2025-03-10, 21:31
Medlem
Jag sprang på en sajt via RikaTillsammans häromdagen, minbalansrakning.se. Den gör det rätt smidigt att få koll på ekonomin – man lägger in sina tillgångar och skulder, sen räknar den ut nettoförmögenheten och visar en graf över tid. Testade det själv och tyckte det var okej att se hur det ligger till.

Nu blev jag lite nyfiken på er andra här på Flashback. Hur gamla är ni och vad har ni i nettoförmögenhet? Själv är jag 34 och ligger på runt 850k, mest från bostadsrätten och lite sparande. Vet att det kan se olika ut beroende på läget i livet – vissa har kanske mer skulder, andra har byggt upp mer. Och hur gör ni för att hålla koll – kör ni i Excel, eller har ni något annat sätt? Finns det nån annan bra app för sånt här som ni kan tipsa om? Dela gärna era siffror och tankar om ni vill!
Citera
2025-03-10, 21:49
Medlem
OneTaps avatar
21 bast o har inga skulder så min netto förmögenhet e de ja har i aktier :P för några dagar sen 500k men närmre 300k nu eftersom ja latcha med häv stång på USA börsen
Citera
2025-03-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
21 bast o har inga skulder så min netto förmögenhet e de ja har i aktier :P för några dagar sen 500k men närmre 300k nu eftersom ja latcha med häv stång på USA börsen

Ouch. När jag var 21 experimenterade jag också med hävstångsprodukter. Tyckte jag brände mig rejält men du slår mig med hästlängder. I feel you brother.
Citera
2025-03-10, 21:58
Medlem
31 år. Har tillsammans med frun ca 3 MSEK om man räknar tillgångar minus lån, exklusive studielån. Tillsammans har vi studielån om ungefär en halv miljon, så 2.5 MSEK isåfall, så 1.2-1.5 miljon var.
Citera
2025-03-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
31 år. Har tillsammans med frun ca 3 MSEK om man räknar tillgångar minus lån, exklusive studielån. Tillsammans har vi studielån om ungefär en halv miljon, så 2.5 MSEK isåfall, så 1.2-1.5 miljon var.

Snyggt! Består era tillgångar främst av bostaden eller har ni värdepapper och sparkonton?
Citera
2025-03-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humdan
Snyggt! Består era tillgångar främst av bostaden eller har ni värdepapper och sparkonton?

I stort sett allt kapital har vi skrapar ihop själva. Vi bodde en sväng i Stockholm, hyrde till en början då vi sparade ihop pengar för att köpa lägenhet i centrum, som vi sen gjorde 450k vinst under två års tid.

Bytte därefter ort, där vi återigen hyrt bostad under ca 1.5 år, men nu flyttade vi in i vår nyköpta bostad häromveckan.

Så svaret på din fråga, har haft kapitalet investerat eller på sparkonto fram till för två veckor sen. Grovt räknat la vi in ca en tredjedel i insats, en tredjedel till renoveringar och en tredjedel kvar i värdepapper/spar.
Citera
2025-03-10, 22:10
Medlem
Citat:
I stort sett allt kapital har vi skrapar ihop själva. Vi bodde en sväng i Stockholm, hyrde till en början då vi sparade ihop pengar för att köpa lägenhet i centrum, som vi sen gjorde 450k vinst under två års tid.

Bytte därefter ort, där vi återigen hyrt bostad under ca 1.5 år, men nu flyttade vi in i vår nyköpta bostad häromveckan.

Så svaret på din fråga, har haft kapitalet investerat eller på sparkonto fram till för två veckor sen. Grovt räknat la vi in ca en tredjedel i insats, en tredjedel till renoveringar och en tredjedel kvar i värdepapper/spar.

Grattis till den nya bostaden! Man får utgå från att renoveringarna höjer värdet på bostaden, men det dröjer väl innan ni kan omvärdera och få det svart på vitt.
Citera
2025-03-10, 22:12
Avstängd
67arigGubbes avatar
Skulle sidan va någon mirakelberäknare menar du?

Kan folk inte räkna plus-minus själva idag?

Nåväl 6.2miljonee..
Citera
2025-03-10, 22:19
Medlem
Ca 1.5m netto dock så minskar den varje dag så börsfan går söderut som aldrig förr...
Citera
2025-03-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Skulle sidan va någon mirakelberäknare menar du?

Kan folk inte räkna plus-minus själva idag?

Nåväl 6.2miljonee..

Du har haft tid på dig att tänka på detta med dina 67 år För mig var det här ett nytt sätt att tänka på sparande. Jag har alltid tänkt att det är pengarna på banken + aktier/fonder och har inte tänkt i termer om tillgångar och skulder. Men så är jag en simpel karl också. Dessutom gillar jag tanken på att lägga in nya värden om ett kvartal och se hur min förmögenhet utvecklas. Återstår att se om jag kommer upp i dina nivåer till slut.
Citera
2025-03-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koladags99
Ca 1.5m netto dock så minskar den varje dag så börsfan går söderut som aldrig förr...

Förstår att det svider. Snart dags för mig att gå in med mina blygsamma sparpengar
Citera
2025-03-10, 22:23
Medlem
Citat:

Vad har ni köpt för utbildningar för 500 k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in