2025-03-10, 23:15
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Kul att se att fler intresserar sig för privatekonomi! Jag har testat lite olika verktyg men landade till slut i en egen modell där jag kan bryta ner allt från kassaflöden till tillgångsslag och framtida avkastningsprognoser. Det ger en mer detaljerad bild än de flesta appar jag testat, men jag kan förstå att en enkel lösning som MinBalansräkning funkar för en snabb överblick.

Jag är själv 37 och nettoförmögenheten ligger strax över 6 miljoner, främst genom en kombination av börsen, fastigheter och ett par lyckade entreprenörsprojekt vid sidan av jobbet. För mig handlar det mest om att optimera kapitalallokeringen och se till att tillgångarna arbetar effektivt, snarare än att bara titta på en totalsumma.

Men det viktigaste är ju att ha koll och en plan, oavsett nivå. Har du funderat på att bredda investeringsstrategin utöver bostaden och sparandet? Det finns mycket intressant att göra om man vill få pengarna att växa ännu snabbare.

Kan du ge tips på dessa investeringsstrategier, menar du ”hustles” eller vad har du i tankarna?
Citera
2025-03-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Jag har testat lite olika verktyg men landade till slut i en egen modell där jag kan bryta ner allt från kassaflöden till tillgångsslag och framtida avkastningsprognoser. Det ger en mer detaljerad bild än de flesta appar jag testat, men jag kan förstå att en enkel lösning som MinBalansräkning funkar för en snabb överblick.

Har först nyligen börjat intressera mig för privatekonomi på ett djupare plan. Så här i efterhand känner jag att jag borde ha tagit det på allvar tidigare, jag är ändå 39 Har du ett eget excel-ark som du pillar i? Skulle vara grymt att få en färdig mall man kan använda sig av! Jag tycker minbalansrakning.se gav mig ett nytt sätt att se på saker och ting, men jag vill fördjupa mig ytterligare.
Citera
2025-03-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Min nettoförmögenhet är på 3,1 miljoner

Håller inte med hur den där sidan prioriterar. Min skuldkvot är under 4 men det får man inte fylla i så den tycker jag har för mycket lån!

Får jag fråga, hur gammal är du? Jag såg inte ens att skuldkvot fanns med. Vad säger den att du har för skuldkvot och vad ska man ha?
Citera
2025-03-10, 23:34
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humdan
Får jag fråga, hur gammal är du? Jag såg inte ens att skuldkvot fanns med. Vad säger den att du har för skuldkvot och vad ska man ha?

Hittade skuldkvoten… om du sparar och klickar jämför med andra kommer det upp.

Din nettoförmögenhet? är 3 150 585 kr, vilket är +1 650 585 kr (+110.0%) jämfört med genomsnittet för 30-39 (1 500 000 kr?).
Citera
2025-03-10, 23:37
Medlem
Citat:
Hittade skuldkvoten… om du sparar och klickar jämför med andra kommer det upp.

Din nettoförmögenhet? är 3 150 585 kr, vilket är +1 650 585 kr (+110.0%) jämfört med genomsnittet för 30-39 (1 500 000 kr?).

Aha! Såg inte att man kan jämföra med andra. Man vill ju veta mer detaljerat vara siffrorna kommer ifrån och vad som är bra vs dålig skuldkvot.
Citera
2025-03-10, 23:45
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Aha! Såg inte att man kan jämföra med andra. Man vill ju veta mer detaljerat vara siffrorna kommer ifrån och vad som är bra vs dålig skuldkvot.

Vad som är bra eller inte beror ju på din strategi. Gillar du inte amortering ska du ha så låg som möjligt för att sänka lagstadgade amorteringsgraden. Själv spelar det ingen roll pga stökar jag av mitt bolån på 15-20 år istället för 50 och då får jag stora röda siffror för att jag inte har pengarna på börsen….

Har all buffert jag behöver och bolån under 60% som blir under 50% nästa omvärdering. Ändå klagar den på att jag har för mycket skulder haha.

Tar den här sidan med en nypa salt. Det är mycket den inte tänker på som jag räknar på i min egen Excel
Citera
2025-03-10, 23:47
Medlem
Citat:
Tar den här sidan med en nypa salt. Det är mycket den inte tänker på som jag räknar på i min egen Excel

Som vaddå?
Citera
2025-03-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Totalt ca 220 miljoner. Ner ca 3 miljoner senaste veckan p.g.a.börsen.

Det låter ju inte så dumt. Vad spenderar du pengar på?
Citera
2025-03-11, 00:03
Medlem
Citat:
Jag sprang på en sajt via RikaTillsammans häromdagen, minbalansrakning.se. Den gör det rätt smidigt att få koll på ekonomin – man lägger in sina tillgångar och skulder, sen räknar den ut nettoförmögenheten och visar en graf över tid. Testade det själv och tyckte det var okej att se hur det ligger till.

Nu blev jag lite nyfiken på er andra här på Flashback. Hur gamla är ni och vad har ni i nettoförmögenhet? Själv är jag 34 och ligger på runt 850k, mest från bostadsrätten och lite sparande. Vet att det kan se olika ut beroende på läget i livet – vissa har kanske mer skulder, andra har byggt upp mer. Och hur gör ni för att hålla koll – kör ni i Excel, eller har ni något annat sätt? Finns det nån annan bra app för sånt här som ni kan tipsa om? Dela gärna era siffror och tankar om ni vill!
-600000 500000 oss kronofogden! diskbråck efter 30års arbete inom byggindustrin+ 2 kroniska sjukdomar så livet är kört!
Citera
2025-03-11, 00:05
Medlem
Running_mans avatar
Det ska du fullständigt skita i Skatteverket! Snyggt försök...
Citera
2025-03-11, 00:08
Medlem
Citat:
Varför säljer du inte av allt i så fall? Jag skulle ha drabbats av panik om jag varit i ditt ställe.

Det dummaste någon kan göra.
Somna om och ägna dig åt annat.
Citera
2025-03-11, 00:17
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Finns en miljon sådana här trådar, din småkukade, glosögda horunge. Sök och du skall finna.

"Åh, titta på mig, jag har pengar. Hur mycket pengar har du? (Men hoppas det är mindre än mig, så att jag kan må bra över det)"

Den som har mest pengar när den dör vinner, eller vadå? Håll käft och använd dem istället, och skit i hur mycket andra har. Mobboffer.

Haha tack för dagens! Helt enig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in