• 1
  • 2
2025-03-14, 10:29
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag saknar Kniven mot strupen p TV s jag startar en flashbacktrd p temat istllet...

Vad har ni sett fr korkade misstag i restaurangbranschen? Jag tnker bde som gst och som anstlld. Typ dfdda koncept som ingen begriper, katastrofal logistik i kk och servering osv.

Sjlv var jag i Falkenberg fr ett par r sen och behvde kk en kvll. Grillat r ju gott s jag gick in p en kolgrillsrestaurang vid torget.
Tja... Maten var inte cklig men inget speciellt heller. Lokalen var relativt stor och dslig med snt kallvitt, nstan bltt ljus, som invandrare frn Mellanstern grna har hemma. Inte mysigt verhuvudtaget. Sen hade de inga alkoholrttigheter heller s jag fick nja mig med en Cola.
Det hr kommer aldrig att funka i lngden, tnkte jag, och det gjorde det inte heller. Den restaurangen finns inte kvar lngre.

Sen kommer jag att tnka p en asiatisk restaurang i en annan stad dr det var s jvla trngt vid buffn att det varje lunch blev totalstopp s fort ngon gst var lite lngsam. De hade kunnat servera dubbelt s mnga kunder om de bara hade ftt lite fart p logistiken, fr maten var riktigt bra!
Den restaurangen existerar inte heller lngre.

Och s har vi alla glada och naiva amatrer som drmmer om att skapa en mysig kvarterskrog i smstaden dr de bor. "N, jag har aldrig jobbat som kock eller drivit restaurang men frugan sger att jag lagar bra mat." Har frmodligen aldrig heller funderat p varfr det knappt finns kvarterskrogar i Sverige. Sverige r inte Spanien eller Grekland dr hela slkten gr ut och kkar tillsammans flera gnger i veckan. Sen har vi ngot som heter Skatteverket i Sverige ocks...

Folk som kper befintliga, konkursmssiga restauranger som har legat ute p Blocket i ratal och sen knappt ndrar konceptet alls. Hur fan tnkte du nu? Det kanske inte behvs femton thairestauranger i den hr stan. Det kanske fanns en anledning till att frra garen ville slja.

Edit: Det finns redan en trd som heter Smsta stllet du tit p, det r allts inte den typen av historier jag efterlyser.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2025-03-14 kl. 10:31.
Citera
2025-03-14, 10:33
Medlem
Det r ett bra stt att tvtta pengar
Citera
2025-03-14, 10:39
Medlem
Jag tnker ofta i liknande banor nr jag besker restauranger. Varfr gr de inget r belysningen? Sm enkla ndringar av inredningen? Ljudmiljn? Det senare r helt bedrvligt ffa i USA dr mediokra restauranger, och ibland restauranger med riktigt bra mat: de har ofta har en helt bedrvlig ljudmilj/akustik. Nr restaurangen r halvtom ekar det av brummandet frn kylmaskiner, slammer frn kket, och rockmusik, nr restaurangen har mnga beskare fr man skrika ver bordet fr att verrsta omgivningen. Kakel, klinker, kala vggar, inget som dmpar buller. Maten r ju en viktig del, men de hr andra sakerna behver man inte vara ngon msterkock fr att gra ngot t.
Citera
2025-03-14, 10:39
Medlem
Sqrbankens avatar
En varningsflagg r en meny med en miljon artiklar. Mycket men nstan allt r uselt. Bttre med f rtter/tillbehr som r riktigt bra. Vill minnas att detta alltid var bland det frsta som Gordon Ramsay bantade ner ordentligt under sina 00/10-tals hrjningar i Kitchen Nightmares och Hotel Hell.
Citera
2025-03-14, 10:40
Medlem
Bra ss r viktig fr en restaurang. Den ska inte vara tunn och smakls nr den kallas grddss.
Senast redigerad av Tjottanjatta 2025-03-14 kl. 10:42.
Citera
2025-03-14, 10:41
Medlem
Om man som lunchrestaurang anvnder billig asiatisk skrpfisk som tillex: tilapia,pangasius som varit sjuk och r fullpumpad med antibiotika och r odlad i toalettvatten.
D brukar alltid skriva ospecificerat fiskgryta eller med fisk osv.

