• 1
  • 2
2025-03-14, 10:29
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag saknar Kniven mot strupen på TV så jag startar en flashbacktråd på temat istället...

Vad har ni sett för korkade misstag i restaurangbranschen? Jag tänker både som gäst och som anställd. Typ döfödda koncept som ingen begriper, katastrofal logistik i kök och servering osv.

Själv var jag i Falkenberg för ett par år sen och behövde käk en kväll. Grillat är ju gott så jag gick in på en kolgrillsrestaurang vid torget.
Tja... Maten var inte äcklig men inget speciellt heller. Lokalen var relativt stor och ödslig med sånt kallvitt, nästan blått ljus, som invandrare från Mellanöstern gärna har hemma. Inte mysigt överhuvudtaget. Sen hade de inga alkoholrättigheter heller så jag fick nöja mig med en Cola.
Det här kommer aldrig att funka i längden, tänkte jag, och det gjorde det inte heller. Den restaurangen finns inte kvar längre.

Sen kommer jag att tänka på en asiatisk restaurang i en annan stad där det var så jävla trångt vid buffén att det varje lunch blev totalstopp så fort någon gäst var lite långsam. De hade kunnat servera dubbelt så många kunder om de bara hade fått lite fart på logistiken, för maten var riktigt bra!
Den restaurangen existerar inte heller längre.

Och så har vi alla glada och naiva amatörer som drömmer om att skapa en mysig kvarterskrog i småstaden där de bor. "Nä, jag har aldrig jobbat som kock eller drivit restaurang men frugan säger att jag lagar bra mat." Har förmodligen aldrig heller funderat på varför det knappt finns kvarterskrogar i Sverige. Sverige är inte Spanien eller Grekland där hela släkten går ut och käkar tillsammans flera gånger i veckan. Sen har vi något som heter Skatteverket i Sverige också...

Folk som köper befintliga, konkursmässiga restauranger som har legat ute på Blocket i åratal och sen knappt ändrar konceptet alls. Hur fan tänkte du nu? Det kanske inte behövs femton thairestauranger i den här stan. Det kanske fanns en anledning till att förra ägaren ville sälja.

Edit: Det finns redan en tråd som heter Sämsta stället du ätit på, det är alltså inte den typen av historier jag efterlyser.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2025-03-14 kl. 10:31.
Citera
2025-03-14, 10:33
Medlem
Det är ett bra sätt att tvätta pengar
Citera
2025-03-14, 10:39
Medlem
Jag tänker ofta i liknande banor när jag besöker restauranger. Varför gör de inget år belysningen? Små enkla ändringar av inredningen? Ljudmiljön? Det senare är helt bedrövligt ffa i USA där mediokra restauranger, och ibland restauranger med riktigt bra mat: de har ofta har en helt bedrövlig ljudmiljö/akustik. När restaurangen är halvtom ekar det av brummandet från kylmaskiner, slammer från köket, och rockmusik, när restaurangen har många besökare får man skrika över bordet för att överrösta omgivningen. Kakel, klinker, kala väggar, inget som dämpar buller. Maten är ju en viktig del, men de här andra sakerna behöver man inte vara någon mästerkock för att göra något åt.
Citera
2025-03-14, 10:39
Medlem
Sqrbankens avatar
En varningsflagg är en meny med en miljon artiklar. Mycket men nästan allt är uselt. Bättre med få rätter/tillbehör som är riktigt bra. Vill minnas att detta alltid var bland det första som Gordon Ramsay bantade ner ordentligt under sina 00/10-tals härjningar i Kitchen Nightmares och Hotel Hell.
Citera
2025-03-14, 10:40
Medlem
Bra sås är viktig för en restaurang. Den ska inte vara tunn och smaklös när den kallas gräddsås.
Senast redigerad av Tjottanjatta 2025-03-14 kl. 10:42.
Citera
2025-03-14, 10:41
Medlem
Om man som lunchrestaurang använder billig asiatisk skräpfisk som tillex: tilapia,pangasius som varit sjuk och är fullpumpad med antibiotika och är odlad i toalettvatten.
D brukar alltid skriva ospecificerat fiskgryta eller med fisk osv.

