2025-03-09, 14:29
Medlem
Svensken är fet idag, svart gör att folk ser mindre fet ut. Ju smalare personen desto mer färg
Citera
2025-03-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Återigen förstår majoriteten av Flashbackarna inte vad tråden handlar om. TS undrar varför just SVENSKAR gillar svarta kläder, inte huruvida det är snyggt eller går att kombinera med annat osv.
Ja de vågar inget annat, grupptryck. döyråkigt mode å jag själv vägrar svart, förutom kalsonger då.
Citera
2025-03-09, 14:34
Medlem
Masingas avatar
Är väl mer invandrartjejer som alltid bär svart!
Citera
2025-03-09, 14:43
Medlem
Tjockipluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Den som vet med sig att den egentligen inte har någon säker smak klär sig i svart för att vara på den säkra sidan.

Tex alla dessa ängsliga inflyttade till Stockholm

Vi som har god smak räds ej färg.

Hear hear!

Många bär nog svart av ren ängslighet. De vill inte stå ut ur mängden och är kanske osäkra på hur de ska kombinera färger. Är rädda för den sociala skammen av att råka mis-matcha, när det egentligen är mis-matching som ger det mest intressanta uttrycket i en elegant klädsel.
Citera
2025-03-09, 14:58
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Om man tittar på YouTube-videor från svenska gator ser man att de flesta svenskar bär svarta kläder.

Jag är så nyfiken. Finns det någon kulturell anledning till att svenskar gillar svarta kläder?

Va??
Har en svart collegetröja som används sporadiskt, max en vecka per år.
Svart vinterjacka som åker av vilken dag som helst nu, använder till vardags jeansjacka.
Så nä! Ingen kulturell anledning till att jag gillar svart.
Citera
2025-03-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Om man tittar på YouTube-videor från svenska gator ser man att de flesta svenskar bär svarta kläder.

Jag är så nyfiken. Finns det någon kulturell anledning till att svenskar gillar svarta kläder?

Finns det någon kulturell anledning till att du skapar egen statistik utifrån youtube-videor? Hur representativa är dessa videor för hela Sverige?
Citera
2025-03-09, 15:03
Medlem
Sjukt egentligen å säkert ett grupptryck, på 70-80 talet hade vi olika färg allihop.
Citera
2025-03-09, 15:20
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Återigen förstår majoriteten av Flashbackarna inte vad tråden handlar om. TS undrar varför just SVENSKAR gillar svarta kläder, inte huruvida det är snyggt eller går att kombinera med annat osv.

Fast att det är snyggt att kombinera med annat är anledningen till att folk bär det här i Stockholm. Samt att det fungerar under vinterhalvåret, det är inte lika vanligt under sommaren. Dessutom är det inte i första hand etniska svenskar som bär mest svart här i Stockholm, helt klart verkar MENA-kvinnornas garderober innehålla större andel svarta plagg och många av dem bär 100% svart. Jag vet däremot inte om de bär lika mycket svart i varmare länder.
Senast redigerad av Europe 2025-03-09 kl. 15:22.
Citera
2025-03-09, 15:20
Medlem
ragingcows avatar
Förknippar det mycket med barndomen. Då gick väldigt många män med svart t-shirt och svarta jeans. Ev hade en svart skinnjacka till.
Citera
2025-03-09, 15:24
Medlem
Svart är väldigt populärt i Sverige. Det blir varmare än vitt när solen skiner.
I varma länder har de glada färger. Men vi gillar mer dämpade som i vår natur.
Det är absolut inget nytt. Gå tillbaka till 1800-talet till exempel. Då var nästan allt svart.
Citera
2025-03-09, 15:25
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Är väl mer invandrartjejer som alltid bär svart!

Jo, kanske inte minst de med bakgrund i MENA. Åtminstone är det så här i Stockholm. Många av de unga bär 100% svart, vilket jag skulle hävda är ovanligare bland nordbor.
Citera
2025-03-09, 15:33
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Svensken är fet idag, svart gör att folk ser mindre fet ut. Ju smalare personen desto mer färg

Det, samt att det är lätt att kombinera med olika färger, gör just svarta kläder till ett ”tryggt” alternativ för många. Kanske lite tråkigt, speciellt i överdrift, men tryggt. Jag kan tänka mig att folk oftare köper svart av ren slentrian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in