2025-06-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Vad är kindlingeffekten?

Jag kan också skriva den goda nyheten, mest för mig förstås men tänkte även för andra som ev. oroar sig efter ett långvarigt kratombruk, att mina lever och njurvärden m.fl. prover var helt normala. Jag nojjade lite över framförallt leverpåverkan o hur jag skulle förklara det för läkaren, men som sagt det såg bra ut, ca åtta veckor efter avslut av 7 års daglig användning.

Försökt nå fram med just detta flera gånger genom åren. Gått på kratom dagligen i snart 4 år, första två åren på monsterdoser (typ 50gpd), senaste åren 10-20gpd. Har pga annan sjukdom testat mina levervärden varje år och de har genomgående varit bra.

All skit som sprids gällande kratoms biverkningar och som folk hävdar ha drabbats av beror fan uteslutande på att andra individuella faktorer spelar in en avgörande roll.

Allt ifrån förstörda levrar till tappat hår och låga testosteronnivåer (som jag f.ö. också testat och de är höga, trots att enbart min livsstil i sig borde sänka dem oberoende av kratom) pga kratom, är jag övertygad om har drabbat folk pga andra väsentliga faktorer. Varit direkt skadligt för ryktet att folk slängt ur sig saker som fakta utan några belägg alls, finns inte ens konkreta studier som fastställer några av de vanligaste exemplen på påstådda biverkningar som jag just nämnde.

Det enda man faktiskt garanterat kan säga om kratom är att det kan medföra ett jävla beroende, som för många (inklusive mig) ger en jobbig at. Jag har missbrukat tramadol också och den avtändningen jag får på kratom är minst lika illa. Så precis samma gäller egentligen där, muppar slänger ur sig att andra bara ska rycka upp sig för att de minsann inte fick någon avtändning.

Som tips till alla som försöker sluta men strugglar med just avtändningen, försök verkligen trappa ner. Det hjälper enormt mycket. Vet att det kan vara svårt med disciplinen, men det är bara skärpa sig och inse att man har några veckor av betydligt värre helvete framför sig annars.
Senast redigerad av jeffreythugga 2025-06-13 kl. 16:38.
Citera
2025-06-14, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trefalga
Problemet med att skriva sådana här inlägg är att du är inte jag, jag är inte du, Håkan är varken du eller jag. Jag behöver MINST 1000mg per dygn för att "täcka över" tom en kratom avtändning. Har man kört 20+ avtändningar är kindling effekten ett riktigt monster. Men glad för din skull!

Tack! Jag är också rätt nöjd me att de gick smärtfritt för mig! Du har så rätt vi är alla olika och det har jag väl inte motsagt i mitt inlägg? Om man som du behöver monster doser av pregabalin för att lindra en AT så låter det ju inte som en särskilt normalförekommande reaktion tänker jag typ? Jag tror den absoluta majoriteten inte behöver ett gram pregabalin dagligen för att lindra en kratom avtändning, precis som jag skrev i mitt inlägg, så behövs det ej för de allra flesta. Undantag finns förstås, har väl knappast sagt att det gäller alla? Skulle vi ta 100 random kratom användare och ge dom typ 50-100mg pregabalin dagligen när dom får avtändning, tror jag en majoritet hade haft stor hjälp av det. Min tanke med det jag skrev var väl snarare att folk inte borde köra i sig 600mg pregabalin dagligen på en gång för att lindra sin kratom AT utan pröva sig fram med lägre doser för att komma fram till va som faktiskt behövs om dom typ inte som du redan vet sedan innan va som behövs.
Senast redigerad av NZT1337 2025-06-14 kl. 02:47.
Citera
2025-06-14, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Jag gissar att många tunga kratom-missbrukare kommer trappa ner självmant eller söka vård under Våren/Sommaren nu när det klassas om ett par timmar. Tänkte att vi kanske kan samla våra erfarenheter tillsammans i en tråd. Jag tror många av oss riskerar att inte tas seriöst av missbruksvården. Jag tror vi också riskerar att bli förlöjligade av tyngre missbrukare. I denna tråd får man ingen trofe för att man lider mer än någon annan. Konstruktiva inlägg efterfrågas.

