Citat:
Om jag och min sambo köper ett hus för 1.5 miljoner.
Jag lägger hela kontantinsatsen på 15%, 225.000.
Därtill tar vi ett lån på 1.275.000.
Vi reglerar det genom att jag får 15% större ägarandel, alltså 65% och sambon 35%.
Då hävdar min sambo att för att det upplägget ska bli rättvist så måste jag betala 65% av ränta och amortering.
Jag försöker få honom att förstå att det givetvis inte funkar så. En förutsättning för att han då ska äga 35% är ju att han står för 50% av lånedelen.
Om han bara ska stå för 35% av lånet, så äger han ju inte 35% av huset.
Kan någon hjälpa mig att förklara detta för honom genom att ställa upp det som en ekvation?
Jag lägger hela kontantinsatsen på 15%, 225.000.
Därtill tar vi ett lån på 1.275.000.
Vi reglerar det genom att jag får 15% större ägarandel, alltså 65% och sambon 35%.
Då hävdar min sambo att för att det upplägget ska bli rättvist så måste jag betala 65% av ränta och amortering.
Jag försöker få honom att förstå att det givetvis inte funkar så. En förutsättning för att han då ska äga 35% är ju att han står för 50% av lånedelen.
Om han bara ska stå för 35% av lånet, så äger han ju inte 35% av huset.
Kan någon hjälpa mig att förklara detta för honom genom att ställa upp det som en ekvation?
Det är hur simpelt som helst.
Om du hade inte lagt in hela kontant insatsen så hade han varit tvungen lägga in hälften eller så hade ni inte kunnat tagit lånet.
Efter kontant insatsen så blir det 1275000kr kvar vilket är 85% så om ni betalar av båda 50/50 så kommer du ha betalat av 15% mer och du tar bara 15% mer av vinsten sen när ni säljer.
Ni borde tillsammans amortera 1,275 miljoner kr så när huset är betalt har han betalat 42,5% och du har betalat 57,5% så delar ni bara vinsten på det sättet i framtiden.
Om han vill att du ska betala mer ränta & amortering så kan du säga åt honom ta på sig en klänning och ställa sig sig i närmaste gatu hörn där han kan sälja sin röv och suga kuk tills han får ihop pengar för kontant insatsen.
Ni kör 50/50 på ränta och amortering för det är så det ska vara och dessutom om det händer nåt ekonomiskt är det säkrare för dig.