Citat:
Ursprungligen postat av
CubanLinks
För mig används bara ordet knark i propaganda och det är för att smutskasta droganvändare. För mig är knark tung narkotika som heroin, benzo, crystal meth, crack osv.
Eftersom journalister såväl som doktorer och politiker använder ordet ”knark” om olika droger, i sammanhang som är menat att vara seriösa, så tycker jag inte att det borde vara för mycket begärt att de förklarar vad definitionen av den här kategorin av droger faktiskt är. Vad är det egentligen som gör att en drog är knark?
Det kan ju inte vara synonymt med
psykoaktiva droger rent allmänt, eftersom ingen av de här personerna tycker att alkohol är knark.
Legal status kan det inte heller ha att göra med, eftersom även ej narkotikaklassade droger kallas för knark.
Man argumenterar ju t.o.m för att en drog
borde bli olaglig, därför att det är ”knark”.
Potentiella skadeverkningar kan inte heller vara avgörande för vilken drog som hamnar i den här kategorin, eftersom droger med förhållandevis små skadeverkningar kan vara knark (typ cannabis) samtidigt som droger som har väldigt stora skadeverkningar, inte är knark (alkohol).
Jag är genuint nyfiken på vad ”knark” betyder för de här människorna.
Kan man inte definiera begreppet så är det ju precis som du själv säger, bara propaganda och smutskastning.