Jag har personligen 750 gram kvar och en vana på 20-40g om dagen. Ska börja med en 10g dos på morgonen och en 20g dos på kvällen och sedan trappa ner 0,5/1g perdag samtidigt som jag ska höja min dos SNRI som jag tror är väldigt bra för att minimera de psykiska lidandet. Har ingen koll vilka kosttillskott som kanske kan hjälpa utom magnesium?
Kratom är ju ett minne sedan tjugo år. Hur man ens tycker om det är mig en gåta. Lycka till i vilket fall.
Citera
2025-06-14, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeffreythugga
Som tips till alla som försöker sluta men strugglar med just avtändningen, försök verkligen trappa ner. Det hjälper enormt mycket. Vet att det kan vara svårt med disciplinen, men det är bara skärpa sig och inse att man har några veckor av betydligt värre helvete framför sig annars.
Detta är ett mycket bra tips gott folk!
Citera
2025-06-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Tack! Jag är också rätt nöjd me att de gick smärtfritt för mig! Du har så rätt vi är alla olika och det har jag väl inte motsagt i mitt inlägg? Om man som du behöver monster doser av pregabalin för att lindra en AT så låter det ju inte som en särskilt normalförekommande reaktion tänker jag typ? Jag tror den absoluta majoriteten inte behöver ett gram pregabalin dagligen för att lindra en kratom avtändning, precis som jag skrev i mitt inlägg, så behövs det ej för de allra flesta. Undantag finns förstås, har väl knappast sagt att det gäller alla? Skulle vi ta 100 random kratom användare och ge dom typ 50-100mg pregabalin dagligen när dom får avtändning, tror jag en majoritet hade haft stor hjälp av det. Min tanke med det jag skrev var väl snarare att folk inte borde köra i sig 600mg pregabalin dagligen på en gång för att lindra sin kratom AT utan pröva sig fram med lägre doser för att komma fram till va som faktiskt behövs om dom typ inte som du redan vet sedan innan va som behövs.

Absolut, och om jag framstod som en smartass så ber jag om ursäkt. Det jag försökte få fram är att om du sätter 100 personer som har gått på kratom i X antal år, så kommer alla behöva olika mängder Lyrica, alla kommer ha olika grader av symptom osv. Droger och missbruk är så individuellt att, som i det här fallet, att du tacklade en avtändning med 60 mg betyder absolut ingenting. Underliggande psykiska problem, hur fysiskt fit du är, hur positiv du var, hur negativ du var – allt spelar in.

I det stora hela tror jag att dina 60 mg Lyrica var mer en mental grej än en fysisk, för i normala fall är 60 mg absolut INGENTING – såvida du inte tagit extremt små doser kratom, för då kanske du inte ens behöver Lyrica. Men om du däremot har legat på 70+ gram kratom… ja, då behöver du stora doser av till exempel Lyrica.
Citera
2025-06-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trefalga
Absolut, och om jag framstod som en smartass så ber jag om ursäkt. Det jag försökte få fram är att om du sätter 100 personer som har gått på kratom i X antal år, så kommer alla behöva olika mängder Lyrica, alla kommer ha olika grader av symptom osv. Droger och missbruk är så individuellt att, som i det här fallet, att du tacklade en avtändning med 60 mg betyder absolut ingenting. Underliggande psykiska problem, hur fysiskt fit du är, hur positiv du var, hur negativ du var – allt spelar in.

I det stora hela tror jag att dina 60 mg Lyrica var mer en mental grej än en fysisk, för i normala fall är 60 mg absolut INGENTING – såvida du inte tagit extremt små doser kratom, för då kanske du inte ens behöver Lyrica. Men om du däremot har legat på 70+ gram kratom… ja, då behöver du stora doser av till exempel Lyrica.

Den kloka lösningen hade väl vart att inte sluta ta kratom medan man tagit 70g/dag utan trappa ner rejält innan man ska sluta. Så blir dels avtändningen lindrigare och man kan även tänka sig att man klarar sig med lägre doser pregabalin då.

