2025-03-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredd
Om jag och min sambo köper ett hus för 1.5 miljoner.
Jag lägger hela kontantinsatsen på 15%, 225.000.
Därtill tar vi ett lån på 1.275.000.
Vi reglerar det genom att jag får 15% större ägarandel, alltså 65% och sambon 35%.

Då hävdar min sambo att för att det upplägget ska bli rättvist så måste jag betala 65% av ränta och amortering.

Jag försöker få honom att förstå att det givetvis inte funkar så. En förutsättning för att han då ska äga 35% är ju att han står för 50% av lånedelen.

Om han bara ska stå för 35% av lånet, så äger han ju inte 35% av huset.

Kan någon hjälpa mig att förklara detta för honom genom att ställa upp det som en ekvation?

Det är hur simpelt som helst.

Om du hade inte lagt in hela kontant insatsen så hade han varit tvungen lägga in hälften eller så hade ni inte kunnat tagit lånet.

Efter kontant insatsen så blir det 1275000kr kvar vilket är 85% så om ni betalar av båda 50/50 så kommer du ha betalat av 15% mer och du tar bara 15% mer av vinsten sen när ni säljer.

Ni borde tillsammans amortera 1,275 miljoner kr så när huset är betalt har han betalat 42,5% och du har betalat 57,5% så delar ni bara vinsten på det sättet i framtiden.

Om han vill att du ska betala mer ränta & amortering så kan du säga åt honom ta på sig en klänning och ställa sig sig i närmaste gatu hörn där han kan sälja sin röv och suga kuk tills han får ihop pengar för kontant insatsen.

Ni kör 50/50 på ränta och amortering för det är så det ska vara och dessutom om det händer nåt ekonomiskt är det säkrare för dig.
Citera
2025-03-17, 17:40
Medlem
OPK123s avatar
Om ni skulle separera sedan så spelar det ingen roll hur ni har fördelat ägarandelarna då sambolagen ger en 50/50 split. Iaf om ni köpt bostaden för gemensamt bruk.

Med andra ord är det ganska smart att skriva ett samboavtal.
Citera
2025-03-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Man tar lån på det man äger. Betalar han halva lånet betalar han mer än vad han äger. Sen kan man tycka att det är en oschysst fördelning oavsett då han får full nyttjanderätt till bostaden samtidigt som han betalar mindre, men själva amorteringen är ju självklart viktad till den andel man äger, annars betalar han av hälften av HELA lånet som tagits för HELA bostaden. När den blir såld får han inte halva bostaden.

Oavsett, TS se till att han pungar upp hälften av kontantinsatsen. Han kan betala av det gradvis så går det rätt fort.

Du kan inte tänka. Du tänker så upp och ner. Fel.
Han betalar enbart för sin del utav lånet, det han äger. Hans del i andelar. Hur förstår du inte det?
Likadant med ts. Hon tar lån på hälften utav lånet och genom sin kvartsmiljon då äger mer och han slipper ta lån på de resterande pengarna, tack vare ts.

Hennes pengar är inte kopplade till hans lån, mer än att han då kan få ett mindre lån.
Senast redigerad av Martlet 2025-03-17 kl. 18:19.
Citera
2025-03-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, 50/50 ägande vore det bästa. TS får göra som jag gjorde när vi köpte bostad, jag betalade 75%, men vi skrev bostaden som hälftenägare. Jag visste att det var en risk med det, men så här i backspegeln har det visat sig vara en mycket bra lösning.
Hur blev detta upplägget bra när du gav bort 25% av huset till din sambo?
Citera
2025-03-17, 18:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Hur blev detta upplägget bra när du gav bort 25% av huset till din sambo?
Det har gått en ganska lång tid sedan dess, så mycket har hunnit förändrats ekonomiskt. Min fru (dåvarande sambo) tjänar mer än mig nu... (till skillnad mot då) och jag såg det som en investering i förtroende, vilket också har lönat sig för mig personligen och för familjen på många sätt.
Citera
2025-03-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Men snälla…. Använd hjärnan. Hans ägande är annat än hennes. Amorteringen är inte på ett lån på 50/50. Om vi köper ett hus som kostar 3 miljoner och jag äger en tredjedel betalar jag för 1 miljon i lån. Sedan när vi säljer det för sex miljoner får jag två. Min partner som ägt 2 miljoner får ut 4 miljoner. Det är hennes hävstång på lånet som möjliggör det. Har vi istället amorterat 50/50 så har jag amorterat på delvis min partners lån utöver mitt eget, utan att få utökad hävstång. Förstår du nu? Hon får ut sin hävstång när de säljer ändå.

Sen kan man vilja göra det annorlunda av andra skäl men han kommer amortera av hennes lån om man gör så.

Väl bekomme, jag har rätt.
Citera
2025-03-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Va snackar du om. Snubben går in med 42,5% av husets värde, dvs 637500kr.

