2025-03-22, 15:16
Medlem
Att trappa ner ett 20-40 g per dag med att kra 30 g...knns lite som att du inte vill trappa ur egentligen. Men nu blir mnga tvingade nr det blivit olagligt. Varfr kr du s stora doser? Jag har gtt p riktigt tunga opioider mnga mnga r och jag kanske tog 20-25 g per dag som hgst. Att ta en 20 grams dos p kvllen r inte nedtrappning imo. Hade du varit seris s hade du kanske krt 5 g morgon 5 g em och en 5 alternativt 10 till kvllen. Varfr inte dosera lite mindre men oftare om du ska trappa ur.. eller sig 5 g x 4 tillfllen..sedan kra p det 1 vecka sen 5 g x 3 tillfllen sen ner till 2 tillfllen och sen trappa ner 1 g per dag nr du r p 10 g. Ser ingen anledning att ta kratom i doser ver 5 g per serving. D det ofta bara bidrar till fler bieffekter som illamende/yrsel och dsighet. Menar det r inte sub eller ntt du ska sluta med dr man behver trappa ner 0.5 mg p slutet. Ofta r det nr doserna brjar bli sm som man ska minska med lite i taget. r man p hga doser s kan man snka i betydligt mer. Ta sub som ett exempel : Det r i mnga fall ltt att klippa 24 mg till 12 mg man kan i princip gra det rakt av. Pga. sub fungerar lite annorlunda n tex. Oxy. Receptorerna r fortfarande ockuperade. Dremot dem sista 4 o speciellt 2 mg r riktigt tuffa just pga. den stora delen av medicinen ligger i dem frsta milligrammen.
Citera
2025-03-26, 14:11
Medlem
Drumedarens avatar
Krde p hrt p kratomet i ver ett r, varje eviga dag. P jobbet sm doser och hemma hga doser. Slutade fr 2 veckor sedan och fick knappt AT. Lite kallsvettig och s, men fick bttre smn och knde mig piggare. Vad fan handlar det om? Visst att psyket tog lite stryk men det var man ju med p. Men trodde det skulle vara vrsta heroin avtndningen man skulle ka p.

r tacksam att det inte blev vrre nd. Men r extremt chockad att jag inte fick uppleva det dom flesta andra fick. Krde nd hga doser
Citera
2025-03-26, 14:38
Medlem
Instller mig i gruppen...

Kratom-smaskare hr, sen ca 5 r tillbaka. Kratom gav mig livskraft, ett meningsfullt liv. Behvde inte lngre vara sjukskriven som jag var i brjan, kommit igng med mitt jobb igen. I brjan lite d o d, som blev varje dag. Har nog krt i snitt 60-70 g om dagen (ca 10 g t gngen, 6-7 ggr om dagen). Kratom har hllit igng mig. Det r sklart frbjudet att vara pverkad p jobbet, men en lite lagom dos s mrks inget.

verdoserade en gng, ambulans till akuten, men kunde g hem samma dag. Det fick mig att vara lite frsiktigare. Flera gnger har jag ven ftt epileptiska anfall av fr mycket kratom. Fick mig att vara nnu frsiktigare.

Har smugglat med mig det till lnder dr det redan r frbjudet, jag vgade inte chansa p att vara utan, nr jag varit p semester.

Jag har ca 200-250 g kvar, ca 4 dagar, sen r det slut. Jag tnkte kra en CT, kanske dra ut det ngot fr dom absolut sista gngerna jag tar det.

Jag har gtt igenom en mindre opioidavtndning tidigare i mitt liv, men d hade jag inte hllit p i 4 r, men det var starkare preparat n kratom. Den gngen var det inga problem.

Nu vet jag inte vad som kommer att hnda...? Men jag fasar infr det. Att vakna p morgonen o inte kunna f sitt morgonglas med kratom lngre. Jag har gtt o funderat p om man kanske skulle kunna f hjlp, typ LARO, men kratom anses nog fr "milt" fr att f t.ex. Buprenorfin. Samt r ju kratom egentligen ingen riktig opioid, ven om de verkar p liknande stt.

Jag fasar inte s mycket fr avtndningen, utan hur jag kommer att klara mig utan det, om jag tvingas kontakta lkare o sjukskriva mig igen...? Jag tnker inte kpa det illegalt, o jag kpte inte p mig ett lager, ingen id att skjuta upp problemet.
Citera
2025-04-01, 08:33
Medlem
Nu har det gtt ca 24 timmar sen jag tog min sista kratom-dos.

