2025-03-17, 10:24
Medlem
På längre sikt är det ju mer fördelaktigt för sambon att låna halva kontantinsatsen av dig. Som han sen betalar av till dig under t.ex. 5 år. Här är det väl rimligt att lägga på 5% ränta. När det är klart äger ni hälften var och det blir väl mer rättvist i längden att ni båda får ta del av den långsiktiga värdeökning som sker. Ni ska ju bo tillsammans och är gemensat ansvariga för skötseln. Det blir mycket enklare att säga 50/50. Samtidigt får du tillbaks 50% av dina sparade pengar. Om du sparar det i fonder kan ju de pengarna växa en hel del. Så det blir en fördel för dig också att ha den bufferten.
Citera
2025-03-17, 10:49
Medlem
Skriv ett skuldebrev på beloppet som avser halva kontantinsatsen och äg 50/50. Se till att få ränta på beloppet även om han inte amorterar. Det verkar som ni behöver vara överens innan ni skriver.
Citera
2025-03-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Känns som du rör till det lite med pengar och procent. Ni köper ett hus för 1 500 000 kr. Du betalar kontantinsatsen på 225 000 kr. Återstår att finansiera 1 275 000 kr. Där delar ni hälften var av låneansvaret, dvs. 637 500 kr. Självklart ska din sambo betala sin del av detta lån, dvs. räntor och amorteringar baserat på sin del av lånebeloppet som är 637 500 kr, 50%.

Däremot är ju din finansieringsdel högre i och med att du också betalat kontantinsatsen på 225 000 kr. Så din ägarandel blir 225 000+637 000=862 000/1 500 000=57,5% och din sambo äger därmed resterande 42,5 % av fastigeten.

Så svaret på din fråga: Du har rätt, din sambo ska betala 50% av räntor och amorteringar på lånet. Däremot äger du en större andel av fastigheten (57,5%), eftersom det är du TS som betalat hela kontantinsatsen.

Det är en sak att man kan tycka det är schysst att dela på amortering/lånekostnader men det stämmer inte det du säger. Om de betalar 50/50 av amorteringen så betalar sambon tillbaka en större andel av sin del av lånet än vad TS gör. Om de säljer huset sedan så får TS tillbaka en större hävstång. Sambon har tagit ut ett mindre lån i praktiken och ska inte betala för halva summan.
Citera
2025-03-17, 11:13
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredd
Om jag och min sambo köper ett hus för 1.5 miljoner.
Jag lägger hela kontantinsatsen på 15%, 225.000.
Därtill tar vi ett lån på 1.275.000.
Vi reglerar det genom att jag får 15% större ägarandel, alltså 65% och sambon 35%.

Då hävdar min sambo att för att det upplägget ska bli rättvist så måste jag betala 65% av ränta och amortering.

Jag försöker få honom att förstå att det givetvis inte funkar så. En förutsättning för att han då ska äga 35% är ju att han står för 50% av lånedelen.

Om han bara ska stå för 35% av lånet, så äger han ju inte 35% av huset.

Kan någon hjälpa mig att förklara detta för honom genom att ställa upp det som en ekvation?

Det blir ju inte riktigt så enkelt heller. Din kontantinsats ersätter ju ett betydligt dyrare topplån. Förutsätter vi då att vi ska vara så jäkla noga att vi håller på med andelar så är det mer korrekt att ni:

Går till banken och ordnar ett bolån på 85% av köpeskillingen och sen ett topplån på resterande 15%. Båda lånen splittar ni i de andelar ni bestämt er för. Sen tar ni varsin (motsvarande) del topp och varsin del bolån. Föreslår att ni även lånar till lagfart och pantbrev på en gång så är det ur världen. Man brukar dock tvingas säga att det är till något annat. Se också till att det finns ett avtal på ägarförhållandet.

Efter det kan du amortera bort din topp och delar av bolånet. På så vis vet ni att det blir korrekt. Annars betalar du delar av han kostnader likt förbannat.

Innan du gör detta vill jag dock föreslå att du propsar på 50/50. För att behålla ägarförhållandet kommer du annars behöva betala större del i alla åtgärder på fastigheten. Vilket innebär att du och han betalar olika mycket för samma levnadsstandard. Vilket såklart också stämmer även om ni inte renoverar alls.

Hur gör ni med exempelvis fastighetsskatt?
Senast redigerad av Newkie 2025-03-17 kl. 11:19.
Citera
2025-03-17, 12:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Det är en sak att man kan tycka det är schysst att dela på amortering/lånekostnader men det stämmer inte det du säger. Om de betalar 50/50 av amorteringen så betalar sambon tillbaka en större andel av sin del av lånet än vad TS gör. Om de säljer huset sedan så får TS tillbaka en större hävstång. Sambon har tagit ut ett mindre lån i praktiken och ska inte betala för halva summan.
Nej, de tar lika stora lån båda två. Det enda som skijer är att TS betalar kontantinsatsen och därmed äger en större andel av fastigheten. Så klart ska sambon betala sin del av lånen då, dvs hälften.
Citera
2025-03-17, 12:35
Medlem
Citat:
Nej, de tar lika stora lån båda två. Det enda som skijer är att TS betalar kontantinsatsen och därmed äger en större andel av fastigheten. Så klart ska sambon betala sin del av lånen då, dvs hälften.

