Citat:

Ursprungligen postat av 
Dottertillendotter

Vad är kindlingeffekten?
Jag kan också skriva den goda nyheten, mest för mig förstås men tänkte även för andra som ev. oroar sig efter ett långvarigt kratombruk, att mina lever och njurvärden m.fl. prover var helt normala. Jag nojjade lite över framförallt leverpåverkan o hur jag skulle förklara det för läkaren, men som sagt det såg bra ut, ca åtta veckor efter avslut av 7 års daglig användning.

Försökt nå fram med just detta flera gånger genom åren. Gått på kratom dagligen i snart 4 år, första två åren på monsterdoser (typ 50gpd), senaste åren 10-20gpd. Har pga annan sjukdom testat mina levervärden varje år och de har genomgående varit bra.
All skit som sprids gällande kratoms biverkningar och som folk hävdar ha drabbats av beror fan uteslutande på att andra individuella faktorer spelar in en avgörande roll.
Allt ifrån förstörda levrar till tappat hår och låga testosteronnivåer (som jag f.ö. också testat och de är höga, trots att enbart min livsstil i sig borde sänka dem oberoende av kratom) pga kratom, är jag övertygad om har drabbat folk pga andra väsentliga faktorer. Varit direkt skadligt för ryktet att folk slängt ur sig saker som fakta utan några belägg alls, finns inte ens konkreta studier som fastställer några av de vanligaste exemplen på påstådda biverkningar som jag just nämnde.
Det enda man faktiskt garanterat kan säga om kratom är att det kan medföra ett jävla beroende, som för många (inklusive mig) ger en jobbig at. Jag har missbrukat tramadol också och den avtändningen jag får på kratom är minst lika illa. Så precis samma gäller egentligen där, muppar slänger ur sig att andra bara ska rycka upp sig för att de minsann inte fick någon avtändning.  
Som tips till alla som försöker sluta men strugglar med just avtändningen, 
försök verkligen trappa ner. Det hjälper enormt mycket. Vet att det kan vara svårt med disciplinen, men det är bara skärpa sig och inse att man har några veckor av betydligt värre helvete framför sig annars.