Det var inte s farligt som vntat, visst ett obehag knner jag ju. Lite frossa ocks. Valde att sjukskriva mig nd idag (fr en helt annan sak ocks), men kommer nog igng med jobbet imorgon igen. Rastlshet, men bara jag hller igng o gr saker s r det inga strre problem. Sov lite oroligt, knde av obehagen igr kvll, somnade runt 23 o vaknade vid 07, men med vissa uppvaknanden under natten.

Hur lnge br man rkna med detta obehag, nr kan det slppa? Det r inte outhrdligt direkt.
Citera
2025-04-01, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratom-smaskarn
Nu har det gtt ca 24 timmar sen jag tog min sista kratom-dos.

Det var inte s farligt som vntat, visst ett obehag knner jag ju. Lite frossa ocks. Valde att sjukskriva mig nd idag (fr en helt annan sak ocks), men kommer nog igng med jobbet imorgon igen. Rastlshet, men bara jag hller igng o gr saker s r det inga strre problem. Sov lite oroligt, knde av obehagen igr kvll, somnade runt 23 o vaknade vid 07, men med vissa uppvaknanden under natten.

Hur lnge br man rkna med detta obehag, nr kan det slppa? Det r inte outhrdligt direkt.

Tredje dagen helt utan brukar vara vrst fr mig, fljt av minst 10-14 dagars extrem trtthet och total motivationsbrist.
Citera
2025-04-02, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qrs10
Tredje dagen helt utan brukar vara vrst fr mig, fljt av minst 10-14 dagars extrem trtthet och total motivationsbrist.
Nu andra dagen, obehaget r vrre idag, men smnen r vrst, vaknar en gng i timmen.

Trkigt nog kom jag precis p att jag hade en burk med kapslar preparerade med kratom kvar i skafferiet, kanske 4-5 doser fr mig. Tog 5-6 kapslar (lite mindre n en normal dos fr mig), jag kunde inte slnga dem. Man skjuter vl bara upp elndet? Eller ser man det som nn form av nedtrappning?

Men motivation till grejer har jag, ska g till jobbet idag. Sysselstter mig grna med ntt, d tnker man inte s mycket p obehaget.
Citera
2025-04-02, 10:02
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:

Trkigt nog kom jag precis p att jag hade en burk med kapslar preparerade med kratom kvar i skafferiet, kanske 4-5 doser fr mig. Tog 5-6 kapslar (lite mindre n en normal dos fr mig), jag kunde inte slnga dem. Man skjuter vl bara upp elndet? Eller ser man det som nn form av nedtrappning?

Men motivation till grejer har jag, ska g till jobbet idag. Sysselstter mig grna med ntt, d tnker man inte s mycket p obehaget.

Men snlla ja du skjuter bara upp, speciellt om du tar resten som r kvar. Som ngon skrev tidigare 3e dagen r typ peak. Du fr stlla in dig p knappt ngon smn alls frsta tv, tre ntterna utan hjlpmedel.
Senast redigerad av -charliesheen 2025-04-02 kl. 10:04.
Citera
2025-04-02, 10:59
Medlem
Citat:

Ja du skjuter upp det och kan till med frvrra det. Jag gjorde precis det misstaget efter en vecka utan...

Vill verkligen inte frstra din optimism nu men du br nog frbereda dig lite bttre faktiskt, med tanke p hur lnge du anvnt och i sdana doser kan det nog tyvrr blir ganska brutalt.

Medan du fortfarande har ork nu s se till att rra p dig, t ordentligt hlsosamt, storstda, tvtta, fixa allt som mste fixas som sjukskrivning osv. Handla mat, C-vitamin, magnesium etc, kanske lite cb. Se till att ha lttlagad lttten mat hemma. Drick mycket vatten, grna med citron i. Duscha ofta frsk komma ut p sm promenader s ofta som mjligt. Det mesta kommer knnas grtt meningslst men det gr ver!!

