2025-03-31, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det här med att sluta jobba är ärligt en väldigt knasig tanke. Vad ska du göra av ditt liv?

Iallafall, beroende på vad man har för utgifter per månad så krävs ungefär 20xmånadslönen för att KANSKE kunna leva samma livstil som innan. Kanske eftersom avkastning från sparade pengar är en lite mer komplicerad historia än de flesta inser. Man ska betala skatt, man kanske inte får den avkastning som man beräknade, inflationen kanske blir hög eller man kanske får en oväntad utgift som knaprar på förmögenheten.

Det är svårt leva och vara ledig 24 timmar om dygnet utan att slösa lite extra pengar också, om nu inte tänkt att bara sova, äta, se på tv, spela lite dataspel, sova, äta, se på tv, spela lite dataspel.

Edit:

Kan tillägga att i Sverige så har vi välfärdssystemet som gör att man kan leva nästan lika gott utan att behöva spara några pengar alls och få bidrag istället för att jobba. Allt som krävs är att man hela tiden söker jobb som man inte är kvalificerad för.
Vilket trist liv man måste ha om man inte vet vad man skall göra med sin fritid, själv trivs jag väldigt bra på mitt jobb (har mycket fritid, jobbar lite) men kommer inte jobba en minut längre än 62 år, kanske sluta redan vid 55-60, men får se
Citera
2025-03-31, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Läs boken Die with Zero - Bill Perkins.

Du har ingen nytta av att spara allt tills du blir gammal, för att sen kliv av i en bilkrasch vid 45.

Visst, man behöver inte slösa pengar i onödan men man behöver inte heller ha miljoner på banken och samtidigt missa att leva medans man är frisk och har möjligheten.
Så du tror att du skall dö vid 45 när medelåldern ligger på 76.
Jag lever som en kung men har ändå sparat och investerat massor.
Citera
2025-03-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776

Jag antar att jag blir medel, men jag sparar inte för att bli 95.
Citera
2025-04-01, 19:59
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Medelåldern snittat över könen är i Sverige ~ 83 år.
Citera
2025-04-02, 16:26
Medlem
0 skulder, 0 inkomst, 550kr i fickan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här