”Går in med”? Han går inte in med en krona initialt. Han amorterar på ett lån som är en förutsättning för att de ska bo och det är väl klart att han ska få tillbaka det vid eventuell separation men vill han ha en del av värdet får han väl pytsa in lite pengar själv istället för att rida på TS.
Citera
2025-03-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredd
Om jag och min sambo köper ett hus för 1.5 miljoner.
Jag lägger hela kontantinsatsen på 15%, 225.000.
Därtill tar vi ett lån på 1.275.000.
Vi reglerar det genom att jag får 15% större ägarandel, alltså 65% och sambon 35%.

Då hävdar min sambo att för att det upplägget ska bli rättvist så måste jag betala 65% av ränta och amortering.

Jag försöker få honom att förstå att det givetvis inte funkar så. En förutsättning för att han då ska äga 35% är ju att han står för 50% av lånedelen.

Om han bara ska stå för 35% av lånet, så äger han ju inte 35% av huset.

Kan någon hjälpa mig att förklara detta för honom genom att ställa upp det som en ekvation?

Glöm inte att du aldrig kommer få någon avkastning på de där pengarna, något som din sambo kunnat placera eller gjort vad han nu gjort för sina pengar. 225k på 40 års sparhorisont ger lite över 3 miljoner. Många i den här tråden verkar tro att man bara skänker bort sin surt insparande kontantinsats för att man har en partner som lekt upp sina pengar och inte kan ta sig i kragen och gå in med hälften. Går du in med 100% av kontantinsatsen äger du 100% av bostaden och bör rimligtvis avtala bort sambolagen. Vill din partner äga mer än 0% kan din partner lägga in pengar som motsvarar ett ägande. Gör inte bort dig nu
Citera
2025-03-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag antar att åtminstone en del renoveringarna är värdehöjande, som din partner betalar hälften av men endast får ut 20 % (ägarandelen) vid en framtida försäljning. Låter som en blåsning.

Inte alls. Hon får bo i en bostad hon aldrig kunde ha råd med annars och avkastningen på den insats jag gick in med är säkrad. Väljer man att gå in med mindre än 50% så är man hyresgäst till den andre.
Citera
2025-03-17, 18:50
Medlem
Citat:
Du kan inte tänka. Du tänker så upp och ner. Fel.
Han betalar enbart för sin del utav lånet, det han äger. Hans del i andelar. Hur förstår du inte det?
Likadant med ts. Hon tar lån på hälften utav lånet och genom sin kvartsmiljon då äger mer och han slipper ta lån på de resterande pengarna, tack vare ts.

Hennes pengar är inte kopplade till hans lån, mer än att han då kan få ett mindre lån.

Nej! Betalar han 50% av ränta och amortering av hela lånebeloppet betalar han mer än sin egen del som de beslutat är mindre än 50%. Det är väldigt enkelt att förstå och jag förklarade det otroligt pedagogiskt för dig.

I takt med att de amorterat så betalar han av större del av lånet i förhållande till sitt ägande i ditt upplägg utan att hans ägande ökar. Hon får följaktligen en högre hävstång när de säljer och 50% av det hennes sambo redan amorterat av det gemensamma lånet.

Man kan illustrera det med att de delar upp lånet i två separata delar där de lånar 750000 var men ts redan betalat av 225000 av sin del. Då skulle ts betala en mindre del varje månad och de skulle fortfarande dela 50/50 vid försäljning minus sin återstående respektive lånedel som hålls separat.

Om man som du gör drar av insatsen först och sen delar 50/50 så amorterar sambon även för ts ägande då de inte äger lika stor del och inte kommer få lika stor del vid försäljning. Drar man bara av insatsen till ts fördel vid försäljning och har betalat 50/50 är det en annan sak men det är inte vad de har diskuterar. De har sagt att ts procentuella ägande ska gälla och därmed ska de inte betala lika mycket om sambon inte ska betala för ts lån
Citera
2025-03-17, 19:04
Medlem
Citat:
Det där är rakt fel och det ska du absolut inte gå med på. Du ska absolut inte betala högre ränta och högre amortering än vad ditt lån är på bara för att du har sparad kapital som du använder på huset och kommer därför äga mer. Vilka dumheter jag läser här. Ska ts straffas för sina pengar? Sambons lånekostnader MINSKAR då hon har en kvartsmiljon att kunna använda. Detta görs med andelar och blir mest rättvist.

Du betalar ENBART ränta och amortering på delen DU lånar, inget utöver det. Samma med din sambo. Inte ska du ts betala mer av lånet. Vilket bisarrt tänk

Då tycker jag när du lugnar ner dig en smula och läser vad jag skrev en gång till.
Citera
2025-03-17, 19:05
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Jävla röra!
Hur ser lånefördelningen ut hos banken?
Vad ni än gör så skriv samboavtal!!
Exakt! Gör ingenting innan ett skriftligt avtal har skrivits på av bägge.

Några muntliga avtal kommer inte att gälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in