i Norden.

Vad fan baserar du det på? Varför skulle Danmark ha ett större urval och kvalitet än Sverige? Om det är något Sverige vinner på med sin storlek, landskap och olika klimatzoner så är det urval och variation.

Sverige är den klara ettan, med Danmark strax under sig. Norge och Finland hör inte hemma i denna diskussion.
Citera
2026-01-01, 18:51
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Vad fan baserar du det på? Varför skulle Danmark ha ett större urval och kvalitet än Sverige? Om det är något Sverige vinner på med sin storlek, landskap och olika klimatzoner så är det urval och variation.

Sverige är den klara ettan, med Danmark strax under sig. Norge och Finland hör inte hemma i denna diskussion.
Att jämföra svensk mat medt dansk mat, blir lite som att jämföra svensk öl med dansk öl. Not comparable
Citera
2026-01-01, 18:55
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
I Norge äter man väl fryspizza på nationaldagen så jag skulle tro att dom prenumererar på sistaplatsen i världen.
Norrmänen har även en egen musikvideo för nationalrätten: https://www.youtube.com/watch?v=pIb-boiAnRM
Citera
2026-01-01, 18:56
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Att jämföra svensk mat medt dansk mat, blir lite som att jämföra svensk öl med dansk öl. Not comparable

Du vet inte vad du pratar om, vårt råvaruutbud och regionala skillnader, bredd, är överlägsen Danmark. Men visst, gå runt i livet och gissa dig fram till nonsens. Vad bygger du ditt påstående på?
Citera
2026-01-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det är väl det svenska köket tänker jag spontant?

Sverige är dock kända för IKEAs köttbullar, inget fel i det förvisso.

Norge kan vara känt för lax och skaldjur?

Danmark har väl smörrebröd som inte är helt okänt.

Vad Finland har som flyger över världen är dock mer oklart

Funderar oxå över det🫠 Rispirogerna kanske
Citera
2026-01-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Är inte nån dansk restaurang framröstad som världens bästa, Noma eller nåt?

Jo den låg högt rankad men undrar om den finns kvar?
Citera
2026-01-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jo den låg högt rankad men undrar om den finns kvar?

Den finns väl kvar men efter den har det kommit flera. Alchemist, Kadeau tror jag ett par av dem heter. Ser man på högstanivå och fine dining med Michelinstjärnor etc tror jag Danmark är bäst i Norden sett till både antal och per invånare, men svenska Frantzén hålls nog allra högst i Norden.
Citera
2026-01-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Den finns väl kvar men efter den har det kommit flera. Alchemist, Kadeau tror jag ett par av dem heter. Ser man på högstanivå och fine dining med Michelinstjärnor etc tror jag Danmark är bäst i Norden sett till både antal och per invånare, men svenska Frantzén hålls nog allra högst i Norden.

Stängde 2023 men dom andra finns nog kvar. Tror oxå Danmark o även Sverige ligger rätt högt
Citera
2026-01-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Min kollega från Estland åt svensk julmat och var förvånad över att det knappt innehöll några grönsaker utan mest gris och fisk. Att svenskar traditionellt inte kunde bevara grönsaker till december är inte så konstigt, men varför skulle baltiska länder kunna servera grönsaker i sin trad julmat?

Nu hänger jag inte med... Balkanköket som jag ser det är en mer rustik och mindre raffinerad version av osmanska köket. Grönsaker är väl inte den viktigaste aspekten härvidlag. Än mindre ev. julbord. Men jag skulle gärna hugga in på ett turkiskt-arabiskt- libanesiskt meze-julbord.
Citera
2026-01-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton

Nej, Frantze'n är rankad som nummer 38 i världen, danska Alchemist är nummer 5 i världen:

https://www.theworlds50best.com/list/1-50
Citera
2026-01-01, 22:49
Medlem
Det svenska köket kan med fördel förpassas till historiens skräphög. Allt gott har kommit utifrån.
Citera
2026-01-02, 01:31
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Vi I Sverige har ju väldigt hög kvalité på våra råvaror som viltkött,hjortron,fjällfisk,kalixlöjrom mm.vi har rustik och vällagad mat även om vi har begränsat med kryddor.
Grejen med svensk mat är att vi vill låta råvarorna tala för sig själv. Tänk dig säg rådjurssadel med chili och vitlök. Det skulle säkert vara gott - men rådjuret skulle hamna i skymundan.

"Svensk mat smakar inget" är en precis lika trött kliché som att svenskar är kalla och sociala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in