De lunchrestaurangerna och kvllsrestaurangerna som serverar detta gift s vet man direkt att de inte prioriterar kvalitet.

D vet man automatiskt att de ocks anvnder billigt gift som margarin och giftigt gmo majs,soja,ris utan att behva frga vilka mrken/lnder sakerna odlas i.

Eller pizzerior som anvnder billig hollndsk gmo skrpost(de flesta i sverige)

De stllena undviker jag iallafall.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-14 kl. 10:44.
Citera
2025-03-14, 10:46
Avstngd
grungewhores avatar
Ett av de stora misstagen mnga gr r att inte lyssna p kunden, utan kra p sin vertygelse att folk ska fatta. Det funkar p obskyra stllen som Punk Royale eller vad de heter, men mainstreamstllen vars gare/chef bestmt sig fr att satsa allt p vinupplevelsen nr folk kommer fr kycklingsalladen r vldigt vanligt.

Exempel r att man fr en chef/gare som r vinintresserad men utan erfarenhet. Passionen r det viktiga. Man sljer ex en kycklingsallad 80% av gngerna, det andra r mest utfyllnad. Nu ska allt handla om vinet fr att chefen vill det. Man kper in dyra viner, som inte sljer, vilket gr att man hjer priset p kycklingsalladen, vilket gr att man tappar kunder.

Byt ut vin och kyckling mot valfri passion. Detta hnder otroligt ofta dr man trttnat p den vinnande hsten och vill byta koncept.
Citera
2025-03-14, 10:46
Medlem
Inte riktigt mnet, men topic borde kunna utkas till att glla div. butiker och likn.

Kommer iaf. att tnka p alla dessa "turk-butiker" som ppnas och som sgs existera fr att tvtta pengar.
ven om mnga skert gr det kan det inte innefatta alla.
Gick frbi en sn relativt nyppnad butik igr och slogs frst av att man nu borde handla dr d allt r nytt och frskt.
Sen tittade jag lite p utbudet och tnkte att "vem ska egentligen kpa alla dom hr varorna?".
Inte en jvel kommer g ner till "turken p hrnet" fr att kpa vaniljss, nr bde Ica och Willys ligger ett stenkast bort och har bde bttre priser och ppettider.
Har aldrig sett ngon kund i butiken utan bara garna och deras barn sitta dr inne och ta godis - scrollandes p mobilen.

Fr att inte tala om dom minimala kldbutikerna som gs och drivs av +50-riga kvinnor. Frstr dom hur mycket dom mste omstta fr att ens n break even??
Citera
2025-03-14, 10:49
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Jag tnker ofta i liknande banor nr jag besker restauranger. Varfr gr de inget r belysningen? Sm enkla ndringar av inredningen? Ljudmiljn?

Ljudmiljn ja! Kommer ihg nn salladsbar i en ganska liten lokal som jag beskte en gng. Kyldiskarna stod och brummade mycket hgljutt strax intill dr man satt. Inte trevligt.

Ett annat misstag jag kom att tnka p r att det ser stngt eller folktomt ut utifrn gatan. Man har mrkt i lokalen, inga bord nra fnster, eller det vrsta av allt: serveringslokalen ligger en trappa upp.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2025-03-14 kl. 10:53.
Citera
2025-03-14, 10:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Inte riktigt mnet, men topic borde kunna utkas till att glla div. butiker och likn.

Inte mig emot, principen r ju exakt den samma.
Citera
2025-03-14, 10:56
Medlem
Att lta bli att reka marknaden frst, innan man ht startar en ny restaurang, r en sker vg till misslyckande.

Om det redan finns mngder med t ex indiska restauranger, pizzerior etc varfr d ppna en till i samma omrde/stad?
Varfr inte satsa p ett helt annat kk?
Citera
2025-03-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ljudmiljn ja! Kommer ihg nn salladsbar i en ganska liten lokal som jag beskte en gng. Kyldiskarna stod och brummade mycket hgljutt strax intill dr man satt. Inte trevligt.
Fr ett tag sedan var jag p en restaurang dr personalen satt och lyssnade p youtube p mobilen p hg volym. Allts, wtf?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in