2025-03-17, 13:50
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredd
Om jag och min sambo köper ett hus för 1.5 miljoner.
Jag lägger hela kontantinsatsen på 15%, 225.000.
Därtill tar vi ett lån på 1.275.000.
Vi reglerar det genom att jag får 15% större ägarandel, alltså 65% och sambon 35%.

Då hävdar min sambo att för att det upplägget ska bli rättvist så måste jag betala 65% av ränta och amortering.

Jag försöker få honom att förstå att det givetvis inte funkar så. En förutsättning för att han då ska äga 35% är ju att han står för 50% av lånedelen.

Om han bara ska stå för 35% av lånet, så äger han ju inte 35% av huset.

Kan någon hjälpa mig att förklara detta för honom genom att ställa upp det som en ekvation?

Detta kommer inte sluta väl. Innan husköpet bör du fundera över om du vill ingå i en ekonomisk relation med din sambo.
Citera
2025-03-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Eller för att kanske göra det övertydligt.

Hur vill ni att en separation skall se ut om 20 år när kåken är värd 10 miljoner? (Hypotetiskt exempel)

Skall kvinnan få 6,5 miljoner och mannen 3,5? Skall de få lika?

Här finns inget rätt eller fel, men det får konsekvenser för hur det skall finansieras.
Tänk på scenariot någon dör, hur stort del av fastigheten skall tillfälla dina släktingar före din sambo? (Förutsatt att ni inte har testamente förstås).

Jag tror personligen att man snarare tänker "lika" än "olika", man har ju ändå valt att leva tillsammans.

Sen är ju frågan hur det skall finansieras?

1) Du vill ha 65% av framtida värdet.
Ja då får du också finansiera 65% av fastigheten, dvs ca 1 miljon.
Du betalar 225" kontant och lånar 775"
Din sambo lånar 500"

Eftersom du skall äga 65% av fastigheten så får du betala 65% av amorteringen, din sambo 35%
Du betalar ränta på 775" och din sambo 500"

2) Ni tycker att lika är mest rimligt.
Då får ni finansiera 50% av fastigheten var, dvs 750"
Du betalar 225" kontant och lånar 525"
Din sambo lånar 750"

Eftersom du skall äga 50% av fastigheten så får du betala 50% av amorteringen, din sambo 50%
Du betalar ränta på 525" och din sambo på 750"

Sen får ni reda ut hur framtida investeringar, skötsel etc. skall hanteras.
Jag antar (stereotypt jag vet) att din sambo kanske är händig och kan göra mycket själv.
Hade jag varit han och du vill äga 65% ja då får du väl hyra in en hantverkare.
Olik balans i ägande skapar i min värld mer problem än det löser.

Det där är rakt fel och det ska du absolut inte gå med på. Du ska absolut inte betala högre ränta och högre amortering än vad ditt lån är på bara för att du har sparad kapital som du använder på huset och kommer därför äga mer. Vilka dumheter jag läser här. Ska ts straffas för sina pengar? Sambons lånekostnader MINSKAR då hon har en kvartsmiljon att kunna använda. Detta görs med andelar och blir mest rättvist.

Du betalar ENBART ränta och amortering på delen DU lånar, inget utöver det. Samma med din sambo. Inte ska du ts betala mer av lånet. Vilket bisarrt tänk
Senast redigerad av Martlet 2025-03-17 kl. 15:00.
Citera
2025-03-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Det är en sak att man kan tycka det är schysst att dela på amortering/lånekostnader men det stämmer inte det du säger. Om de betalar 50/50 av amorteringen så betalar sambon tillbaka en större andel av sin del av lånet än vad TS gör. Om de säljer huset sedan så får TS tillbaka en större hävstång. Sambon har tagit ut ett mindre lån i praktiken och ska inte betala för halva summan.
HUR betalar sambon mer av lånet om de tar 50/50% i lån?
Citera
2025-03-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du börjar med att äga 15%

Sedan delar ni på resterande 85% i ägarandel. det ger din make 42,5% och dig 57,5% av huset.

Lånet delar ni 50/50.
Precis. Detta är det enda rättvisa! TS du äger mer då du betalat mer. Lånet går 50/50 och ränta och amortering följer på det.

Enkel ekvation.
Citera
2025-03-17, 15:06
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredd
Ja det är vad det lutar mot.