Placeboeffekten borde förstås inte underskattas, svårt att säga om pregabalinet enbart var en mental grej kan förstås vara så. Grejen är dock att jag har använt typ exakt samma tillvägagångsätt när jag slutat med sub efter o tagit de dagligen längre perioder och har klarat mig med likartade doser pregabalin även då. Om inte annat är det väl en effektiv användning av placeboeffekten, för mig iaf hehe
Citera
2025-06-17, 19:57
Medlem
Någon med tips om lindring, inne på dag 3. Frossa och mår helvete. Kan omöjligt träffa andra människor.
Mat?
Vitaminer?
Andra droger?
Nootropics?
Andra tips?

Tack på förhand!
Citera
2025-06-17, 23:07
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Någon med tips om lindring, inne på dag 3. Frossa och mår helvete. Kan omöjligt träffa andra människor.
Mat?
Vitaminer?
Andra droger?
Nootropics?
Andra tips?

Tack på förhand!

Hur mycket brukade du ta om dagen?
Gällande mat så beror det på vad du kan få i dig - kan du äta nyttigt så gör det. Det bästa är att få igång kroppen fysiskt så fort som möjligt, även om det kan vara väldigt svårt den första veckan.

Cannabis kan lindra en del de första dagarna om du har tillgång till det, kan hjälpa mot sömnen också. Annars finns ju melatonin receptfritt, hjälper också mot sömnen. Sen hjälper ju loperamid mot dålig mage vilket också brukar behövas.

Utöver det så är det nog bara att härda ut, själv gick jag av 10gpd cold turkey senaste gången och det gick förvånansvärt bra konstigt nog. Den gången använde jag endast melatonin och loperamid. Någon gång dessförinnan var det värre (även om dosen då var något lägre) och då körde jag lite thch eller någon av de lagliga cannabinoiderna som fanns då. Det hjälpte för stunden men mådde ändå skit efter att jag slutade med rökat så det kanske bara sköt upp det hela.
Citera
2025-06-18, 09:26
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Mat?
Vitaminer?
Andra droger?
Nootropics?
Andra tips?

Tack på förhand!

Det kommer va mkt mkt bättre efter helgen men ha inga planer på midsommar. Använd gräs som hjälpmedel inte alkohol.
Citera
2025-06-18, 11:59
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Mat?
Vitaminer?
Andra droger?
Nootropics?
Andra tips?

Tack på förhand!

Hur mycket kramaton tar du om dagen, och hur länge?
Citera
2025-06-19, 16:19
Medlem
SaltKrabbans avatar
Citat:
Mat?
Vitaminer?
Andra droger?
Nootropics?
Andra tips?

Tack på förhand!

Lider med dig! Jag tog det dagligen i 3 års tid. Skiten var ju laglig liksom, underlättade mitt liv så mycket speciellt sömnen (som jag haft problem med sen tonåren). Sen när lagret var slut och verkligheten kom ikapp så mådde jag verkligen skit! Frossa och myrkrypningar i kroppen konstant.
Försökte jobba men mitt arbete trodde jag var jättesjuk och skickade hem mig (tack och lov!) så jag sjukskrev mig en vecka. Hade aldrig klarat av jobbet.
Så jag gjorde vad jag aldrig borde gjort (men det hjälpte mig i alla fall) jag började dricka igen! Har haft problem med alkohol tidigare men hade inte rört skiten sen jag började med kratom. Det tog mig ungefär en månad att bli ”normal” igen.
Har testat den där lagliga skiten som ska ”ersätta” kratom, men det hjälper ingenting. Du kastar pengarna i sjön!

Lycka till och försök hitta något annat sätt om du kan men alkoholen hjälpte mig.
Den hjälpte mig även när jag slutade med ett 4 år långt tramadol beroende (som var mycket värre än det här).
Citera
2025-06-20, 17:05
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Idag blir den sista dagen med kratom för mig.
Tog nyss en dos på 3g med kratom jag spillt på golvet över åren som jag skrapat ihop. Sen ska jag ta en dos till, och sen två mindre doser som blir kvar för nattsömnen.

Jag är rädd. Jag känner ju av ATn redan efter 12 timmar efter jag vaknat, och den är väldigt smärtsam, så smärtsam att jag inte kan samla tankarna och inte helt sitta still samt kan inte fokusera helt på filmer osv.

Jag behöver lite uppmuntring bröder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in