2025-03-14, 11:23
Medlem
Den konkade mezerestaurangen i Tunnelns gamla lokaler i Malm. Vldigt mysig och charmig p alla stt och vis, men kk en trappa upp och ingen mathiss. Meze har ju som bekant femtioelva tallrikar och sklar varenda gng. S det funkade sisdr.
Citera
2025-03-14, 11:25
Medlem
holmiums avatar
Ostdat, smutsigt, rrigt, skitigt under sittringen p toaletten.
Fulla papperskorgar och andra tecken p slhet och lg intelligens.

Stda toaletter r enkelt. Om det r skitigt p toaletten s kan man frutstta att det r nd smre i kket.

Om det r en pizzeria "italiensk restaurang" s r det en utprglad varningsklocka nr pizzaosten smakar och luktar gammal disktrasa.

Ngra kontrollpunkter fr dliga restaurangprojekt.....
Citera
2025-03-14, 11:40
Medlem
anarquistens avatar
Det fanns en gng ett anrikt arbetarfik i min gamla hemstad. Lokalen var gammal och sliten men inte sunkig, mer charmig av rens patina. De ppnade halv fem p morgonen och serverade grtfrukost, rejla mackor och starkt kaffe fr en spottstyver s det gllde att komma tidigt fr att f en plats. Mycket vlbeskt stlle.

En dag fick man pltsligt fr sig att man skulle modernisera lite, s lokalen stngdes ner ngra veckor och man helrenoverade allt; nya bord och stolar i nn italiensk design som sg svindyra ut, vvtapeter som mlades i sjukhusvitt, stark led-belysning frn taket, ja man verkar ha gjort allt man kunde fr att gra stllet s sterilt och omysigt man bara kunde och givetvis hjdes ju priserna 50% fr att finansiera allt ocks.

Mnaden efter fick dom bomma igen efter att de tappat alla sina gamla kunder.
Ett praktexempel p det gamla talesttet: "If it aint broken - dont fix it!"
Citera
2025-03-14, 11:45
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
En varningsflagg r en meny med en miljon artiklar. Mycket men nstan allt r uselt. Bttre med f rtter/tillbehr som r riktigt bra. Vill minnas att detta alltid var bland det frsta som Gordon Ramsay bantade ner ordentligt under sina 00/10-tals hrjningar i Kitchen Nightmares och Hotel Hell.
S r det, sjlv har jag ett favvo place, en thai restaurang med thailndare i kket/gare, de har mttligt med menyval och sen en riktigt bra service, d frun r thai s fr man sklart extra bra service

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Om man som lunchrestaurang anvnder billig asiatisk skrpfisk som tillex: tilapia,pangasius som varit sjuk och r fullpumpad med antibiotika och r odlad i toalettvatten.
D brukar alltid skriva ospecificerat fiskgryta eller med fisk osv.

De lunchrestaurangerna och kvllsrestaurangerna som serverar detta gift s vet man direkt att de inte prioriterar kvalitet.

D vet man automatiskt att de ocks anvnder billigt gift som margarin och giftigt gmo majs,soja,ris utan att behva frga vilka mrken/lnder sakerna odlas i.

Eller pizzerior som anvnder billig hollndsk gmo skrpost(de flesta i sverige)

De stllena undviker jag iallafall.
Kan upplysa om att denna "skrpfisk" ven serveras p en finare resturang p en golfklubb i sverige, fast under namnet rdsptta, hur jag vet det beror p att jag arbetat p golfklubben och sett vad kket fr fr leveranser... Men med bra tillagning smaka det helt okey...
Citera
2025-03-14, 12:27
Medlem
Rriga restauranger dr det r ett jkla liv verallt hela tiden gr fetbort. D kan man lika grna dra p nrmsta macdonken.
Citera
2025-03-14, 12:48
Avstngd
Negreritvs avatar
Jag har gett upp helt och hllet nr det kommer till restaurangbesk i Sverige. Det skulle vara om man r sugen p thaimat kanske, men i princip varenda jvla stlle som serverar snt skiljer sig inte mycket frn det andra.
Citera
2025-03-14, 13:00
Medlem
Limma skinkbits avatar
En annan grej som borde g att lsa vldigt enkelt r serveringspersonal som inte skriver upp bestllningarna (gller vl mest nr man bestller in extra l eller drink). I nio fall av tio s lyckas de hlla reda p bestllningen i huvudet och man fr sin dricka, men den dr tionde gngen r sjukt irriterande.
Med modern teknik borde det vara superltt att hlla koll p varenda bord i restaurangen. Jag menar utrusta personalen med varsin surfplatta/mobil med nn smart restaurang-app kopplad till en dator i kket. Sen behver inte ens samma person leverera bestllningen till bordet.
Citera
2025-03-14, 13:08
Medlem
Hade varje landsortspizzeria plockat in en helt random kvinna fr att styra upp inredningen p en halvdag hade de kat omsttningen med ett antal procent.
Citera
2025-03-14, 13:56
Avstngd
Jag har jobbat p flera restauranger och krogar och om deras ekonomi granskades, skulle nog ALLA ka p en bot fr svartjobb, penningtvtt, bidragsfusk eller liknande.
Sista stllet jag jobbade p hyrde man in en elektriker svart fr att fixa belysning, man fakturarade sitt andra fretag fr olika saker, sopor dumpades i skog och dylikt, en av cheferna var i sverige med dubbel identitet, han jobbade under ett namn och stmplade akassa under sitt andra namn, detta skedde systematiskt, s ena ret var han anstlld under ett namn medans det andra stmplade, nsta r vise versa(Mena sklart).
Billig smuggel vodka som anvnds fr att fylla up Absolut vodka flaskor r ju ocks en klassisker.

Jag ter aldrig ute lngre, att stdja sdant beteende avstr jag.
Citera
2025-03-14, 14:01
Medlem
Bassplays avatar
Jag har en vn vars frlder startade en restaurang med rtter frn hemlandet.

Svenska gster var vldigt intresserade av bde kulturen och maten, men garen tog det alltid som en kritik nr ngon tyckte att det var fr starkt.

De slngde ut gster samtidigt som man skrek att dom kan g hem och ta papper om dom inte gillar mat som smakar ngot.

Vad jag vet har de skulder efter konkurs n idag 10+ r senare.

Varfr inte bara laga rtterna med lite mindre krydda? Man var vl alldeles fr stolt men man mste ha en frstelse om att folk i Sverige inte r lika vana vid stark mat.
Senast redigerad av Bassplay 2025-03-14 kl. 14:34.
Citera
2025-03-14, 15:54
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
De slngde ut gster samtidigt som man skrek att dom kan g hem och ta papper om dom inte gillar mat som smakar ngot.

Galet.

Det man mste frst r ju att kunden alltid har rtt. Kanske inte just den enskilde kunden i varje enskilt fall (det finns idioter), men kunden som kollektiv har faktiskt rtt. Kommer de inte till din restaurang s gr du ngot fel.
Citera
2025-03-14, 16:40
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Galet.

Det man mste frst r ju att kunden alltid har rtt. Kanske inte just den enskilde kunden i varje enskilt fall (det finns idioter), men kunden som kollektiv har faktiskt rtt. Kommer de inte till din restaurang s gr du ngot fel.
Att slja mat mste vara bland de mest simpla business. S lnge man har kunder blir maten inte dlig. Har man god mat kommer det kunder.

Det dr med att kunden har rtt verkar inte glla s mycket nu lngre, ven om jag hller med s tycker jag att man som kund fr mnga gnger dra det korta stret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in