• 1
  • 2
2025-03-16, 21:30
Medlem
Om jag och min sambo köper ett hus för 1.5 miljoner.
Jag lägger hela kontantinsatsen på 15%, 225.000.
Därtill tar vi ett lån på 1.275.000.
Vi reglerar det genom att jag får 15% större ägarandel, alltså 65% och sambon 35%.

Då hävdar min sambo att för att det upplägget ska bli rättvist så måste jag betala 65% av ränta och amortering.

Jag försöker få honom att förstå att det givetvis inte funkar så. En förutsättning för att han då ska äga 35% är ju att han står för 50% av lånedelen.

Om han bara ska stå för 35% av lånet, så äger han ju inte 35% av huset.

Kan någon hjälpa mig att förklara detta för honom genom att ställa upp det som en ekvation?
Citera
2025-03-16, 21:36
Medlem
Duerfs avatar
Om du äger 65% och han 35% så har du inte fått 15% högre ägarandel utan 30% högre.

I er situation vore det enklare att ni äger 50/50 och delar 50/50 av räntor och amortering. Skriv ett samboavtal som regerar att du ska få ut 225 000 kr mer vid en eventuell försäljning.
Citera
2025-03-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredd
Vi reglerar det genom att jag får 15% större ägarandel, alltså 65% och sambon 35%.

Då hävdar min sambo att för att det upplägget ska bli rättvist så måste jag betala 65% av ränta och amortering.

Jag försöker få honom att förstå att det givetvis inte funkar så. En förutsättning för att han då ska äga 35% är ju att han står för 50% av lånedelen.

Kan någon hjälpa mig att förklara detta för honom genom att ställa upp det som en ekvation?

Jävla röra!
Hur ser lånefördelningen ut hos banken?
Vad ni än gör så skriv samboavtal!!

Vill du vara säker på att du får tillbaka pengarna (utan ränta) den dagen ni säljer så skriver ni att vid försäljning ska du ha ut kontantinsatsen innan ni delar upp det som blir kvar. Här får du också fundera på om han ska bli skyldig dig pengar i ett läge då ni inte får ut tillräckligt mycket för huset.

Eller:
Du lägger 15%
Kvar finns 85%
Dela upp det 50/50.
Då äger du 57,5% och han 42,5%
Ni betalar lika mycket varje månad, men du äger en större andel iom din kontantinsats.

Frågan är hur ni gör vid större renoveringar. Rimligt är ju att du står för 57,5% av kostnaderna iom att det är den andelen av huset som är ditt.
Citera
2025-03-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Jävla röra!
Hur ser lånefördelningen ut hos banken?
Vad ni än gör så skriv samboavtal!!

Vill du vara säker på att du får tillbaka pengarna (utan ränta) den dagen ni säljer så skriver ni att vid försäljning ska du ha ut kontantinsatsen innan ni delar upp det som blir kvar. Här får du också fundera på om han ska bli skyldig dig pengar i ett läge då ni inte får ut tillräckligt mycket för huset.

Eller:
Du lägger 15%
Kvar finns 85%
Dela upp det 50/50.
Då äger du 57,5% och han 42,5%
Ni betalar lika mycket varje månad, men du äger en större andel iom din kontantinsats.

Frågan är hur ni gör vid större renoveringar. Rimligt är ju att du står för 57,5% av kostnaderna iom att det är den andelen av huset som är ditt.

Det är den här ekvationen han inte förstår. Han hävdar att jag måste stå för en större andel av lånekostnaderna, för att jag äger en större andel. Men den del jag äger har jag ju redan stoppat in, cash!

Jag vill ha det till att om jag lägger en viss procent kontant, så delar vi ju på resten, alltså pengar som vi båda behöver låna. Han förstår inte.
Citera
2025-03-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf

I er situation vore det enklare att ni äger 50/50 och delar 50/50 av räntor och amortering. Skriv ett samboavtal som regerar att du ska få ut 225 000 kr mer vid en eventuell försäljning.

