2025-03-09, 11:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Om man tittar på YouTube-videor från svenska gator ser man att de flesta svenskar bär svarta kläder.

Jag är så nyfiken. Finns det någon kulturell anledning till att svenskar gillar svarta kläder?
Det absorberar värme, och smuts i snömodden syns mindre än om man har ljust färgade kläder.
Citera
2025-03-09, 12:00
Medlem
Merwinnas avatar
För att de inte vill sticka ut, inte vill synas? Själv gillar jag färg: jag har en röd vinterjacka, en brandgul höst-och-vår-jacka och kjolar i alla möjliga färger! Men jag har även en del svarta basplagg, svart är bra för att det går att kombinera med alla andra färger. (Och även vitt, men då syns minsta missfärgning eller fläck, man måste tvätta hela tiden.) BARA svart har jag nog aldrig, det påminner för mycket om begravning.
Citera
2025-03-09, 12:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Att du verkar det bara är svenskar som är så visar att du inte rest så mycket eller har minsta koll på hur det ser ut i andra delar av världen.
Citera
2025-03-09, 12:21
Medlem
Citat:
Om man tittar på YouTube-videor från svenska gator ser man att de flesta svenskar bär svarta kläder.

Jag är så nyfiken. Finns det någon kulturell anledning till att svenskar gillar svarta kläder?
Anledningen till att jag bara har svarta kläder är för att slippa dela upp smutstvätten i flera olika högar = en svart hög att tvätta eller på sin höjd två.(40-60 grader)
Citera
2025-03-09, 12:39
Medlem
Man döljer sin övervikt med mörka kläder
Citera
2025-03-09, 12:55
Medlem
Damen101s avatar
Den vita rasen klär sig väl i regnbågens färger? Har inte sett en icke ras svensk med den färgen på håret så som lila eller rosa. Svenska rasen klär sig efter vinden. Så man tippar här.
Citera
2025-03-09, 12:57
Medlem
Vi gillar generellt diskret och subtilt både när det gäller heminredning, design, valet av interiör i bilen och så vidare.

Det är ju snyggare än skrikiga färger och tycker faktiskt att vi klär oss snyggare än på många andra platser.
Senast redigerad av ColonelBurton 2025-03-09 kl. 12:59.
Citera
2025-03-09, 13:25
Medlem
solstrålars avatar
Citat:

Samma anledning svensken kör grå, svart eller vit bil eller samma anledning man kallades rasist av alla om man tyckte invandring var problematiskt.

Flockdjur som inte vågar ha en egen identitet utanför gruppnormen.
Citera
2025-03-09, 13:54
Medlem
Europes avatar
För min egen del bär jag gärna något svart, då det passar med det mesta. Sedan undviker jag att ha både svart jacka och svarta byxor, eller om jag undantagsvis har det, så brukar jag bära något färggrannt till, som rött.

Däremot har jag sällan något svart, förutom möjligtvis svarta skor eller sandaler, mitt i sommaren. Under sommarhalvåret bär jag till exempel svart T-shirt endast när det är kyligt i luften. På våren kan det vara toppen med svart T-shirt när det är kallt i luften, men solen skiner. Så hade jag bott i ett varmt land, så hade jag sannolikt endast burit svart när jag går ut på kvällen.

Kort sagt är svaret samma som i många andra liknande trådar (som ”varför verkar svenskarna så inbundna och buttra?”) om hur svenskar är på vintern: jag bor för helvete i ett nära arktiskt område som i stort sett är obeboeligt under vinterhalvåret, där man redan dör om man enbart råkar somna till utomhus. Vad fan begär ni? Och även om det är fler minusgrader uppe i t.ex. inre Norrland, så har jag noterat att det ändå är mindre jobbigt där, än här i Stockholm där det är obeskrivligt ruggigt med fuktig, iskall vind, samt inte sällan är det grått och slaskigt. Men ni begär att man ska komma skuttande i sommarfärger och stråla glädje mot hela världen, medan havsvinden och iskristallerna piskar huden av ens ansikte, samt omgivningen är gråare än vid de sovjetbyggda betonghusen i Vorkuta, Ryssland?

När vädret inte längre är dödligt och när växterna återigen har blad, så kommer jag le åt folk och bära något ljusare. OK?
Citera
2025-03-09, 13:57
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

Bra insikt, typ som alla har svart eller vit bil nu. Förr fanns bilar i alla färger. Förr såg McDonalds ut som ett färgrikt lekland, nu är det ännu ett grått betongskithus.
Citera
2025-03-09, 14:13
Medlem
JA typiskt svennen, en tvärrandig dunjacka i svart å en svart bil. modegrej.
Citera
2025-03-09, 14:24
Medlem
Återigen förstår majoriteten av Flashbackarna inte vad tråden handlar om. TS undrar varför just SVENSKAR gillar svarta kläder, inte huruvida det är snyggt eller går att kombinera med annat osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in