2025-03-25, 14:56
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Medveten om det, tråden är ganska överens om Sverige vs. Danmark.

Danmark är med hästlängder före er. Ärligt talat, ni får acceptera det.
Citera
2025-03-25, 14:57
Medlem
Citat:
Medveten om det, tråden är ganska överens om Sverige vs. Danmark.
Sverige och Danmarks kök måste väl vara högst rankande i norden? Om vi ska vara objektiva iallafall..
Citera
2025-03-25, 14:58
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Sverige och Danmarks kök måste väl vara högst rankande i norden? Om vi ska vara objektiva iallafall..

Objektiva, svenskarna? Oh dear big fault!
Citera
2025-03-25, 14:59
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Danmark är med hästlängder före er. Ärligt talat, ni får acceptera det.

Inte alls. Man har fler Michelinstjärnor, men ingen utanför norden kan säga vad dansk mat är. Vi pratar om ett kök för en nation - inte restauranger. Finland och Norge är inte ens med i diskussionen.
Citera
2025-03-25, 15:00
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:

Absolut, ganska snarlikt, men kan inte för min värld tänka mig att Danmark har ett lika varierat utbud med tanke på våra olika klimatzoner och variation.
Citera
2025-03-25, 15:01
Medlem
Citat:
Objektiva, svenskarna? Oh dear big fault!
Baserat på vad folk skrivit I denna tråd samt på andra sidor på internet så drar jag slutsatsen att det rent objektivt måste va Svenska och danska köket som är höst internationellt rankade av alla nordiska länder.
Citera
2025-03-25, 15:05
Medlem
Citat:
Absolut, ganska snarlikt, men kan inte för min värld tänka mig att Danmark har ett lika varierat utbud med tanke på våra olika klimatzoner och variation.
Nä dom saknar ju exempelvis norrländska råvaror som renkött,fjällfisk och hjortron.
Citera
2025-03-25, 15:18
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Börjar du gråta? Läs på om dansk mathistoria. Så mycket större variation än Sverige.
Citera
2025-03-25, 15:20
Medlem
Citat:
Börjar du gråta? Läs på om dansk mathistoria. Så mycket större variation än Sverige.
Danska köket är influerat av franska köket. Exempelvis remouladsås.
Citera
2025-03-25, 15:22
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Danska köket är influerat av franska köket. Exempelvis remouladsås.

Var tror du svenska köket kom ifrån? Om inte franska köket?

Finland tex har mer från ryssland och tyskland. Därav skickliga på att göra egna korv och salami, svenska diton smakar allt likadant, typ ättika i allt.

Edit: Litet tips till dig, kolla i mattråden, har du gjort egna korv och salami?
Senast redigerad av EastClintfood 2025-03-25 kl. 15:27.
Citera
2025-03-25, 15:26
Medlem
Citat:
Var tror du svenska köket kom ifrån? Om inte franska köket?

Finland tex har mer från ryssland och tyskland. Därav skickliga på att göra egna korv och salami, svenska diton samakar allt likadant, typ ättika i allt.
Swedish meatballs är inte från franska köket, inte heller gravad lax eller smörgåstårta, inte heller tjälknöl,inte heller kåldolmar, inte heller strömming med mos,inte heller palt osv.sverige har dock influerats av tyskland till vis del.
Citera
2025-03-25, 15:29
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Swedish meatballs är inte från franska köket, inte heller gravad lax eller smörgåstårta, inte heller tjälknöl,inte heller kåldolmar, inte heller strömming med mos,inte heller palt osv.sverige har dock influerats av tyskland till vis del.

Du är en godtrogen svensk hjärntvättad flockdjur. Köttbullar uppfanns inte i sverige, inte heller gravad lax. Inte ens kåldomar, strömming.. I finland fanns det redan för 10k år sen rökt siklöjor,.

Smörgåstårta däremot kan vara edran egna galbna påhitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in