Citat:
Ursprungligen postat av
Tredd
Om jag och min sambo köper ett hus för 1.5 miljoner.
Jag lägger hela kontantinsatsen på 15%, 225.000.
Därtill tar vi ett lån på 1.275.000.
Vi reglerar det genom att jag får 15% större ägarandel, alltså 65% och sambon 35%.
Då hävdar min sambo att för att det upplägget ska bli rättvist så måste jag betala 65% av ränta och amortering.
Jag försöker få honom att förstå att det givetvis inte funkar så. En förutsättning för att han då ska äga 35% är ju att han står för 50% av lånedelen.
Om han bara ska stå för 35% av lånet, så äger han ju inte 35% av huset.
Kan någon hjälpa mig att förklara detta för honom genom att ställa upp det som en ekvation?
Det blir ju inte riktigt så enkelt heller. Din kontantinsats ersätter ju ett betydligt dyrare topplån. Förutsätter vi då att vi ska vara så jäkla noga att vi håller på med andelar så är det mer korrekt att ni:
Går till banken och ordnar ett bolån på 85% av köpeskillingen och sen ett topplån på resterande 15%. Båda lånen splittar ni i de andelar ni bestämt er för. Sen tar ni varsin (motsvarande) del topp och varsin del bolån. Föreslår att ni även lånar till lagfart och pantbrev på en gång så är det ur världen. Man brukar dock tvingas säga att det är till något annat. Se också till att det finns ett avtal på ägarförhållandet.
Efter det kan du amortera bort din topp och delar av bolånet. På så vis vet ni att det blir korrekt. Annars betalar du delar av han kostnader likt förbannat.
Innan du gör detta vill jag dock föreslå att du propsar på 50/50. För att behålla ägarförhållandet kommer du annars behöva betala större del i alla åtgärder på fastigheten. Vilket innebär att du och han betalar olika mycket för samma levnadsstandard. Vilket såklart också stämmer även om ni inte renoverar alls.
Hur gör ni med exempelvis fastighetsskatt?