Jag la fram den andra lösningen i all välmening så han ska slippa räntekostnader. Då blev han helt vansinnig över att jag försöker lura honom.
Du kan ju också göra så att ni skriver ett avtal där han är skyldig dig halva kontantinsatsen och hur han skall betala tillbaka det lånet. Då kan ni äga boendet 50-50 och han slipper ta blancolån.
Citera
2025-03-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
HUR betalar sambon mer av lånet om de tar 50/50% i lån?

Man tar lån på det man äger. Betalar han halva lånet betalar han mer än vad han äger. Sen kan man tycka att det är en oschysst fördelning oavsett då han får full nyttjanderätt till bostaden samtidigt som han betalar mindre, men själva amorteringen är ju självklart viktad till den andel man äger, annars betalar han av hälften av HELA lånet som tagits för HELA bostaden. När den blir såld får han inte halva bostaden.

Oavsett, TS se till att han pungar upp hälften av kontantinsatsen. Han kan betala av det gradvis så går det rätt fort.
Citera
2025-03-17, 15:26
Medlem
TS kanske ska fundera på att byta sambo om det inte uppskattas att du offrar dina sparpengar för din sambo
Citera
2025-03-17, 15:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Att TS äger en större del av fastigheten reflekteras redan i ägandeskapet, det är det ts inte fattar. Sen vill ts ändra på att ägandeskapet ska se annorlunda ut men isåfall är ts nog missnöjd med att ha gett bort en så stor procent av bostaden från början till sin sambo, vilket jag kan förstå. Hon hade lika gärna kunnat ha honom som inneboende som betalar hyra och äga 100% själv. Tycker också att de borde kunna lösa det på något sätt så de äger 50/50. Det blir en massa osämja annars.
Ja, 50/50 ägande vore det bästa. TS får göra som jag gjorde när vi köpte bostad, jag betalade 75%, men vi skrev bostaden som hälftenägare. Jag visste att det var en risk med det, men så här i backspegeln har det visat sig vara en mycket bra lösning.
Citera
2025-03-17, 15:54
Medlem
Vänta 1-2år så hinner han spara ihop till sin del.

Stressa inte med husköp om det inte absolut är nödvändigt. Speciellt inte när ni kommer in med så olika förutsättningar.
Citera
2025-03-17, 15:59
Medlem
Ta 2 lån, ett var istället.

Om huset kostar 1,5 mille, och du vill gå in med 225' kontant , låt honom ta ett lån på 750', du ett lån på 525'.
Så går ni in med vars 750', och ni sköter era lån var för sig.
Citera
2025-03-17, 16:35
Medlem
Citat:
Man tar lån på det man äger. Betalar han halva lånet betalar han mer än vad han äger. Sen kan man tycka att det är en oschysst fördelning oavsett då han får full nyttjanderätt till bostaden samtidigt som han betalar mindre, men själva amorteringen är ju självklart viktad till den andel man äger, annars betalar han av hälften av HELA lånet som tagits för HELA bostaden. När den blir såld får han inte halva bostaden.

Oavsett, TS se till att han pungar upp hälften av kontantinsatsen. Han kan betala av det gradvis så går det rätt fort.

Men vad är svårt?

Hon betalar 225' kontant. Så tar de lån för resten. Hälften var.

Varför skall hon låna mer än honom? Hon har redan betalt för 15% av huset, han äger och lånar för hälften av de kvarvarande 85%.

Naturligtvis skall hon ha ägandets avkastning på sin insats.
Citera
2025-03-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Men vad är svårt?

Hon betalar 225' kontant. Så tar de lån för resten. Hälften var.

Varför skall hon låna mer än honom? Hon har redan betalt för 15% av huset, han äger och lånar för hälften av de kvarvarande 85%.

Naturligtvis skall hon ha ägandets avkastning på sin insats.

Men snälla…. Använd hjärnan. Hans ägande är annat än hennes. Amorteringen är inte på ett lån på 50/50. Om vi köper ett hus som kostar 3 miljoner och jag äger en tredjedel betalar jag för 1 miljon i lån. Sedan när vi säljer det för sex miljoner får jag två. Min partner som ägt 2 miljoner får ut 4 miljoner. Det är hennes hävstång på lånet som möjliggör det. Har vi istället amorterat 50/50 så har jag amorterat på delvis min partners lån utöver mitt eget, utan att få utökad hävstång. Förstår du nu? Hon får ut sin hävstång när de säljer ändå.

Sen kan man vilja göra det annorlunda av andra skäl men han kommer amortera av hennes lån om man gör så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in