2025-03-17, 10:45
Medlem
Jag tänker ge det ett försök. Många tycker det är onödigt och att inget kommer att hända, men det finns inte mycket mer man kan göra. Man vill skicka ett budskap, och det blir intressant att se hur länge man kan hålla ut
Citera
2025-03-17, 10:46
Medlem
Det är ju bankerna som rycker mycket mer ur Svenssons plånbok än mathandlarna. Bankernas vinstmarginal överstiger med råge vad livsmedelshandlarna vågar/kan ta ut. Mycket mindre diskussion och ifrågasättande om detta. Det är samma penningpung, din, som de rycker pengarna ur. Med lägre bankavanser så skulle höjda livsmedelskostnader inte vara något problem för de flesta. Bankernas vinster försvinner rakt ner i ett girigt och bottenlöst gap. Trixande med lån och räntor och "skapande" av pengar hit och dit har gjort bankvärlden krånglig, ogenomskinlig och bottenlöst girig.
Citera
2025-03-17, 10:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag vet inte hur det skulle gå till. finns ju bara coop, ICA, LIDL och axfood att handla av.
Ska man köpa allt på Asian market och MENA affärer?
Instämmer, inte en chans i helvete att jag lägger mina pengar hos skattefuskande svartskallar. Tänker heller inte äta mat hos McDonalds eller annat liknande som serverar skitmat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Den här veckan tänkte jag bojkotta Aldi, Real och Costco.
Aldi har jag sett i Spanien. Costco har jag sett i Mexiko. Var bor du?
Senast redigerad av Moranco 2025-03-17 kl. 10:50.
Citera
2025-03-17, 10:51
Medlem
AlfaQhards avatar
Har undvikt ICA i ca 5 år nu och kommer fortsätta med det.
Citera
2025-03-17, 10:51
Medlem
Bob-Dylans avatar
Vilka alternativ finns ?
Det är ett oligopol.

Om bönderna hade stånd med grönsaker o kött hade jag gärna betalat dem lite mer än butik.

Jag brukar även handla av turken utanför Ica som kränger grönsaker. Även om jag ska gå in på Ica därefter.

Men vilka heltäckande alternativ finns det?
Visst går det väl att handla hem basvaror på nätet som nödvändigtvis inte behöver vara från någon av matjättarna.
Så nu har jag svarat på min egen fråga.
Citera
2025-03-17, 10:52
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I dag börjar ”bojkottveckan”.
Ska du bojkotta?
Varför eller varför inte?

Själv kan jag tycka att det är meningslöst.
Vad är det för mening med att bojkotta en av de stora kedjorna, när konkurrenterna ändå ligger på samma höga nivå?

ICA, Willys, Citygross, Lidl, Coop håller ju samma
nivå överlag.
Om man bojkottar dem; var ska man då handla?

I storstäderna är det mycket lättare att genomföra en sådan bojkott då det finns alternativ. Men i glesbygden blir detta mycket svårare.
Att käka Biltema korv till frukost, lunch och middag lär nog ta ut sin rätt på magen.
Detta vet de stora kedjorna om.

Själv hejar jag gärna på den här bojkotten, men jag har en känsla av att effekten av den inte kommer att bli så stor.
Citera
2025-03-17, 10:55
Avstängd
Ajogens avatar
Om man har möjlighet bör man köpa direkt från gårdarna.
Lite svårare om man bor i stan men kanske inte helt svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Instämmer, inte en chans i helvete att jag lägger mina pengar hos skattefuskande svartskallar. Tänker heller inte äta mat hos McDonalds eller annat liknande som serverar skitmat.

Aldi har jag sett i Spanien. Costco har jag sett i Mexiko. Var bor du?
Citera
2025-03-17, 10:56
Medlem
meganegerdases avatar
Ska folk gå och handla på Seven Eleven, turkkiosken eller macken istället då?
Som att det vore mer prisvärt
Citera
2025-03-17, 10:56
Medlem
Trolltestets avatar
Nej, jag har varit fattig i många år och lärt mig att äta så billigt att de ökade matpriserna inte ens märkts i min plånbok.
Citera
2025-03-17, 10:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Grundproblemet är inte att matpriserna stiger utan att lönerna står still, att företagen anpassar sin prissättning utifrån inflationen är inte något konstigt i sig. Om alla priser stiger men lönerna verkligen är plus minus noll så blir det förstås så att folk får det svårare att få plånboken att gå ihop, så man borde istället slå ett slag för höjda löner.

Att livsmedelsjättarna ingår i ett oligopol och kan hålla uppe priserna utan konkurrens är såklart problematiskt dock, det är ju via de större livsmedelsbolagen 99% av alla handlar.

Jag själv handlar dock mest via nätet, finns idag många sajter med kvalitetsmat till överkomliga priser, så det handlar också om egen planeringsförmåga för den egna ekonomin. Har man så dålig planering att man tänker att jag har inget att äta till middag ikväll, så kilar man ner till ICA och köper överprisade grejer så blir det ju lite samma logik som att de tar överpriser på flygplatser, de tar betalt för folks dåliga planeringsförmåga.

Själv köper jag storpack av alla varor på nätet, fyller frys och skafferi och då hamnar man inte i sådant trångmål att man vill bojkotta. Vilket jag ändå inte tror leder nånvart, få är väl beredda att hungerstrejka en vecka om skafferiet tar slut?
Citera
2025-03-17, 11:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vilka alternativ finns ?
Det är ett oligopol.

Handlar man på nätet finns ett enormt utbud att välja på, där bolagen dessutom köper in direkt från produktionsledet (dvs. bönderna) och inte tar samma marginaler som livsmedelsbolagen. Utöver att det blir billigare får man bättre varor samt mycket större volymer, jag köper 5 kg ekologiska apelsiner för 150 kr osv., köper man storpack och fyller förråden blir det mycket billigare per vara än om man går till ICA/Coop/Hemköp/Willys och köper nån enstaka artikel så fort man ska ha den.

Idag finns det bättre möjligheter än nånsin att handla via bönderna direkt, många bolag kör ju med dropshipping mot bondgårdar där bolaget tar en mindre avgift och så får man fraktat direkt från gården, då blir det billigare. Kräver förstås mer engagemang än att bara gå förbi närbutiken på vägen från gymmet, men man tjänar på det om man engagerar sig.

Folk har dålig planeringsförmåga helt enkelt. Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken.
Citera
2025-03-17, 11:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Ska folk gå och handla på Seven Eleven, turkkiosken eller macken istället då?
Som att det vore mer prisvärt

Antar att de flesta som ska bojkotta lär köpa Foodora i en vecka. Som visserligen är prisvärt (då bolagets affärsmodell är helt ohållbar) men med ytterst dålig kvalitet och hygien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in