2025-03-18, 16:13
Medlem
Nån säger att handlarna har små marginaler… 7 kronor av mjölkens 14.50 går till Ica handlaren vilket är mer än vad bonden får.
Citera
2025-03-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Enligt min handlare finns bara tre grossister i Sverige. Och det är alldeles för lite. Eftersom han är fristående har han bara en grossist att vända sig till. ICA kör sitt eget. Coop likaså. Sen finns ingen konkurrens till Axfood. Han måste gå in på Willys och handla vissa varor, till sina kunder!
<<nån måste sätta ner foten!

Där någonstans tror jag är pudelns kärna. Det är ett pseudomonopol på grossitsidan. Frågan är väl om det finns fulspel med i leken eller ifall det helt enkelt är så att det inte är någon annan som gett sig in i branschen av någon annan anledning.
Citera
2025-03-18, 16:36
Medlem
slagghackas avatar
Självklart bojkott!
Idag sätter vi svenskar gemensamt ner foten emot de rika och deras ständiga girighet och att suga ut folk på livets nödtorft.

Det är inte OK att ständigt höja priserna, krympa förpackningarna och sänka kvaliteten.
Citera
2025-03-18, 16:36
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superanti
Nån säger att handlarna har små marginaler… 7 kronor av mjölkens 14.50 går till Ica handlaren vilket är mer än vad bonden får.

Totalt jävla fel. Sitt inte och blåljug?

Av mjölkens pris i butik är fördelningen:
ICA-handlarens marginal cirka 12%.
Mjölkbonden får ca 28%
Arla lägger rabarber på 48%
Staten får genom momsen 12%

Dessutom slängs ungefär 1/5 av alla mejeriprodukter pga att de blir osålda eller att datumet går ut. Ren förlust för handlaren som han måste täcka upp från sin redan låga marginal på 12%.
Citera
2025-03-18, 16:47
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Va in på ICA idag efter jobbet och handlade lite
Citera
2025-03-18, 16:55
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Nej, handlar hos dem som har bäst erbjudanden.

Störlöjligt, ytterst få är ju självförsörjande gällande mat. Bara dem som har egentlig möjlighet att bojkotta i långa loppet.
Citera
2025-03-18, 17:01
Medlem
Japp och inte bara en vecka så länge jag får tag på det jag måste.
Kommer handla av min lokala lilla butik som inte är med i någon av dom stora kedjorna.
Citera
2025-03-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Totalt jävla fel. Sitt inte och blåljug?

Av mjölkens pris i butik är fördelningen:
ICA-handlarens marginal cirka 12%.
Mjölkbonden får ca 28%
Arla lägger rabarber på 48%
Staten får genom momsen 12%

Dessutom slängs ungefär 1/5 av alla mejeriprodukter pga att de blir osålda eller att datumet går ut. Ren förlust för handlaren som han måste täcka upp från sin redan låga marginal på 12%.

Vad har du för källa på det första stycket?

Ja, för inte tänker ica sälja till ett nedsatt pris.
Man kan varje sommar se Icas jordgubbsaskar stå och ruttna för 59-79kr asken ibland uppemot 100 askar som ruttnar och har massa flugor kring sig. Inte tänker de sänka priset till 29-39kr och få alla askar sålda.
FUCK ICA! MIN BOJKOTT ÄR TOTAL av samma principskäl de inte har "halvapriset ät snart" sektioner.

Har sett hemköp i flera orter ha småstora sektioner med sånt. Bl.a i Farsta och Alvik (bromma)!
Citera
2025-03-18, 17:13
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Vilka alternativ finns det ens realitstiskt att välja på i Sverige för att bojkotta de stora jättarna???

-.-
Citera
2025-03-18, 17:15
Medlem
Jag har alltid bojkottat dyra varor. Slutat handla på ICA för kommer alltid ut tomhänt.

Coop slutade jag med för två år sen.

Nu växlar jag mellan willys och lidl.

Var och handlade idag på båda för att kolla om det var tomt, det var helt normalt med mängden folk på båda.
Citera
2025-03-18, 17:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superanti
Påstående utan fakta.

Vad får bonden per liter?
Mejeriet per liter?
Butikens pris per liter?

Butikens pris innehåller även moms.
Inget försvar men fakta är bra.
Citera
2025-03-18, 17:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I dag börjar ”bojkottveckan”.
Ska du bojkotta?
Varför eller varför inte?

Själv kan jag tycka att det är meningslöst.
Vad är det för mening med att bojkotta en av de stora kedjorna, när konkurrenterna ändå ligger på samma höga nivå?

ICA, Willys, Citygross, Lidl, Coop håller ju samma
nivå överlag.
Om man bojkottar dem; var ska man då handla?

Nu går Jacob Wallenberg ut och rasar mot bojkotten. Ett tydligt bevis för att den gör nytta.

https://www.expressen.se/nyheter/exp...f-cb98355cc708
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in