Då går jag miste om ränta på pengarna. Sambon har en fet pension, jag har urkass. Jag har sparpengar, han har det inte. För att det ska bli någorlunda rättvist behöver jag få ränta på mina pengar eftersom det i slutändan är min pension vi snackar om.
Citera
2025-03-16, 21:57
Medlem
Beaver14s avatar
Köper man hus tillsammans tänker jag att en grundförutsättning är att man planerar att leva tillsammans som en enhet (gifta eller ej).

Då är en gemensam ekonomi ett grundförutsättning anser jag. Det är lika bra att ge upp på förhand om ni ska hålla på med kronor och ören. Ska ni mäta hur mycket el och vatten var och en förbrukar också, och fördela fakturan?

Ni får väl ta ett lån för handpenningen också om det ska vara så...
Citera
2025-03-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Om du äger 65% och han 35% så har du inte fått 15% högre ägarandel utan 30% högre.

Ja där gjorde jag nog en tankevurpa jag också. Ekvationen förklarades för mig i ett annat inlägg, tack.

Men sambons tankevurpa är värre och jag lyckas verkligen inte alls få honom att förstå.
Citera
2025-03-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Köper man hus tillsammans tänker jag att en grundförutsättning är att man planerar att leva tillsammans som en enhet (gifta eller ej).

Då är en gemensam ekonomi ett grundförutsättning anser jag. Det är lika bra att ge upp på förhand om ni ska hålla på med kronor och ören. Ska ni mäta hur mycket el och vatten var och en förbrukar också, och fördela fakturan?

Ni får väl ta ett lån för handpenningen också om det ska vara så...

Han har barn sedan tidigare och inte jag, är en anledning till att vi behöver hålla isär delar av vår ekonomi, det finns fler anledningar men det behöver vi inte gå in på här för det är inte relevant. Nöjer mig med att säga att totalt delad ekonomi är inte ett alternativ. Lagom delad med en generös syn, absolut.
Citera
2025-03-16, 22:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Han har barn sedan tidigare och inte jag, är en anledning till att vi behöver hålla isär delar av vår ekonomi, det finns fler anledningar men det behöver vi inte gå in på här för det är inte relevant. Nöjer mig med att säga att totalt delad ekonomi är inte ett alternativ. Lagom delad med en generös syn, absolut.

Hur ni än gör, skriv samboavtal. För eftersom ni köper huset för ert gemensamma boende så blir det bodelning 50/50 annars om (när) det ekonomiska tjafset leder till uppbrott.
Citera
2025-03-16, 22:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Enligt 3 § sambolagen utgör gemensamt förvärvad bostad samboegendom. Detta innebär att när ni eventuellt separerar kommer samboegendomen att fördelas lika mellan är enligt 14 §.

Med andra ord är ert upplägg inte värt någonting i praktiken.

Dessutom har du betalat 225 000 kr själv ur egen ficka, resterande summa på 1 275 000 kr delar ni lika på. Detta innebär att du skulle äga 862 500 kr (225 000 + (1 275 000/2)) av bostadens värde på 1 500 000 kr, det vill säga 57,5% (862 500/1 500 000), inte 65%, smartskalle.
Citera
2025-03-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Enligt 3 § sambolagen utgör gemensamt förvärvad bostad samboegendom. Detta innebär att när ni eventuellt separerar kommer samboegendomen att fördelas lika mellan är enligt 14 §.

Med andra ord är ert upplägg inte värt någonting i praktiken.

Dessutom har du betalat 225 000 kr själv ur egen ficka, resterande summa på 1 275 000 kr delar ni lika på. Detta innebär att du skulle äga 862 500 kr (225 000 + (1 275 000/2)) av bostadens värde på 1 500 000 kr, det vill säga 57,5% (862 500/1 500 000), inte 65%, smartskalle.

Jo precis, om du läser hela så ser du att jag rättade mig efter att ha fått kommentarer.

Samboavtal givetvis.
Citera
2025-03-16, 22:16
Medlem
Citat:

Ni är båda löjliga som bråkar om småpengar.

Men om ni ändå ska bråka om dessa petitesser så har din Sambo helt rätt. Om du inte vill dela 50/50 på boendet så ska du givetvis så för lånekostnaderna som motsvarar din ägandedel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in