Du tänker helt fel. Varför ska de ta lika stora lån om TS äger större andel av fastigheten? De amorterar gemensamt dvs återbetalar lånet 50/50 vilket gör att det procentuella ägandet skiftar över tid mot 50/50. Sedan när fastigheten säljs så får ts fortfarande ut sin hävstång av det ursprungliga ägandet trots att det procentuella ägandeskapet skiftat. Om jag äger 35% men amorterar för 50% av lånet amorterar jag delvis för någon annans lån.

Sen blir det märkligt att sambon ska äga något av fastigheten alls om han inte lägger in någon kontaktinsats, men det är en annan fråga.

Till ts: Gör upp så ni delar på kontantinsatsen 50/50 så slipper ni allt tjafs. Om sambon har en bra pension är det lätt ordnat på sikt. Sen kan ni dela 50/50 på ränta och amortering. Du tänker helt fel om du säger att han ska betala högre andel av amortering än vad han äger av fastigheten. Räntekostnaderna kan jag köpa att ni delar på.
Citera
2025-03-17, 12:50
Medlem
Citat:
Det är den här ekvationen han inte förstår. Han hävdar att jag måste stå för en större andel av lånekostnaderna, för att jag äger en större andel. Men den del jag äger har jag ju redan stoppat in, cash!

Jag vill ha det till att om jag lägger en viss procent kontant, så delar vi ju på resten, alltså pengar som vi båda behöver låna. Han förstår inte.

Du börjar med att äga 15%

Sedan delar ni på resterande 85% i ägarandel. det ger din make 42,5% och dig 57,5% av huset.

Lånet delar ni 50/50.
Citera
2025-03-17, 13:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Du tänker helt fel. Varför ska de ta lika stora lån om TS äger större andel av fastigheten? De amorterar gemensamt dvs återbetalar lånet 50/50 vilket gör att det procentuella ägandet skiftar över tid mot 50/50. Sedan när fastigheten säljs så får ts fortfarande ut sin hävstång av det ursprungliga ägandet trots att det procentuella ägandeskapet skiftat. Om jag äger 35% men amorterar för 50% av lånet amorterar jag delvis för någon annans lån.

Sen blir det märkligt att sambon ska äga något av fastigheten alls om han inte lägger in någon kontaktinsats, men det är en annan fråga.

Till ts: Gör upp så ni delar på kontantinsatsen 50/50 så slipper ni allt tjafs. Om sambon har en bra pension är det lätt ordnat på sikt. Sen kan ni dela 50/50 på ränta och amortering. Du tänker helt fel om du säger att han ska betala högre andel av amortering än vad han äger av fastigheten. Räntekostnaderna kan jag köpa att ni delar på.
Därför att TS kontantinsats gör att TS äger en större del av fastigheten. Lånen däremot (resterande summa) delar de lika. Alternativet är att sambon betalar ränta till TS för sin del av kontantinsatsen och att de äger 50 procent var av fastigheten,
Senast redigerad av Karman 2025-03-17 kl. 13:13.
Citera
2025-03-17, 13:19
Medlem
Min advokat sa att det enklaste är att äga 50% var.
Du lånar ut halva kontantinsatsen till din sambo och skriver in att det ska öka med styrräntan för att gardera sej mot en eventuell hyperinflation.
Summan kan din sambo betala tillbaka när som helst, men senast vid separation eller flytt.
Citera
2025-03-17, 13:30
Medlem
Glöm då för bövelen inte lagfartskostnader och eventuella pantbrev! På ett hus för 1,5 miljoner blir det 22.500kr för enbart lagfarten t.ex.. Det nya pantbrevet blir 2% av mellanskillnaden på det gamla pantbrevet och den nya köpeskillingen. Vem ska betala dessa? Låter inte som att han kan vara med på det.
Citera
2025-03-17, 13:34
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Han har barn sedan tidigare och inte jag, är en anledning till att vi behöver hålla isär delar av vår ekonomi, det finns fler anledningar men det behöver vi inte gå in på här för det är inte relevant. Nöjer mig med att säga att totalt delad ekonomi är inte ett alternativ. Lagom delad med en generös syn, absolut.

Då är det förståeligt. Men varför skapar ni inte barn då? I så fall behöver du inte oroa dig lika mycket för att du kanske bidrar lite mer än honom.
Citera
2025-03-17, 13:45
Medlem
Citat:
Därför att TS kontantinsats gör att TS äger en större del av fastigheten. Lånen däremot (resterande summa) delar de lika. Alternativet är att sambon betalar ränta till TS för sin del av kontantinsatsen och att de äger 50 procent var av fastigheten,

Att TS äger en större del av fastigheten reflekteras redan i ägandeskapet, det är det ts inte fattar. Sen vill ts ändra på att ägandeskapet ska se annorlunda ut men isåfall är ts nog missnöjd med att ha gett bort en så stor procent av bostaden från början till sin sambo, vilket jag kan förstå. Hon hade lika gärna kunnat ha honom som inneboende som betalar hyra och äga 100% själv. Tycker också att de borde kunna lösa det på något sätt så de äger 50/50. Det blir en massa osämja annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in