De lunchrestaurangerna och kvällsrestaurangerna som serverar detta gift så vet man direkt att de inte prioriterar kvalitet.

Då vet man automatiskt att de också använder billigt gift som margarin och giftigt gmo majs,soja,ris utan att behöva fråga vilka märken/länder sakerna odlas i.

Eller pizzerior som använder billig holländsk gmo skräpost(de flesta i sverige)

De ställena undviker jag iallafall.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-14 kl. 10:44.
Citera
2025-03-14, 10:46
Medlem
grungewhores avatar
Ett av de stora misstagen många gör är att inte lyssna på kunden, utan köra på sin övertygelse att folk ska fatta. Det funkar på obskyra ställen som Punk Royale eller vad de heter, men mainstreamställen vars ägare/chef bestämt sig för att satsa allt på vinupplevelsen när folk kommer för kycklingsalladen är väldigt vanligt.

Exempel är att man får en chef/ägare som är vinintresserad men utan erfarenhet. Passionen är det viktiga. Man säljer ex en kycklingsallad 80% av gångerna, det andra är mest utfyllnad. Nu ska allt handla om vinet för att chefen vill det. Man köper in dyra viner, som inte säljer, vilket gör att man höjer priset på kycklingsalladen, vilket gör att man tappar kunder.

Byt ut vin och kyckling mot valfri passion. Detta händer otroligt ofta där man tröttnat på den vinnande hästen och vill byta koncept.
Citera
2025-03-14, 10:46
Medlem
Inte riktigt ämnet, men topic borde kunna utökas till att gälla div. butiker och likn.

Kommer iaf. att tänka på alla dessa "turk-butiker" som öppnas och som sägs existera för att tvätta pengar.
Även om många säkert gör det kan det inte innefatta alla.
Gick förbi en sån relativt nyöppnad butik igår och slogs först av att man nu borde handla där då allt är nytt och färskt.
Sen tittade jag lite på utbudet och tänkte att "vem ska egentligen köpa alla dom här varorna?".
Inte en jävel kommer gå ner till "turken på hörnet" för att köpa vaniljsås, när både Ica och Willys ligger ett stenkast bort och har både bättre priser och öppettider.
Har aldrig sett någon kund i butiken utan bara ägarna och deras barn sitta där inne och äta godis - scrollandes på mobilen.

För att inte tala om dom minimala klädbutikerna som ägs och drivs av +50-åriga kvinnor. Förstår dom hur mycket dom måste omsätta för att ens nå break even??
Citera
2025-03-14, 10:49
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Jag tänker ofta i liknande banor när jag besöker restauranger. Varför gör de inget år belysningen? Små enkla ändringar av inredningen? Ljudmiljön?

Ljudmiljön ja! Kommer ihåg nån salladsbar i en ganska liten lokal som jag besökte en gång. Kyldiskarna stod och brummade mycket högljutt strax intill där man satt. Inte trevligt.

Ett annat misstag jag kom att tänka på är att det ser stängt eller folktomt ut utifrån gatan. Man har mörkt i lokalen, inga bord nära fönster, eller det värsta av allt: serveringslokalen ligger en trappa upp.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2025-03-14 kl. 10:53.
Citera
2025-03-14, 10:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Inte riktigt ämnet, men topic borde kunna utökas till att gälla div. butiker och likn.

Inte mig emot, principen är ju exakt den samma.
Citera
2025-03-14, 10:56
Medlem
Att låta bli att reka marknaden först, innan man öht startar en ny restaurang, är en säker väg till misslyckande.

Om det redan finns mängder med t ex indiska restauranger, pizzerior etc varför då öppna en till i samma område/stad?
Varför inte satsa på ett helt annat kök?
Citera
2025-03-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ljudmiljön ja! Kommer ihåg nån salladsbar i en ganska liten lokal som jag besökte en gång. Kyldiskarna stod och brummade mycket högljutt strax intill där man satt. Inte trevligt.
För ett tag sedan var jag på en restaurang där personalen satt och lyssnade på youtube på mobilen på hög volym. Alltså, wtf?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in