2025-03-22, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av businessasunusual
Pengar är för mig en trygghet att sluta vara beroende av en arbetsgivare, jag har haft stora svårigheter personlighets mässigt och platsar inte in bland andra och konstigheter uppstår personlighetsmässigt. Vill därför kunna ha en trygghet och bara kunna gå ut i det fria.
Annars gillar jag att jobba också
Tack för tipset

En trygghet för mig är 800.000 kr det är en bra summs

Absolut. Glöm inte att leva lite på vägen dit oxå.
Citera
2025-03-22, 09:21
Medlem
Citat:
Vad är en tillräcklig trygghet för att sluta jobba? Om man har 500.000 i fonder är tillräckligt för att iaf kunna gå arbetslös och ändå få in pengar via fonderna?
Hus vid 40 är nog att ta i men lägenheten är betald och jag har 2,4 miljoner nedgrävd i den och kan spara bra i fortsättningen men hus vid 40 är väl lite väl ambitiöst? Jag är förmodligen fortsatt ensam även då
Första gången jag skriver från telefon så då blir de stor bokstav

Det här med att sluta jobba är ärligt en väldigt knasig tanke. Vad ska du göra av ditt liv?

Iallafall, beroende på vad man har för utgifter per månad så krävs ungefär 20xmånadslönen för att KANSKE kunna leva samma livstil som innan. Kanske eftersom avkastning från sparade pengar är en lite mer komplicerad historia än de flesta inser. Man ska betala skatt, man kanske inte får den avkastning som man beräknade, inflationen kanske blir hög eller man kanske får en oväntad utgift som knaprar på förmögenheten.

Det är svårt leva och vara ledig 24 timmar om dygnet utan att slösa lite extra pengar också, om nu inte tänkt att bara sova, äta, se på tv, spela lite dataspel, sova, äta, se på tv, spela lite dataspel.

Edit:

Kan tillägga att i Sverige så har vi välfärdssystemet som gör att man kan leva nästan lika gott utan att behöva spara några pengar alls och få bidrag istället för att jobba. Allt som krävs är att man hela tiden söker jobb som man inte är kvalificerad för.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-03-22 kl. 09:25.
Citera
2025-03-22, 09:28
Medlem
Hur stor nettoförmögenhet man har märker jag påverkas extremt mycket av hur högt ens hus är värderat och hur mycket man har belånat huset.

Så för oss som gjort bostadskarriär de senaste 30 åren är väl allt annat än flera miljoner i nettoförmögenhet ett misslyckande. Ett hus idag värderas till mellan 5-10 miljoner, medan man själv köpte huset bra mycket billigare än så eller en gång i tiden köpte en bostadsrätt/hus och följt med när en ökat i värde och därför inte behövt belåna huset så mycket vid senare köp.

Så jag skulle påstå att nästan alla som är 50 år eller äldre bör ha en nettoförmögenhet på minst 3 miljoner kr och det enbart på huset.
Citera
2025-03-22, 09:58
Medlem
Citat:
haft skulder en lång tid och först nu kan jag spara mycket.

jag ska satsa på usa och köpa robur access usa

hur mycket bör en person i min ålder ha?

jag har verkligen slösat min tid och inte fattat hur viktigt det är att äga fonder. inte ens när jag bodde hemma tänkte jag på att spara och nu har jag tiden på fel sida.

hade jag sparat vid 25 så hade jag kunnat pensionera mig redan jävla idiot man är

slängt bort pengar på skit bokstavligen 😟

faaaan

Äh, gjort är gjort. Du har fortfarande tid att göra något bra av din situation och skapa dig en smärre förmögenhet som sätter lite guldkant på tillvaron! 🙂
Citera
2025-03-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Fonder delar inte ut pengar (undantaget några ETF:er) så du måste sälja innehavet varje månad för att täcka utgifterna om du blir arbetslös. Första miljonen är svårast säger man, går snabbare till nästa när man redan har kapital. Så sälj inte utan spara och investera stenhårt. Sprid riskerna lite också och kör inte bara en fond/ett land/en bransch. Lycka till!

Känslan är subjektiv. Objektivt är du inte det. Tyvärr

Det finns fonder som delar ut med även om dom inte är så vanliga nuförtiden.

Bla har Storebrand en del utdelande fonder men även Handelsbanken och Aktiespararna genom Cicero fonder.

Länk till Storebrands produkter: https://www.storebrandfonder.se/glob...024-240506.pdf
Citera
2025-03-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det här med att sluta jobba är ärligt en väldigt knasig tanke. Vad ska du göra av ditt liv?

Iallafall, beroende på vad man har för utgifter per månad så krävs ungefär 20xmånadslönen för att KANSKE kunna leva samma livstil som innan. Kanske eftersom avkastning från sparade pengar är en lite mer komplicerad historia än de flesta inser. Man ska betala skatt, man kanske inte får den avkastning som man beräknade, inflationen kanske blir hög eller man kanske får en oväntad utgift som knaprar på förmögenheten.

Det är svårt leva och vara ledig 24 timmar om dygnet utan att slösa lite extra pengar också, om nu inte tänkt att bara sova, äta, se på tv, spela lite dataspel, sova, äta, se på tv, spela lite dataspel.