Gabapentin/Lyrica underlttar mycket, speciellt mot muskelryckningar/myrkryp. MEN var isf mycket frsiktig, anvnd inte varje dag mer n en vecka fr de r 1000ggr svrare att sluta med n detta. Du kan alltid ta hjlp av sjukvrden. Du fr grna uppdatera. Lycka till!
Citera
2025-04-02, 13:52
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:

Lste nu hur mkt och hur lnge du har tagit. Mannen, du har veckor av rtt tuffa utmaningar framfr dig. Rtt tuffa, men def genomfrbart och du borde kunna jobba inom ngra dagar.
Senast redigerad av -charliesheen 2025-04-02 kl. 14:02.
Citera
2025-04-05, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Men snlla ja du skjuter bara upp, speciellt om du tar resten som r kvar. Som ngon skrev tidigare 3e dagen r typ peak. Du fr stlla in dig p knappt ngon smn alls frsta tv, tre ntterna utan hjlpmedel.
Jag vet, jag borde slngt det, men det r inte det lttaste nr man sitter med abstinens... Nja, nu r jag inne p andra dagen utan igen. Knns hanterbart. Nu r allt borta i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Qrs10
Ja du skjuter upp det och kan till med frvrra det. Jag gjorde precis det misstaget efter en vecka utan...

Vill verkligen inte frstra din optimism nu men du br nog frbereda dig lite bttre faktiskt, med tanke p hur lnge du anvnt och i sdana doser kan det nog tyvrr blir ganska brutalt.

Medan du fortfarande har ork nu s se till att rra p dig, t ordentligt hlsosamt, storstda, tvtta, fixa allt som mste fixas som sjukskrivning osv. Handla mat, C-vitamin, magnesium etc, kanske lite cb. Se till att ha lttlagad lttten mat hemma. Drick mycket vatten, grna med citron i. Duscha ofta frsk komma ut p sm promenader s ofta som mjligt. Det mesta kommer knnas grtt meningslst men det gr ver!!

Gabapentin/Lyrica underlttar mycket, speciellt mot muskelryckningar/myrkryp. MEN var isf mycket frsiktig, anvnd inte varje dag mer n en vecka fr de r 1000ggr svrare att sluta med n detta. Du kan alltid ta hjlp av sjukvrden. Du fr grna uppdatera. Lycka till!
Lyrica har jag, samt Stesolid, Alimemazin o Imovane. Imovane gr ingen skillnad p smnen, iaf inte i natt. Lyrica tryckte jag i mig ngra extra idag. Lkaren r ngon restriktiv med den, men jag kan leva utan den, ven om de blir ganska sega dagar.

Som sagt, andra dagen idag, knns hanterbart. Gick bra p konferens p jobbet igr, beter mig helt normalt, bara att jag har ett obehag inom mig.

Tror inte jag gr till vrden, r rdd att bde mitt Lyrica- o Stesolid-recept ryker om de fr reda p att jag tagit kratom s lnge, vilket nu r narkotikaklassat. Recepten har jag fr tidigare PTSD.
Citera
2025-04-05, 11:28
Medlem
Ok jamen ds, med Lyrica s tror jag det inte blir s jobbigt fr dig nd. Jag har Gabapentin mrker inte s mycket mer n rastlsheten. Det r helt sjukt att man inte kan vara rlig med sjukvrden utan att riskera straffas.

Citat:

Lyrica har jag, samt Stesolid, Alimemazin o Imovane. Imovane gr ingen skillnad p smnen, iaf inte i natt. Lyrica tryckte jag i mig ngra extra idag. Lkaren r ngon restriktiv med den, men jag kan leva utan den, ven om de blir ganska sega dagar.

Som sagt, andra dagen idag, knns hanterbart. Gick bra p konferens p jobbet igr, beter mig helt normalt, bara att jag har ett obehag inom mig.

Tror inte jag gr till vrden, r rdd att bde mitt Lyrica- o Stesolid-recept ryker om de fr reda p att jag tagit kratom s lnge, vilket nu r narkotikaklassat. Recepten har jag fr tidigare PTSD.
Citera
2025-04-05, 12:10
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Jag vet, jag borde slngt det, men det r inte det lttaste nr man sitter med abstinens... Nja, nu r jag inne p andra dagen utan igen. Knns hanterbart. Nu r allt borta i alla fall.

I know har varit i samma situation mnga ggr.

Med Lyrica kommer du f sova och du kommer kunna ligga still utan obehag. Ta det frsta dagarna bara s kommer det vara betydligt lttare sen. Kr hrt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in