Edit:

Kan tillägga att i Sverige så har vi välfärdssystemet som gör att man kan leva nästan lika gott utan att behöva spara några pengar alls och få bidrag istället för att jobba. Allt som krävs är att man hela tiden söker jobb som man inte är kvalificerad för.
Håller med jag fattar bättre det är nog naivt för jag hade inte vetat vad jag ska göra med all tid
Så länge jag trivs på jobbet så är det här en främmande tanke men när man vantrivs så finns detta i huvudet ofta där man bara vill slippa allt
Skulle man ha 10 miljoner så är det ändå mycket underhåll som nog krävs gissar jag för att få dessa att rulla åt rätt håll
Då måste man läs apå om allt för att följa trenderna och planera rätt och allt det där finns aldrig nån vila egentligen

I veckan tänker jag prova så här lägga 30.000 i dollarn och hålla några veckor och se vad som händer, jag har läst mycket om warranter och vet hur de funkar och har handlat fiktivt med dem

Och vid sidan av provtrejda med 4000 kr i warranter med låg hävstång utan courtage, kan det vara nyttigtför ens karriär? 4000 kan jag förlora utan att livt blir förstört
Citera
2025-03-22, 12:09
Medlem
na
Senast redigerad av aspiring 2025-03-22 kl. 12:26.
Citera
2025-03-22, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tjänar civilingenjörer så lite? En rörmokare har högre ingångslön t.o.m.

Skulle påstå att det inte är så ovanligt att börja på en relativt låg lön som civilingenjör. Jag själv gjorde det, men nu efter mer än tio år i branschen har jag trippla lönen mot när jag började. Men då har jag haft lite tur också med byte av arbetsgivare och tjänst under åren.

Har för mig att medianlönen för civilingenjörer i Sverige är runt 55-60 tusen i månaden, men då är det stor lönespridning och en stor spridning i vad folk jobbar med efter examen.
Citera
2025-03-26, 10:06
Medlem
Mullrets avatar
I Sverige har de flesta en vettig bas att stå på, om de har koll på utgifterna.

Så, i skiktet 1% ww är inte omöjligt att hamna i.

Vad anses vara 1% rik?
För att göra det enkelt, låt oss överväga var Internal Revenue Service (IRS) sätter ribban för de översta 1 % av löntagarna först. Enligt en studie från SmartAsset från 2024 behöver du 787 712 USD för att vara bland den översta 1% av inkomsttagare i hela landet.26 okt. 2024.

Hur många har över 10 miljoner på banken?
Enligt Dagens industri så har Sverige över 575 000 dollarmiljonärer – det vill säga individer med kapital på över 10 miljoner kronor (vid en dollar runt 10 kronor). Andelen förmögna svenskar ökar varje år och troligen kommer den siffran fortsätta att växa med ekonomisk tillväxt och inflation.

Så, cirka 6% av befolkningen.
Citera
2025-03-26, 16:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
I Sverige har de flesta en vettig bas att stå på, om de har koll på utgifterna.

Så, i skiktet 1% ww är inte omöjligt att hamna i.

Vad anses vara 1% rik?
För att göra det enkelt, låt oss överväga var Internal Revenue Service (IRS) sätter ribban för de översta 1 % av löntagarna först. Enligt en studie från SmartAsset från 2024 behöver du 787 712 USD för att vara bland den översta 1% av inkomsttagare i hela landet.26 okt. 2024.

Hur många har över 10 miljoner på banken?
Enligt Dagens industri så har Sverige över 575 000 dollarmiljonärer – det vill säga individer med kapital på över 10 miljoner kronor (vid en dollar runt 10 kronor). Andelen förmögna svenskar ökar varje år och troligen kommer den siffran fortsätta att växa med ekonomisk tillväxt och inflation.

Så, cirka 6% av befolkningen.

Di räknar in primärbostadens värde, det gör det en aning missvisande eftersom bostaden binder kapiralet och gör det svårnått.

"Enligt Capgemini och RBC Wealth Management fanns det 2011 omkring 61 000, och 2015 103 000, dollarmiljonärer i Sverige. Som dollarmiljonär definierades personer med en investeringsbar förmögenhet som översteg 1 miljon amerikanska dollar, det vill säga 2015 8,25 miljoner svenska kronor."

Tar man denna ofta använda definition så är antalet dollarmiljonärer långt under 500k i Sverige.
Senast redigerad av Ringhals3 2025-03-26 kl. 17:02.
Citera
2025-03-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Hur stor nettoförmögenhet man har märker jag påverkas extremt mycket av hur högt ens hus är värderat och hur mycket man har belånat huset.

Så för oss som gjort bostadskarriär de senaste 30 åren är väl allt annat än flera miljoner i nettoförmögenhet ett misslyckande. Ett hus idag värderas till mellan 5-10 miljoner, medan man själv köpte huset bra mycket billigare än så eller en gång i tiden köpte en bostadsrätt/hus och följt med när en ökat i värde och därför inte behövt belåna huset så mycket vid senare köp.

Så jag skulle påstå att nästan alla som är 50 år eller äldre bör ha en nettoförmögenhet på minst 3 miljoner kr och det enbart på huset.

Sverige är större än Stockholm och andra storstäder. Kolla orter som Sandviken, Finspång, Piteå, Nässjö..ja, lite blandat...hur ska någon kunna ha en nettoförmögenhet på flera miljoner där? Visst har bostadspriserna ökat men inte till några hiskeliga nivåer.
Citera
2025-03-31, 17:02
Medlem
8250000:- står det men har ett par miljoner till i fastigheter utomlands men vill inte ta med de pengarna eftersom man aldrig vet vad som händer i bananrepubliker 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in